۰ نفر

با اشاره به امتناع شهرداری از لیست ۱۲۹ ساختمان؛

عباسی: حق شهروندان است که ساختمان های پرخطر را بشناسند

۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۲۰:۰۰
کد خبر: 642877
عباسی: حق شهروندان است که ساختمان های پرخطر را بشناسند

مساله انتشار لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن شهر تهران این روزها تبدیل به سوژه خبری رسانه های مختلف شده است. با این حال هنوز شهرداری از انتشار این لیست سر باز می زند. عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره گفت: واژگان ساختمان‌های پرخطر عناوین کم خطر، میان خطر، پرخطر و بسیار پر خطر دارد و همه این ۱۲۹ ساختمان که سوژه این روزهای اخبار هستند در وضعیت قرمز قرار دارند. در نتیجه حق شهروندان است که بدانند کدام ساختمان های تهران به عنوان ساختمان خطرناک شناسایی شده اند.

اقتصادآنلاین – پرستو بهرامی راد؛ مهدی عباسی، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در خصوص ساختمان‌های ناایمن تهران گفت: لیست ۱۲۹ ساختمان ناایمن باید به روز رسانی شود، چرا که تا به امروز بخشی از آنها تجهیز و بخشی دیگر به روز شده است.

عباسی در خصوص گام دیگری که در خصوص ساختمان‌های ناایمن باید برداشته شود، توضیح داد: باید مراجع ذیربط و ذیصلاح در این باره اقدام کنند و این اقدام باید توسط شهرداری تهران با همراهی دادستانی و هماهنگی مراجع انتظامی صورت گیرد و همچنین اقدام موثر بازرسان کار در مراکز صنعتی و کارگری و وظیفه‌ای است که خود مالکان باید انجام دهند. مالکان وظیفه و رسالتی بر ایمن سازی دارند. البته مسائل پیچیده سرقفلی و حقوقی وابسته نیز وجود دارد.

او در مورد موانع اقتصادی برای ایمن سازی ساختمان‌ها عنوان کرد: به نظر من بخش اصلی موضوع، مسائل اقتصادی نیست و این یک بخش فرعی است که در بعضی موارد می‌تواند به عنوان یک گزینه جدی مطرح شود. باید با مصوبات، حمایت‌ها و ارائه تسهیلات مشکل را برطرف کرد.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص وظیفه مالکان بر ایمن سازی ساختمان‌ها تاکید کرد: مالک موظف است ایمنی را در ساختمان‌ها ایجاد و در غیر اینصورت حداقل تمهیدات لازم را برای حضور حداقلی تامین کند، ساختمان قابلیت بهره برداری ندارد.

عباسی در پایان درباره مساله فرونشست‌ها در شهر تهران هم توضیح داد: فرونشست در تهران یک مساله جدی است که فاضلاب تنها دلیل آن نیست و این اتفاق سه علت دارد. دلیل نخست این است که مداخلات انسانی صورت می‎گیرد، دوم برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و سوم مساله فاضلاب‌ها است. ولی با نوسازی یک ساختمان، در هنگام نوسازی آزمایش خاک انجام می‌گیرد تا مقاومت خاک سنجیده و بر اساس آن طراحی و محاسبات انجام شود و اساسا نوسازی امر واجبی است که در تهران باید صورت گیرد.