۰ نفر

شهردار تهران؛

پرونده شهرداران بازداشتی در مرحله بازپرسی است

۲۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۳۵
کد خبر: 505519
پرونده شهرداران بازداشتی در مرحله بازپرسی است

شهردار تهران گفت: موضوع شهرداران بازداشتی هنوز خاتمه نیافته است و سوالات جدی از سوی دستگاه‌های نظارتی و ما مطرح است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، پیروز حناچی شهردار تهران در نشست خبری امروز خود که به مناسبت دهه فجر در ساختمان مرکزی شهرداری تهران برگزار کرد، ضمن تبریک حلول ماه رجب و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: در دوره جدید از نیمه سال ۹۶ به مردم قول‌هایی داده بودیم و اعتقاد داشتیم روند اداره امور شهر ما را به بن بست خواهد رساند.

وی ادامه داد: این موضوع به این معنا بود که با این روند مدیریت، عارضه‌های بسیاری را در شهر ایجاد میکنیم و این چرخه باطلی بود که کیفیت زندگی در شهر را کاهش می‌داد.

حناچی با بیان اینکه زمان آن فرا رسیده بود تا تغییری در ادره امور شهر داشته باشیم گفت: اصلی‌ترین پروژه ما در کنار دیگر اقدامات همین موضوع بود. ما ضرورت باغات را اصلاح کردیم بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ را انجام دادیم و از همه مهمتر سیستم صدور پروانه منطبق با ضرورت‌ها شد و این به معنای صورت نگرفتن تخلف نیست بلکه به این معناست که پروانه بدون درج در سیستم صادر نمی‌شود.

شهردار تهران با اشاره به طرح تفصیلی گفت: کلیات اقدامات انجام گرفته طی سه سال اخیر در کتابی جمع آوری شده است که در حاد‌ترین منطقه که «یک» است، گزارشی تدوین شده است. تعداد پرونده‌ها در شورای معماری که منجر به افزایش طبقات شده بود در سال ۹۰ هفتصد و نه مورد بود و در سال ۹۷ تعداد ۹۹ مورد بود و امسال صفر مورد بوده است و این یعنی افزایش طبقات داده نشده است.

وی با اشاره به طبقات مازاد در منطقه یک گفت: در همین منطقه در سال ۹۱ ما ۱۲۴۰ مورد داشتیم، اما در سال ۹۹ این تعداد به صفر مورد رسیده است البته باید این موضوع را در مساحت مشاهده کرد که در سال ۹۱ این مساحت، ۴۵۴ هزار متر مربع بوده دست و اکنون به صفر متر رسیده است.

حناچی افزود: تعداد پرونده‌های توسعه بنا با کاهش چشمگیری مواجه بوده است و همچنین تعداد پرونده‌های دارای توسعه تثبیت، پرونده‌های دارای کسری پارکینگ، پرونده‌های تغییر کاربری تجاری و اداری، پرونده‌های دارای تغییرات مشاعات به مسکونی، تغییر مشاعات به تجاری همگی در سال ۹۹ به صفر مورد رسیده است و باید توجه داشت که این فقط مربوط به یک منطقه است.

شهردار تهران تصریح کرد: ما ادعا میکنیم که به قول خود برای ایجاد ضوابط عمل کردیم ما دو لایحه به مجلس فرستادیم یکی لایحه منابع پایدار و دیگری مالیات بر ارزش افزوده  که هر دو آن‌ها به تصویب رسید و ما امیدواریم این دو لایحه که تعیین و تکلیف منابع پایدار برای شهرداری‌ها است، به تصویب برسد.

وی با اشاره به حوزه برنامه ریزی شهری گفت: تلاش کردیم در این حوزه به قول خود در ابتدای دوره عمل کنیم کاری نداشت که ما هم تراکم بفروشیم، اما این روش قابل ادامه نبود و ما برای عدم کاهش ترافیک شهری از آن گذر کردیم.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره تخلفات ماده صد و افزایش آن در بودجه اظهار کرد: این اقدامی جاری و ساری است و ما آنرا جدی‌تر گرفته ایم و پرونده‌هایی که سال‌ها مانده بود را جدی‌تر گرفتیم و به چشم بودجه به آن نگاه نکرده ایم زمانی می‌توان گفت این موضوع وارد بودجه شده است که متراژ کاهش یابد و درآمد افزایش پیدا کند و این اتفاق رخ نداده است. قیمت تراکم در شهر معادل خدمات است.

