۰ نفر

۷۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شدند

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۳۳
کد خبر: 607364
۷۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شدند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه کل ظرفیت نگهداری و درمان در تهران، کمتر از ۴ هزار نفر بود، گفت: به همت بسیج، نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها، اردوگاه‌هایی ایجاد و ظرفیت سازی شد که در حال حاضر ظرفیت در تهران قریب به ۴ برابر شده و ۷۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سردار اسکندر مؤمنی روز شنبه در ویژه برنامه گرامیداشت دهه فجر که در دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر برگزار شد، با اشاره به رویکرد این ستاد افزود: ستاد مبارزه با موادمخدر در چهار حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد و همه این حوزه‌ها را، همسو با یکدیگر پیش می‌برد.

۴ هزار نفر در راه مبارزه با مواد مخدر به درجه شهادت نائل شده اند

وی تصریح کرد: در حوزه مقابله، جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارد و در این حوزه با ورود، قاچاق و توزیع موادمخدر مقابله و معتادان تجاهر را جمع آوری و ساماندهی می‌کند که تاکنون، در این راه، قریب به ۴ هزار نفر شهید و ۱۲ هزار نفر به درجه جانبازی نائل شده‌اند.

دبیرکل ستاد بیان داشت: بالاترین میزان کشفیات موادمخدر از آن جمهوری اسلامی ایران است و سازمان ملل چندین بار از ایران به دلیل مبارزه با موادمخدر در دنیا، درمان و توانمندسازی معتادان و اجرای فعالیت‌های پیشگیرانه همچون طرح یاریگران زندگی قدردانی کرده است.

افزایش ظرفیت مراکز نگهداری و درمان معتادان

مؤمنی با تاکید بر اینکه کل ظرفیت نگهداری و درمان در تهران، کمتر از ۴ هزار نفر بود، تصریح کرد: به همت بسیج، نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها، اردوگاه‌هایی ایجاد و ظرفیت سازی شد که در حال حاضر ظرفیت در تهران قریب به ۴ برابر شده و ۷۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شده‌اند که به زودی و ظرف چند ماه آینده ظرفیت نگهداری به بیش از ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

وی با اشاره به اهمیت آموزش مهارت‌آموزی در مراکز و اردوگاه‌های ترک اعتیاد بیان کرد: افرادی که در این مراکز پذیرش می‌شوند پس از مراحل درمانی، مهارت‌هایی را خواهند آموخت، در واقع کسی بدون یادگرفتن مهارت از این مراکز خارج نمی‌شود زیرا هدف آن است که بعد از خروج بتوانند وارد کسب‌وکار در جامعه شوند.

چهل هزار مدرسه تحت پوشش طرح یاریگران 

دبیرکل ستاد با اشاره به طرح یاریگران زندگی گفت: تمرکز اصلی این طرح بر مردم، گروه‌های مرجع و نهادهای مسئول است و وزارت آموزش‌وپرورش یکی از ارگان‌های اصلی است، در این طرح بیش از چهل هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفتند و محتواهای زیادی برای دانش آموزان و خانواده‌ها تولید شد که اکنون به دلیل شرایط حاصل از کرونا، این محتواها در شبکه شاد بارگذاری شده‌اند.

دولت به تنهایی نمی تواند با مواد مخدر مبارزه کند

مؤمنی با اشاره به حوزه درمان اعتیاد افزود: در گذشته درمان بر پایه موادمخدر یعنی متادون بود که تقریباً حاوی ۱۰۰ درصد موادمخدر آگونیستی است اما رویکرد ستاد بر ایجاد تنوع و افزایش دسترسی درمان های دارویی اعتیاد در کشور شامل تولید و کاهش قیمت اشکال متنوع داروی بوپره نورفین توسط شرکت های دانش بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تولید داروهای گیاهی با همکاری پژوهشگاه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی طب ایرانی دانشگاهی برای درمان قطعی و نه تمرکز بر درمان های نگهدارنده است.

وی افزود: در حوزه صیانت و توانمندسازی، بزرگ‌ترین کاری که انجام شد، حضور خیرین بود، تاکنون دو مرکز توسط خیرین راه‌اندازی شده است یکی مرکز سروش که بخش اعظم آن توسط خیرین ایجاد شده، و دیگری مرکزی در اردوگاه توانمندسازی و اشتغال شهید زیادیان که قریب به ۹۰ درصد آن توسط خیرین ایجاد شده است.

این مقام مسئول در ستاد بیان داشت: دولت به‌تنهایی نمی‌تواند با موادمخدر مقابله کند؛ رفع آسیب موادمخدر دغدغه اصلی مردم است، لذا نیازمند به همراهی و کمک خیرین و سازمان‌های مردمی هستیم.

نرخ ۵ درصدی شیوع اعتیاد در جمعیت فعال

مؤمنی به مقایسه وضعیت اعتیاد در کشورمان با برخی کشورهای دنیا گفت: نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال کشور، ۵ درصد است و این نرخ در دنیا بالای ۷ درصد است. همچنین نرخ شیوع اعتیاد در حوزه دانش‌آموزی کشورمان ۲ درصد اما در برخی کشورها از جمله آمریکا، ۱۷ درصد است که رقم بالایی است. یک معتاد چندین نفر را گرفتار می‌کند و درمان سختی دارد . اگرچه وضعیت ایران از بسیاری از کشورهای دنیا بهتر است ولی وجود یک معتاد هم برای ایران زیاد است و باید تلاش شود تا وضعیت هر روز بهتر شود.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه قوانین باید تسهیل کننده برای دست‌اندرکاران و بازدارنده برای مجرمان باشند، اظهار داشت: اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر در دستور کار است که امیدواریم به زودی به مجلس رفته و در نخستین فرصت این لایحه جدید تبدیل به قانون شود.

مؤمنی خاطرنشان کرد: سران سه قوا در مبارزه با موادمخدر اهتمام و اراده جدی دارند که امیدوارم با هم‌افزایی و بسیج همه منابع و مردمی‌سازی، شرایطمان بسیار بهتر شود.