۰ نفر

کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوا خبر داد؛

ثبت ۱۳روز هوای ناسالم برای تهران در آبان

۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۹
کد خبر: 583139
ثبت ۱۳روز هوای ناسالم برای تهران در آبان

سولماز احدی با اعلام اینکه آبان‌ماه با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، آلوده ترین ماه پایتخت از ابتدای سال جاری از منظر آلاینده ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون بوده است، گفت: وقوع شرایط نسبتاً پایدار و سکون نسبی جوی در بیشتر روزهای ماه گذشته، در تشدید غلظت اکثر آلاینده ها به ویژه ذرات ریز معلق موثر بوده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سولماز احدی با اشاره به اینکه ۹ روز از مجموع روزهای آلوده آبان طی ۱۳ روز انتهایی ماه گذشته اتفاق افتاده است، افزود: این امر می تواند زنگ خطری برای افزایش غلظت آلایندگی و همینطور تعداد روزهای آلوده در روزهای سرد سال باشد. وی با بیان اینکه روز اول آبان، آلاینده دی اکسید گوگرد با شاخص ۸۴ به عنوان آلاینده شاخص شهر تهران ثبت شد تاکید کرد: این شرایط تا¬کنون به‌ندرت در شهر تهران رخ داده است. البته افزایش چشمگیر غلظت این آلاینده تا اواسط ماه ادامه یافت و پس از آن مجدداً به روند قبل بازگشت، این افزایش مقطعی می‌تواند به دلیل استفاده برخی صنایع از سوخت با کیفیت پایین و حاوی سولفور بالا باشد.

این کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه تردد و ترافیک بالا در معابر شهری، عدم اجرای قوانین و مقررات مربوط به نوسازی ناوگان، سهم بالای خودروهای فرسوده و آلاینده و تردد انواع موتورسیکلتهای آلاینده و فرسوده در تولید و انتشار آلاینده های هوا از نقش تعیین کننده ای برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این عوامل، کیفیت هوا در بازه زمانی مورد بررسی متاثر از شرایط هواشناسی بود، به گونه‌ای که کاهش محسوس سرعت باد و پایداری در اکثر روزهای منجر به انباشت آلاینده ها و تشدید آلودگی هوا شد. گفتنی است، تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس در سال گذشته طی آبان¬ماه ۱۰ روز بود که در سال جاری به ۱۳ روز افزایش یافته است.

لازم به ذکر است، تعداد روزهای فراتر از حد مجاز از ابتدای سال جاری ۵۳ روز بوده که در مدت مشابه سال گذشته این آمار برابر ۶۲ روز بوده است. بنابراین در مجموع کیفیت هوا در سال جاری تا کنون مطلوب¬تر از سال قبل می باشد.