۰ نفر

تصویری از نخستین اتوبوس برقی در تهران

۲۵ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۲۸
کد خبر: 628060
تصویری از نخستین اتوبوس برقی در تهران

نخستین اتوبوس تمام برقی ایرانی در خط میدان بهارستان تا میدان جمهوری به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، براساس آمارها هزینه و خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از آلودگی هوا در کشور سالانه حدود ۳۰ میلیارد دلار است؛ هزینه‌های سنگین و از آن مهم‌تر حفظ سلامتی مردم باعث شده تا توجه به استفاده از سوخت‌های پاک و سالم ازجمله استفاده و گسترش وسایل نقلیه برقی و الکترونیک بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار بگیرد. از اواخر سال ۱۴۰۰ گام‌هایی در این مسیر برداشته شده که در سال جدید آثار و نتایج عملی و عینی آنها را به شکل ملموس‌تری مشاهده می‌کنیم.

بعد از راه‌اندازی طرح پایلوت موتورسیکلت‌های برقی اشتراکی در اراضی عباس‌آباد که قرار است با اضافه شدن دوچرخه‌های برقی در سطح شهر اجرا شود، این‌بار نوبت به آغاز فعالیت آزمایشی نخستین اتوبوس برقی پایتخت رسید. بر این اساس، از روز سه‌شنبه فعالیت یک اتوبوس آبی‌رنگ در مسیر میدان جمهوری اسلامی تا میدان بهارستان توجه بسیاری از شهروندان را به‌خود جلب کرده است.

اتوبوس برقی در تهران

یک گام دیگر به سمت کاهش آلودگی 

پس از رونمایی اتوبوس زیما، به‌عنوان نخستین اتوبوس برقی ساخت داخل در شهرهای مشهد و اصفهان، این بار از این اتوبوس در خیابان‌های تهران و در خط اتوبوسرانی میدان بهارستان - میدان جمهوری اسلامی رونمایی شد. این اتوبوس برقی از روز سه‌شنبه به‌مدت ۲ روز در یکی از پرترددترین مسیرهای اتوبوسرانی تهران به‌صورت آزمایشی، حدود ۱۵۰۰ مسافر را جابه‌جا کرد. استقبال شهروندان از این اتوبوس برقی در همین مدت کوتاه خوب بود و این اتوبوس توجه اغلب شهروندان را به‌خود جلب کرد.

در این میان، تعدادی از مسافران نخستین اتوبوس تمام‌برقی تهران در گفت‌وگو با همشهری از راه‌اندازی چنین دستگاه حمل‌ونقلی پاک اظهار رضایت و ابراز امیدواری ‌کردند تا تعداد این اتوبوس‌ها افزایش پیدا کند؛ به‌خصوص از این نظر که نرخ بلیت‌شان مانند دیگر اتوبوس‌های خط میدان بهارستان – میدان جمهوری اسلامی، ۱۲۲۲ تومان است. نکته مهمی که در این بین وجود دارد بومی و داخلی بودن این اتوبوس است؛ به‌گونه‌ای که تمام مراحل طراحی و ساخت اتوبوس «زیما» در داخل کشور انجام شده و محصولی کاملا ایرانی است.