شهردار تهران درباره واکسیناسیون پرسنل پسماند گفت: در درجه اول بحث کادر درمان مطرح است، اما هم برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی و هم پرسنل پسماند این موضوع را مدنظر داریم، زیرا آمار مرگ و میر رانندگان تاکسی کم نیست و حدود ۲۶ نفر از رانندگان به رحمت خدا رفته‌اند.

وی درباره وضعیت شهرداران بازداشتی‌ گفت: این موضوع هنوز خاتمه نیافته است و سوالات جدی از سوی دستگاه‌های نظارتی و ما مطرح است. من قصد دفاع ندارم، اما مدیران باید به درستی کار کنند و اکنون در مرحله بازپرسی قرار دارد.

حناچی درباره قطار ملی گفت: سه واگن آماده شده بود و قرار بود ۲۲ بهمن افتتاح شود، اما به دلیل تراکم برنامه‌ها انشالله این رونمایی در اسفند ماه برگزار می‌شود اتفاق بزرگی درحال رخ دادن است و سیستم‌ها همه در داخل طراحی شده است و می‌تواند مشکل قطار شهری را در آینده برطرف کند.

وی درباره اوراق مشارکت گفت: تاکنون هزار میلیارد از این اوراق را دریافت کرده ایم و دستور پرداخت آن صادر شده است و هم اکنون ۵۰ میلیارد آن مانده است و درحال رد و بدل کردن وثایق بین بانک رفاه هستیم، اما موضوع مهم این است که ما دیگر زورمان نمیرسد تا حمل و نقل عمومی را حمایت کنیم و باید راهی برای این در نظر گرفته شود.

کاهش ۳۰۰ نفری کودکان زباله گرد

شهردار تهران با اشاره به املاک شهرداری گفت: ما ۲ هزار ملک داشتیم که در هزار مورد آن می‌توانستیم تغییر ایجاد کنیم و ۹۲۴ ملک هم با نظارت شهرداری عمل می‌کنند. ۵۸ ملک در اختیار نهاد‌های عمومی مانند پلیس راهور است ۹۵ ملک کاملا منطبق با ماده ۵۵ است حدود ۵۰۰ ملک فاقد شرایط لازم بودند ۲۳۹ ملک در دست بررسی است و ۷۶۸ ملک باید بازپس گرفته شود که درحال انجام است.

وی درباره پرونده موسوم به معاون شهردار سابق گفت: هنوز ابلاغیه‌ای صادر نشده است و پرونده در دست بررسی است.

حناچی با اشاره به تذکرات اعضا گفت: تاکنون ۳۰۰ تذکر صادر شده است و حجم آن‌ها افزایش داشته است و خیلی از این تذکرات مخاطبش ما نبودیم و درحال پاسخگویی هستیم، زیرا سوال حق نمایندگان شورای شهر است.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره اقدامات زیباسازی در پایتخت گفت: شاید یکی از سخت‌ترین سوالاتی که نتوان به پاسخ آن رسید، حوزه زیباشناسی باشد. سازمان زیباسازی تلاش خودرا در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد و بخشی از آن مرمت خانه‌های تاریخی است. موضوع دیگر مناسبت‌های تاریخی است و یکی از کار‌های خوبی که انجام گرفته طراحی ویدئو مپینگ‌ها است.

وی ادامه داد: سال گذشته پس از همدردی با ووهان چین این کشور به ما کمک مالی کرد و تمام دستگاه‌های شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۰ درآمد دارند.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره حواشی شهروند گفت: این سازمان عظیم است و کالا‌های زیادی را هم ارائه می‌کند و خدمات شهروند بصورت مناقصات برگزار می‌شود و درحال پیگیری هستیم و اما در این دوره سرویس شهروند بهتر شده است.

