۰ نفر

شهردار منطقه ۱۲ خبر داد؛

روش هولناک افزایش قیمت مغازه ها در بازار تهران!

۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۵۴
کد خبر: 648427
روش هولناک افزایش قیمت مغازه ها در بازار تهران!

شهردار منطقه ۱۲ در رابطه با ایمنی بازار گفت: حدود ۵۵۷ سرا ناایمن هستند و دقت داشته باشید که هر سرا ممکن است ۳۰، ۶۰ و حتی بیشتر از آن مغازه داشته باشد اما در کل باید بگویم که از این ۵۵۷ سرا، حدود ۱۰۰ سرا پرخطر و ۷ سرا نیز در مرحله بحرانی قرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قدیمی‌ترین بخش تهران در حالی از حجم بالایی از فرسودگی رنج می‌برد، که کسبه و مالکان آن،آنگونه که باید از نوسازی و ایمن‌سازی استقبال نمی‌کنند، به همین دلیل دادستانی وارد عمل شده و با ایجاد کمیته‌ای تک به تک مشکلات بازار را بررسی و به عنوان مدعی العموم دستوراتی می‌دهد، دستوراتی که به گفته یزدی شهردار منطقه ۱۲ گره‌های چندساله بازار را باز می‌کند.

نوسازی برای مالکان صرفه و صلاح ندارد

امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲ در مورد وضعیت ایمنی بازار تهران می‌گوید: نوسازی به دلیل شرایط حاکم بر بازار تهران برای مالکان صرفه و صلاح ندارد؛ چراکه مالک باید مثلاً دو طبقه یا یک طبقه خود را تخریب کند و به جای چند طبقه باز هم همان دو طبقه را به دلیل شرایط میراثی بسازد؛ حال آنکه نوسازی در هر جای دیگر به جز بازار می‌تواند با افزایش تراکم و سوددهی همراه باشد.

۵۰ درصد بازار مربوط به اوقاف است

شهردار منطقه ۱۲ با بیان اینکه سازمان اوقاف به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مالکان بازار است، افزود: بخش زیادی از بازار یعنی حدود ۵۰ درصد مربوط به اوقاف است و سازمان اوقاف نیز املاک خود را اجاره داده و سرقفلی‌داران در حال بهره‌برداری هستند. این سازمان نیز شاید به دلیل مشغله زیاد و قوانین خاص وقفی که براساس آن کاربری هر ملک، وقف موضوع خاصی شده و یا عدم وجود بودجه مناسب تمایلی برای آن ندارد؛ به همین دلیل بازار تهران به یکی از فرسوده‌ترین بخش‌های تهران تبدیل شده است.

او یادآور می‌شود: در سال‌های اخیر عمده راسته‌های بازار از خطوط برقی که به صورت تارهای درهم تنیده بودند، پاکسازی شد؛ اما یکی از مسائل در بازار موضوع گاز است؛ چراکه محدوده بازار به غیر از کوچه غریبان و ارامنه (قسمت جنوبی) گاز ندارند و از سویی دیگر تعداد زیادی رستوران در محدوده بازار فعال‌اند که کپسول‌های گاز را به صورت غیراستاندارد، غیراصولی و با انشعابات مختلف استفاده می‌کنند؛ همچنین برای تامین گرمایش مغازه‌های بازار، کسبه مجبورند از کپسول استفاده کنند و این در حالی است که انفجار و حریق ناشی از گاز مایع به‌مراتب شدیدتر از حریق ناشی از گاز شهری است.

براساس گفته شهردار منطقه ۱۲«این موضوع در جلسات طرح شد و مقرر شد کمیته کارشناسی از سوی نظام مهندسی، اداره گاز و... تشکیل شود و اداره گاز بعد از نقشه‌برداری از کل تأسیسات بازار، نظر کارشناسی خود را اعلام کند که آیا امکان لوله‌کشی گاز در بازار وجود دارد یا نه تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود؛ چراکه تاکنون کارشناسی دقیقی در این خصوص صورت نگرفته است؛ اما از آنجایی که ماهیت کاربری بازار تغییر کرده و مشاغل پرخطری با توجه به شرایط فعلی در بازار وجود دارند، باید تصمیم‌گیری جدی شود.»

هراس از آتش گرفتن سقف‌های چوبی بازار

یزدی با اشاره به سقف‌های چوبی بازار تهران می‌گوید: یک حریق کوچک می‌تواند به‌سرعت به کل بازار گسترش یابد و باید برای این موضوع نیز تدبیری صورت گیرد. قرار شد هر ملکی که در بازار اخطاریه سازمان آتش‌نشانی دریافت کرده براساس پیگیری‌های قضایی ملزم به رفع خطر شود. اگر مالک اقدامی انجام نداد با دستور قضایی وارد می‌شویم و در این زمینه قرار شده است که شهرداری تهران در راستای سرعت‌بخشیدن به فرایند ایمن‌سازی بازار از در نظر گرفتن حقوق کسبی که سال‌های زیادی است از سوی کسبه پرداخت نشده فعلا صرفه‌نظر کند تا بعد از بازسازی با ارائه تسهیلات این حقوق تعیین تکلیف شود.

ثبت ۵۵۷ سرای ناایمن،۱۰۰ سرای پرخطر و هفت سرای بحرانی در بازار

شهردار منطقه ۱۲ در پاسخ به این سوال که چه میزان از بافت بازار فرسوده و ناایمن است، اظهار می‌کند: کل محدوده بازار تهران ۱۱۲ هکتار است که حدود ۶۰ هزار مغازه در آن فعال است که از این میزان طبق اخطارهایی که سازمان آتش‌نشانی صادر کرده، حدود ۵۵۷ سرا ناایمن هستند و دقت داشته باشید که هر سرا ممکن است ۳۰، ۶۰ و حتی بیشتر از آن مغازه داشته باشد؛ اما در کل باید بگویم که از این ۵۵۷ سرا، حدود ۱۰۰ سرا پرخطر و هفت سرا نیز در مرحله بحرانی قرار دارند.

پدیده «جرزخواری» در بازار

او در مورد پدیده «جرزخواری» در بازار توضیح داد: سازه‌ها در بازار، دیوارهای باربر قدیمی بودند؛ اما به دلیل سودجویی برخی کسبه شاهد پدیده «جرزخواری» هستیم. کسبه برای این‌که چندین سانت به عرض و طول مغازه‌شان اضافه کنند، دیوارهای کلفت باربر قدیمی را تراشیده و جای آن ام دی اف کار گذاشتند، تا ابعاد ملک‌شان افزایش یابد و بتوانند ملک‌شان را گران‌تر بفروشند و این اتفاقی است که باید دقیق بررسی شود و با توجه به این پدیده‌های جدید در بازار حتما باید آزمایشات مختلفی صورت بگیرد تا اساسا ببینیم سازه‌ها در بازار تهران ایمن هستند یا نه. در چند سال اخیر هر اتفاقی که در حوزه ایمن‌سازی بازار رخ داده، تنها در راستای اطفای حریق بوده و در مورد ایمن‌سازی سازه‌ها کار خاصی صورت نگرفته؛ چراکه خلأ قانونی داریم و مالکان از این موضوع اطلاع دارند.