۰ نفر

ماجرای حذف تابلوی اسامی ۴ نویسنده معروف

۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۴۱
کد خبر: 587278
ماجرای حذف تابلوی اسامی ۴ نویسنده معروف

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران درباره حذف نام ۴ نویسنده مشهور ایرانی از تابلوهای معابر شهری در روزهای گذشته توضیح دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهر، حذف نام ۴ نویسنده از معابر شهر طی روز‌های گذشته بازتاب پرسروصدایی در رسانه‌ها داشته و انتقاداتی را متوجه شهرداری کرده است. ماجرا از این قرار است که تابلو‌های حاوی نام‌های هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی و صمد بهرنگی نویسندگان مطرح ایرانی که چند روز روی معابر محدوده خیابان حجاب در منطقه ۶ نصب شده بود، برچیده شده است.

نصب تابلو‌ها را فرمانداری تصویب نکرده بود

علیرضا ناد علی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره این اتفاق توضیح داد: پس از بررسی موضوع از شهرداری منطقه، مرکز ارتباطات و کمیته تعیین نام متوجه شدیم این ۴ نام در کمیته تعیین نام و صحن علنی در دوره پنجم تصویب شده، ولی در لیست مصوبات ارسال شده به فرمانداری، توسط فرمانداری مورد موافقت قرار نگرفته است؛ لذا مرکز ارتباطات شهرداری در دوره قبل همه مصوبات منهای این ۴ مورد را ابلاغ می‌کند که البته کارشان قانونی و بدون اشکال بوده، اما شهرداری منطقه بدون توجه به این ماجرا طبق تصویب صحن و کمیسیون عمل می‌کند.

نادعلی اضافه کرد: شهرداری جدید منطقه ۶ زمانی که متوجه می‌شود که این مصوبه ابلاغ نشده، اسم‌ها را برمی‌گرداند. سعی می‌کنیم این موضوع را در اولین جلسه کمیته تعیین نام بدون نوبت مطرح و تعیین تکلیف کنیم چراکه مدیریت شهری و کمیسیون فرهنگی شورا به اهالی و مشاهیر ادبیات و زبان فارسی توجه مشهودی خواهد داشت.

پایین آمدن تابلو نویسندگان سیاسی نیست

مطهر محمدخانی، رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز در این باره گفت: فرمانداری دولت قبل به رییس شورای شهر وقت اعلام کرده بود با استناد به ماده ۹۰ قانون شورا‌ها و همچنین پیگیری هیات تطبیق نامگذاری، ۴ معبر به نام هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی، و صمد بهرنگی مغایر قانون تعیین شده است. بر همین اساس، رییس قبلی مرکز ارتباطات نیز در ۲۶ تیرماه سال جاری طی یک نامه به کلیه مناطق تغییر نام‌ها را ابلاغ می‌کند. اما نکته اینجاست که در این نامه پیوست مصوبه شورای شهر در مورد تغییر نامه ۴۵ معبر ضمیمه می‌شود، اما در نامه‌ای که رییس قبلی مرکز ارتباطات در اتوماسیون ثبت می‌کند نام ۴ نویسنده‌ای را که فرمانداری به آن ایراد گرفته مستثنی می‌کند، اما مناطق تنها به پیوست نامه توجه کرده و به محتویات داخل نامه بی‌توجه بودند.

وی با بیان این که در اینجا یک اشتباه رخ می‌دهد و شهرداری منطقه ۶ بدون توجه به نامه و تنها بر اساس پیوست که مصوبه شورای پنجم بوده اقدام به تغییر نام معابر می‌کند، گفت: شهردار جدید بعد از انتصاب متوجه این اشتباه شده و می‌بیند که برخلاف نامه مرکز ارتباطات و ابلاغیه فرماندار، این ۴ نامگذاری انجام شده که دوباره تابلو‌ها را به نام قبلی برمی‌گرداند.

رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با بیان اینکه این اتفاق نه سیاسی، نه سلیقه‌ای نه برخلاف قانون بوده است، افزود: در دوران مدیریت شهری قبلی این اشتباه رخ داده، چون در فرمانداری دولت قبل نامگذاری این معابر به نام این ۴ نویسنده رد شده بود.

محمدخانی عنوان کرد: مرکز ارتباطات شهرداری تهران در حال بررسی موضوع است و تلاش می‌کنیم بار دیگر نامگذاری معابری به نام این نویسندگان را به کمیسیون نامگذاری ببریم تا نام چهره‌های شاخص و فاخر روی معابر نقش ببندد.