۰ نفر

حناچی خبر داد؛

کاهش بار ترافیک شمال تهران با احداث خط ۱۰مترو

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۴۹
کد خبر: 527407
کاهش بار ترافیک شمال تهران با احداث خط ۱۰مترو

شهردار تهران گفت: با احداث خط ۱۰ متروی تهران، ترافیک شمال تهران به موازات بزرگراه همت و شهید زین الدین تعدیل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، پیروز حناچی شهردار تهران در آئین آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو گفت: خوشحالم که در منطقه ۲۲ به یکی از وعده‌های که داده بودیم عمل می‌کنیم و یکی از خلاء ها و مشکلات این منطقه را حل می‌کنیم. این منطقه در سال‌های اخیر توسعه زیادی حتی بیشتر از طرح مصوب داشته است و متناسب با آن فکری برای حمل و نقل عمومی و دسترسی جمعیت به سایر نقاط شهر نشده است. نتیجه این است که شریان‌های موجود مثل همت و حکیم در ساعات شلوغی عملاً قفل می‌شوند. امیدوارم با احداث این خط ترافیک شمال تهران به موازات بزرگراه همت و شهید زین الدین تعدیل شود. یکی از تبعات اجرای این خطوط این است که بسیاری از تراکم‌های جمعیتی که در نقاط دیگری مترو مثل ایستگاه صادقیه تعدیل می‌شود.

وی افزود: در این دوره به طور متوسط ۱۰ کیلومتر در سال به مترو اضافه کردیم و علاوه بر زحماتی که در دوره‌های قبل بود تلاش کردیم این حرکت عقب نیفتد هر چند که شرایط اقتصادی ما به شدت حاد بود و مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه آمریکا و کرونا پیش آمده بود اما همواره دو موضوع اصلی یعنی ترافیک و آلودگی در دستور کار شهرداری بوده است. البته اعتقاد داریم که حمل و نقل عمومی تهران موضوعی حاکمیتی است و به اندازه اهمیت آن مورد پشتیبانی دولت قرار نگرفته است.

حناچی با اشاره به نقش توسعه حمل و نقل در جهان گفت: در دنیا حمل و نقل ریلی دو نقش را بر عهده دارد یا اتصال‌ها در مناطق توسعه یافته را بهبود می بخشد و یا مکان‌هایی را واجد سرمایه گذاری می‌کند. ما در ادامه خط سه در جنوب شهر این هدف را دنبال می‌کردیم.

شهردار با تاکید بر اتصال شهرهای اقماری تهران به مترو گفت: به هشتگرد وصل شدیم پرند را در دستور کار داریم و ایستگاه فرودگاه امام به زودی به پرند متصل خواهد شد و این اتفاق مطمئناً بهره وری مترو را بالاتر می‌برد.

وی ادامه داد: ۳۰ ایستگاه مترو تا انتهای دوره به بهره برداری می‌رسد و هر ایستگاه بیش از ۳۰ هزار مسافر را به شبکه حمل و نقل ریلی اضافه می‌کند. البته در توسعه مترو نقطه بحرانی تأمین واگن است و الان به اندازه زیرساخت‌هایمان واگن نداریم و این باید به شکل سریع حل شود.

به گفته حناچی قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن با چین منعقد شده است و در تلاش هستیم ۴۰۰ واگن را با حداکثر توان ساخت داخل به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه کلانشهرها راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلاینده‌ها ندارند، افزود: این مشکل برای همه کلانشهرها است اما برخی از آنها با مدیریت مستمر این مسئله را حل کرده‌اند و برخی هم با برنامه ریزی حل می‌کنند. آینده حمل و نقل عمومی تهران به سمت حمل و نقل پاک و برقی پیش خواهد رفت و این هدف شهرداری تهران است.

شهردار تهران درباره واردات اتوبوس‌های برقی گفت: در تلاش هستیم اولین پارت اتوبوس‌های برقی را وارد کنیم و یکی از خطوط اصلی بی آر تی با اتوبوس‌های برقی مجهز خواهد شد و با هماهنگی معاونت علمی و فناوری امیدواریم بتوانیم مشکل خودروهای برقی را حل کنیم.

وی در ادامه ببان کرد: ۱۰ درصد آلودگی تهران به موتورها بر می‌گردد و برقی شدن آنها تحولی در هوای تهران ایجاد خواهد کرد.

حناچی گفت: در این دوره تصویب طرح جامع ریلی تهران را در دستور کار داشتیم این امر از این جهت اهمیت دارد که امکان حرکت‌های سلیقه‌ای در آینده را به حداقل می‌رساند و یک مرجع تصویبی عالی در هماهنگی با بقیه برنامه‌ها خواهد بود. منابع محدود است و اتصال شبکه حمل و نقل ریلی تهران به اقمار بسیار مهم است.

وی با اشاره به پروژه‌های TOD بیان کرد: اطراف ایستگاه‌های تازه افتتاح شده نسبت به قبل از افتتاح ایستگاه متفاوت است و باید روی این موضوع سرمایه گذاری کنیم.

حناچی در پایان با اشاره به ویدئو کمپینگ دیشب در برج آزادی برای حادثه تروریستی کابل این حادثه را به ملت افغان تسلیت گفت.