شهردار تهران درباره وضعیت کودکان زباله گرد و متکدی اظهار کرد: بر اساس آمار بهزیستی ۹۰ درصد این افراد اتباغ بیگانه هستند و قرارداد پیمانکاران پسماند را تغییر داده ایم. طرح جامع پسماند را برای اولین بار به تصویب رساندیم و کاری یکپارچه تدوین کرده ایم و یکی از آیتم‌های ارزیابی شهرداران مناطق کودکان زباله گرد هستند و تمام خدمات خود را روی تهران من آورده ایم و ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد تعداد کودکان زباله گرد حدود ۳۰۰ مورد کاهش یافته است.

تاکنون در شرایط کرونایی کمکی از دولت دریافت نکرده ایم

وی با اشاره به ردمال عیسی شریفی به شهرداری تهران گفت: تا قبل از بازداشت این فرد، وی مسئولیت دیگری جز شهرداری نداشته است و از آنجایی که پرونده در نیرو‌های مسلح بررسی شده است ما اطلاع دقیقی نداریم که چرخش مالی به جای خود بازنگشته است.

حناچی درباره اتمام پروژه‌ها گفت: ما برنامه زمانی برای آن در نظر گرفته ایم و مهم این است که به نتیجه برسد و قرار بود ایستگاه‌های مترو تا پایان سال به انجام برسد.

شهردار تهران با اشاره به پادگان ۰۶ گفت: ما در این حوزه پای حرف خود هستیم و گویا ارتش می‌خواهد خودش کار را انجام بدهد.

وی درباره حادثه پلاسکو و عدم وجود امکانات ایمنی در ساختمان‌های بزرگ و رعایت نشدن موارد ایمنی بیان کرد: از نظر من پلاسکو نقطه عطفی هم در توجه مردم و هم توجه متولیان امر پیشگیری از وقوع حریق بود امروز آموزش‌ها و هشدار‌های آتش نشانی با آن زمان قابل مقایسه نیست البته حادثه سینا اطهر نشان داد ما خلأ‌های قانونی داریم، اما اکنون پیرو اخطار‌هایی که با همکاری دادستانی داده می‌شود این موضوع درحال رفع است.

حناچی درباره ارتباط میان شهرداری تهران، شورای شهر و دولت گفت: راه و روش دیگری جز تذکر اعضا وجود ندارد رابطه ما با دولت بد نیست و افتتاح ایستگاه‌های مترو با حضور رئیس جمهور انجام شد و انشاله با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از قطار ملی رونمایی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سامانه شفافیت گفت: در سامانه شفافیت هیچ مشکلی وجود ندارد و بسیاری از مناقصات در سامانه نشان داده می‌شود و این موضوعی است که از گذشته در شهرداری وجود نداشته است.

حناچی درباره نظام مدیریت محلی گفت: شاید نتوان بصورت رسمی مدیریت دستگاه‌های متولی را به شهرداری داد، اما انجام اقداماتی امکان پذیر است برای مثال شهرداری تهران در سازمان آب و فاضلاب سهم دارد و اگر سهم شهرداری ۵۱ درصد شود حداکثر نظام مدیریتی انجام خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد: قانون شهرداری‌ها متعلق به زمانی است که دولت متولی شهر بود خیلی از کشور‌های دنیا با کلان شهر‌های خود بصورت استثنا رفتا می‌کنند و نیازمند قانون هستیم.

وی گفت: تهران از نظر من خاکستری است و شهرداری تنها می‌تواند برای این تغییر رنگ الگوسازی داشته باشد و این دست اقدامات بدون حضور مردم انجام نمی‌شود.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره گو‌دهای پرخطر گفت: حدود ۲۴۹ مورد گود پرخطر در تهران شناسایی شده است که یکی از آن‌ها در منطقه جماران بود و بعد از اخطار‌های شهرداری ۱۰ گود مقاوم سازی نشدند که با هماهنگی دادستانی این گود‌ها پر شدند و لایحه‌ای در این رابطه به شورا ارسال شد و سامانه‌ای برای آن تدوین شد.

شهردار تهران درباره تخریب آثار تاریخی شهر تهران گفت: درباره آثار با ارزش شهر تهران باید بگویم آن‌هایی با ارزش هستند که ثبت شده اند و ما تلاش می‌کنیم که این آثار را حفظ کنیم. برای این موضوع همه باید کمک کنیم و تا جایی که بضاعت شهرداری اجازه دهد از این موضوع حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به لایحه گردشگری گفت: یکی از شرکت‌های ما متولی امر خواهد بود.

