۰ نفر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری؛

۱۰الی ۱۵هزار تاکسی فرسوده برای نوسازی وام می گیرند

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۴۷
کد خبر: 527405
۱۰الی ۱۵هزار تاکسی فرسوده برای نوسازی وام می گیرند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از نوسازی ۱۰ الی ۱۵ هزار تاکسی فرسوده با اعطامی وام ۹۰ میلیون تومانی در سال جاری خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم «آغاز عملیات اجرایی احداث نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو تهران» با تأکید بر اینکه خط ۱۰ مترو تهران یکی از طولانی‌ترین خطوط مترو تهران است، خبر داد: روز شنبه ایستگاه مترو اقدسیه در خط ۳ و مرزداران در خط ۶ همزمان افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه منطقه ۲۲ در حوزه حمل و نقل مشکلات بسیار جدی دارد و شرایط سختی را می‌گذارند، افزود: همچنین منطقه ۴ نیز در این حوزه ضعف‌های بسیاری دارد. ساخت خط ۱۰ مترو تهران می‌تواند نقاط شمالی شهر تهران به طول ۴۳ کیلومتر را بهم متصل کند و ۶ منطقه تهران را از مترو برخوردار کند.

هاشمی در ادامه گفت: همزمان که آغاز عملیات اجرایی خط ۱۰ در دستور کار است، عملیات اجرایی در خط ۶ به سمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) انجام می‌شود که در مدت سه ماه آینده اتمام تونل آن مسیر اتفاق می‌افتد. قطعه دیگری به جز ۱۴/۵ کیلومتر، در منطقه ۵ به سمت شرق را در دستور کار خواهد بود. همچنین برای ادامه خط ۳ به سمت شمال تهران در دستور کار است که در شش ماه اول ۱۴۰۰ آغاز به کار می‌شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه اوراق مشارکت سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با حمایت‌های شهردار تهران و اعضای شورای شهر دریافت شد، افزود: علت تحرک مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل این دو منابع مالی بوده است. دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی حاصل از اوراق مشارکت ۱۳۹۹ است که اقدامات نهایی آن با بانک شهر درحال انجام است. همین روزها قرارداد نهایی خواهد شد. پیمانکاران نگران نباشند چرا که منابع مالی لازم برای این موضوعات ذکر شده، وجود دارد.

هاشمی درباره اقدامات حوزه حمل و نقل در دوره پنجم مدیریت شهری، توضیح داد: طی چهار سال گذشته، حدود ۴۰ کیلومتر از مسیرهای مترو بهره برداری شد و ۲۶ ایستگاه به بهره برداری رسید. سرعت کار در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بسیار بیشتر شده است. برای نخستین بار در سال گذشته، ۹ ایستگاه مترو به بهره برداری رسید که در طول تاریخ سابقه نداشته است. امسال نیز بهره برداری از ۱۴ ایستگاه در دستور کار قرار دارد.

او درباره اقدامات حوزه اتوبوسرانی، بیان کرد: هنوز مصوبه ستاد ملی کرونا منجر به تحویل اتوبوس نشده است. شاید در سال ۱۴۰۰، حدود هزار دستگاه به شهرداری تحویل داده شود که قابل تقدیر است اما شهرداری از محل منابع داخلی خود توانست ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس را در سال گذشته وارد چرخه بهره برداری کند. هفته آینده نیز دو قرارداد در حوزه اتوبوسرانی نهایی خواهد شد که بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در دو مرحله شش ماهه اول سال به بهره برداری برسد. همچنین دو فراخوان خرید اتوبوس در هفته آینده منتشر خواهد شد.

او با بیان اینکه شرکت مترو و اتوبوسرانی در دوران کرونا بیشترین ضرر را در کشور متحمل شده‌اند، گفت: به طور متوسط در شرایط کرونایی ۱۰۰ میلیارد تومان درحال ضرردهی هستیم.

هاشمی در ادامه تأکید کرد: همزمان که در ساخت تونل کار می‌شود، اگر کسری‌های تأمین واگن جبران نشود، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند. درحال حاضر مترو تهران هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن نیاز دارد. امید است که دو قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن زودتر به نتیجه برسد.

واریز ۳۰ میلیارد تومان از دولت به حساب شهرداری برای اورهال واگن‌ها

معاون شهردار ضمن اعلام بازسازی ۲۱۰ دستگاه واگن، بیان کرد: تخصیص این کار از دولت دریافت شد و ۳۰ میلیارد تومان پیش پرداخت دولت به حساب شهرداری وصول شده است.

او درباره نوسازی تاکسی‌های فرسوده، گفت: ۲۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه برای نوسازی تاکسی‌ها دریافت شده است تا تاکسی‌های فرسوده از محل وجوه اداره شده، با اعطای وام ۹۰ میلیون تومانی انجام شود. تصور می‌شود که امسال ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شود.

هاشمی یکی از رویکردهای جدید مدیریت شهری را ورود به حوزه اتوبوس‌های برقی، تاکسی‌های برقی، موتورسیکلت‌های برقی و دوچرخه ذکر کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان توضیح داد: اقدام دیگری در پیرو دستور شهردار تهران برای دوربین‌های شهری درحال پیگیری است. دو فراخوان برای کارت بلیت الکترونیک و دوربین‌های شهر تهران از طریق شرکت کنترل ترافیک دنبال می‌شود. طی سه ماه آینده فراخوان این دو عملیاتی خواهد شد. این پروژه حدود هزار میلیارد تومان برای نوسازی دوربین‌های شهر تهران هزینه دارد که از محل ماده ۲۳ جرائم راهنمایی و رانندگی است.