۰ نفر

عضو شورا پاسخ داد؛

شورای پنجم تهران شورای نامگذاری معابر است؟

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۴۷
کد خبر: 503906
شورای پنجم تهران شورای نامگذاری معابر است؟

عضو شورای شهر تهران در واکنش به رویه شورای پنجم در نامگذاری معابر و خیابان‌ها پس از فوت شخصیت‌ها گفت: تیم ها، چهره‌ها و نهادهای مردمی نسبت به این موضوع درخواست دارند و اینگونه نیست که کمیسیون نامگذاری ابتدا به ساکن ورود کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در واکنش به اینکه رویه نامگذاری در شورای شهر پس از فوت شخصیت‌ها شورای پنجم را به عنوان شورای نامگذاری به جامعه معرفی کرده است، گفت: مبنای نامگذاری در شورای شهر بر این است که می‌گوییم این شهر برای همه است و همه گروه‌ها و اصناف باید از این چندهزار اسمی که در معابر هست، سهم داشته باشند. 

او ادامه داد: حدود ۶۰ درصد نامگذاری‌ها در تهران مربوط به شهدای عزیز است و بخشی از آن نیز به شخصیت‌های برجسته ادبی، بزرگان دانش و فرهنگ و ورزش اختصاص دارد. اکنون نیز به فراخور شرایط نامگذاری می‌شود، اما اینکه چگونه و به چه میزان به نامگذاری اقدام می‌شود، طبیعی است که باید مشخص باشد. 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این نامگذاری‌ها به دلیل مطالبه‌گری شهروندان است، گفت: در موضوع نامگذاری خیابان شجریان درخواست و فشار افکار عمومی را دیدید و این اقدام با استقبال گسترده‌ای روبرو شد و یا نامگذاری مرحوم مصدق نیز به همین گونه بود و به نوعی این مطالبه قدردانی از خدمات بزرگان ملی و تاریخی کشور است. 

او با بیان اینکه در فرایند نامگذاری هم ممکن است اشکالی پیش آید، افزود: ما ادعا نداریم که همه نامگذاری‌هایمان دقیق است، اما ابتدا در کمیسیون نامگذاری و سپس در صحن بررسی می‌شود و حتی پیش آمده است که در صحن شورا با مواردی موافقت نشده است. 

میرلوحی گفت: مسیری که شورا در نامگذاری‌ها در پیش گرفته است، توجه به بزرگان علم و ادب و دانش است. به شهدای سلامت نیز در این مدت توجه شده است، چرا که مدافعان سلامت کشور هستند و در این مدت از جان گذشتگی کردند. 

او با اشاره به اینکه در نامگذاری‌ها نگاهی جامع به وقایع مهم کشور می‌شود، گفت: برای مثال نامگذاری خیابانی به نام شهید فخری‌زاده با توجه به اقدامی که دشمنان کشور در حق مردم داشتند، طبیعی است که با این نامگذاری خواستیم پیامی را مخابره کنیم و نشان دهیم که جامعه ایران از این قبیل اقدامات(ترور) منزجر است. 

عضو شورای شهر تهران افزود: اینکه رقبا چه می‌گویند، طبیعی است که همانطور که ما مسائل گذشتگان را نقد می‌کنیم، آن‌ها نیز ما را نقد می‌کنند. نامگذاری نشان می‌دهد که اگر شورای شهر می‌گوید، مساله من رضایت مردم است و شعار شهری برای همه می‌دهد و در جهت گسترش نشاط اجتماعی توجه دارد، به این مسائل می‌پردازد و توجه به درخواست آحاد مردم را در برنامه خود قرار می‌دهد. مانند دوره‌های قبل تک ساحتی عمل نمی‌کنیم. درست است که به بخش‌هایی رسیدگی می‌کردند و جزو سیاست‌های آن‌ها بود، اما شورای پنجم می‌خواهد بگوید متعلق به همه است و تک جناحی نیست و در این شهر برای همه سهم قائل است. 

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در کارهای عمرانی نیز فعالیت داریم و در نامگذاری هم اقدامات را انجام می‌دهیم. 

او در واکنش به اینکه این تبدیل به یک رویه شده است که بلافاصله پس از مرگ شخصیتی نسبت به نامگذاری معبر و یا خیابانی در شورای شهر اقدام می‌شود، گفت: علت این است که تیم‌ها، چهره‌ها و نهادهای مردمی درخواست دارند و اینگونه نیست که کمیسیون نامگذاری ابتدا به ساکن ورود کند. معمولا درخواستی از سوی تشکل‌های مردم نهاد، مردم، نهادها ارسال و به آن رسیدگی می‌شود. 

میرلوحی در پاسخ به این سوال که نامگذاری خیابان شجریان با حاشیه‌هایی همراه شد آیا پس از اتفاقات اخیر مخالفت دیگری بر این نامگذاری وارد شد یا خیر؟ گفت: بالاخره پذیرفتند. موضع خانواده شهید فخری‌زاده حجت را تمام کرد و دوستان اصولگرا نیز اعلام کردند که اقدام پسندیده‌ای انجام نشده است.