حناچی در پاسخ به سوال درباره اقدامات شهرداری تهران برای نوروز ۱۴۰۰ گفت: کرونا برای شهرداری‌های دنیا دو معنی داشته است یکی کاهش درآمد و دیگری  افزایش هزینه بوده است. سیستم حمل و نقل عمومی ما دچار آسیب شده است و این ناوگان به مانند گذشته عمل نمی‌کند، اما وضعیت آن کرونایی است و در این شرایط ما مستقیما کمکی نگرفته ایم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال درباره بازداشت شهرداران مناطق تهران و تدوین نامه محرمانه به قوه قضائیه اظهار کرد: این نامه عمومی است. درباره شهرداران تهران بابد بگویم آن‌ها را با صداقت و امانت منصوب میکنم. هنوز در مرحله‌ای نیستیم که بگویم چه اتفاقی رخ داده است سوالات باید پاسخ داده شود اگر مسیر قضایی تبرئه باشد حرف ما این خواهد بود که این افراد در سیستم کار می‌کردند و باید به سوالات پاسخ دهند.

حمایت از جشنواره فیلم فجر را وظیفه خود می‌دانیم

وی با اشاره به جشنواره فیلم فجر گفت: مثل تمام شهرداری‌های دنیا حمایت از این امر را وظیفه خود می‌دانیم و فضا را در اختیار قرار می‌دهیم در زمینه رعایت حقوق شهروندی، آپارتمان نشینی و ترافیک در ابتدای هر فیلم کلیپ‌هایی پخش می‌شود و اگر کمکی کرده ایم در مقابل این فیلم‌ها توسط دوستان طراحی شد و این یک اقدام دو طرفه است و وظیفه خود می‌دانیم که از این موضوع حمایت کنیم.

حناچی ادامه داد: سال گذشته فیلم خورشید را حمایت کردیم و امسال کاندیدای اسکار شده است و امیدواریم موفق باشد.

شهردار تهران با اشاره به برگزاری مناسبتهای مذهبی در تهران گفت: سال گذشته جشن پیروزی انقلاب اسلامی با وفات حضرت فاطمه زهرا همزمان شده بود و زمانی که تبلیغات ما در بیلبورد‌ها افزایش یابد عملکرد شهرداری نشان داده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره مدیریت هزینه شهرداری در دوران انتخابات بیان کرد: برنامه‌ای تدوین شده است که به نفع شهر تهران باشد .

حناچی با اشاره به حمل و نقل عمومی گفت: دوچرخه کم هزینه‌ترین نوع انتخاب است ما شروع به تبلیغ درباره دوچرخه سواری کردیم و این موضوع مورد توجه قرار گرفته است .

شهردار تهران با اشاره به طرح کاپ بیان کرد: طرح جامع پسماند و طرح کاپ برای کاهش تولید زباله است. جهت گیری عمومی ما درست است.

اکنون زباله‌ها جداگانه حمل می‌شوند و میزان حمل ما به ۵ هزار تن کاهش یافته است نقیصه‌های زیادی در این حوزه داریم و مشکلات زیادی داریم تلاش می‌کنیم تا این موضوع حل شود و درحال حاضر هدف ما این است که زباله‌ها برای دفع به سمت آراد کوه بروند.

وی درباره چرایی عدم پاسخگویی ۱۸۸۸ در روز‌های تعطیل گفت: رسیدگی به شکایت در دست این شماره است و اگر اقدام حادی وجود داشته باشد توسط ۱۳۷ انجام می‌شود.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره دریافت عوارض از اتوبان‌های شهری بیان کرد: در دنیا این روش انجام می‌شود و برای مثال در کوالالامپور اتوبان‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد شدند و عوارض می‌دهند، اما در داخل شهر تهران به نظر می‌رسد که این کار را نتوان انجام داد برای آنچه موجود است، چنین بحثی نداریم. اما در آینده می‌توان راجع به این موضوع بحث کرد.

شهردار تهران درباره منع ارتفاع جماران بیان کرد: طرح جامعی در این رابطه تدوین شده است و اگر به نتیجه برسد موثر خواهد بود.