۰ نفر

شهردار تهران؛

انجام ۵۰درصد سفرهای شهری با مترو هدف شهرداری است

۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۱۹
کد خبر: 513268
انجام ۵۰درصد سفرهای شهری با مترو هدف شهرداری است

شهردار تهران گفت: هدف ما از توسعه خطوط مترو انجام ۵۰ درصد سفرهای شهری با استفاده از آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پیروز حناچی روز شنبه در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار و نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و افتتاح ۲ ایستگاه مترو یادگار امام و شهید ستاری افزود: تهران ۱۴۰۰ فرصتی برای نگاه به ۱۰۰ سال گذشته و برنامه ریزی برای قرن آینده است.

وی یادآورشد: قطار شهری ملی که به دنبال آن ساخت قطار بین شهری نیز در دستور کار است، با تلاش همگانی به نتیجه می رسد.

حناچی اظهارداشت: ترافیک و آلودگی هوا مشکل همه کلانشهرها است و توسعه حمل ونقل عمومی در همه جهان دنبال می شود.

شهردار تهران گفت: هدف ما ۵۰ درصد سفرهای شهری با مترو است و زمانی به نتیجه می رسد که از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و فاصله قطارها را به ۲ و نیم دقیقه برسانیم 

وی خاطرنشان کرد: در بودجه ۱۴۰۰، نزدیک به ۴۰درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته و محل تامین اعتبار ما از فروش اوراق مشارکت است و ما نگران این مساله هستیم.

حناچی ادامه داد: مطابق قولمان افتتاح ایستگاه های باقی مانده را داریم که چهار ایستگاه تا پایان سال و چهار ایستگاه در ابتدای سال جدید افتتاح خواهد شد.

شهردار تهران گفت: بسیاری از درآمدهای شهرداری ها در شرایط کرونا با مشکل مواجه شده است و سال بسیار سختی را پشت سرگذاشتیم و امیدواریم با کمک دولت این دوره را رد کنیم.

وی افزود: با بهره برداری هر ایستگاه ۳۰ هزار نفر به تعداد مسافران اضافه می شود و این تعداد در ایستگاه های تبادلی بیشتر است.

شهردار تهران با بیان اینکه در بخش حل مشکل آلاینده های متحرک راهی غیر از استفاده از اتوبوس های برقی نداریم, لازمه تحقق این موضوع را مشارکت دولت برشمرد.

مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در ادامه این مراسم اعلام کرد: کمتر از یک هفته مانده به سال ۱۴۰۰، هفت برنامه تجمیع و تقدیم مردم پایتخت شد.

وی افزود: رونمایی با حضور مجازی رییس جمهوری در فروردین ماه داریم و امروز ۲ ایستگاه بزرگ یادگار امام و شهید ستاری که از سال ۸۴ برای آن تلاش شد، افتتاح می شود.

این مقام گفت: این دو ایستگاه به عمق ۲۸ متری زیر زمین و طول سکوی ۱۴۰ متر است و  برای هرکدام ما بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

هاشمی اضافه کرد: با مشارکت ۹۰۰ میلیارد تومانی شهرداری و ۴۰۰میلیارد تومانی دولت، ۱۰ هزار تاکسی نوسازی می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: سالانه ۲ هزار دستگاه تاکسی نوسازی می شود و امسال نیز برای نخستین بار از محل تبصره ۱۸ استفاده شد.

هاشمی به امضای قرارداد همکاری برای نوسازی ناوگان مترو اشاره و اعلام کرد: این تفاهم نامه به ارزش سه هزار میلیارد تومان است و پس از رونمایی نیز انتظار همکاری برای تولید قطار با بهره گیری از فناوری ملی داریم.

هاشمی ادامه داد: در سال جاری برای اعتبار سال ۹۹ که در قالب اوراق مشارکت است با مشکلاتی مواجه بودیم و نتوانستیم تمام اعتبار عمرانی را جذب کنیم.

امام مدیرعامل مترو نیز در ادامه این مراسم گفت: در ماده ۵۴ برنامه ششم دولت مکلف شده است که بحث تجهیزات ریلی را با دانش فنی ملی در بخش طراحی و تجهیزات به ۸۵ درصد برساند و تیر سال ۹۸ در همین زمینه قراردادی میان شهرداری و معاونت علمی و فناوری بسته شد.

وی افزود: قرارداد ۱۸ ماهه بود و با وجود تاثیر کرونا در همه بخش های کشور این قطار ساخته شد و دانش فنی تولید داخل را به ۸۵ رساند.

امام یادآورشد: تا شهریور ۱۴۰۰ یک رام قطار ملی تست هایش انجام می شود.

وی افزود: در عمل ۸۸ درصد دانش تولید این قطار بومی سازی شده است و ۸ میلیون یورو به این طریق صرفه جویی شد.