۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

توضیحات مدیرعامل متروی تهران درباره داخلی نبودن قطعات واگن ملی

۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۲۷
کد خبر: 502044
توضیحات مدیرعامل متروی تهران درباره داخلی نبودن قطعات واگن ملی

مدیرعامل متروی تهران گفت: تا 85 درصد قطعات واگن مالی را داخلی‌سازی کردیم اما برای رونمایی و ساخت واگن‌های دیگر به دلیل آنکه قطعات تولید انبوه نشدند، از قطعات سایر واگن‌ها استفاده کردیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ علی امام در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت واریز پول اوراق مشارکت سال98 از سوی بانک رفاه به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: سهم دولت واریز شده است اما سهم شهرداری تا زمان ارائه وثیقه‌های مورد تایید، واریز نخواهد شد. احتمالا تا پایان سال مشکل رفع خواهد شد اما فرایند، سختگیرانه و طولانی است.

او همچنین در واکنش به انتشار خبری مبنی بر ملی نبودن واگن متروی ساخته شده در این رسانه، گفت: ما تا 85 درصد قطعات را داخلی‌سازی کرده‌ایم اما برای رونمایی و به حرکت درآوردن آن نیاز داشتیم که تعداد واگن بیشتری ساخته شود. هنوز قطعاتی که داخلی‌سازی کردیم به تولید انبوه نرسیده‌ است که بتوانیم با آن‌ها چند واگن دیگر را تکمیل کرده و برای رونمایی آماده کنیم.

او ادامه داد: به همین دلیل برای تکمیل واگن‌های دیگر از قطعات واگن‌های موجود استفاده کردیم اما به این معنی نیست که داخلی‌سازی نکردیم. بعد از رونمایی ممکن است ساخت قطعه برای واگن‌های دیگر تا یک ماه دیگر به اتمام برسد.

امام با بیان اینکه ساخت واگن قطار با ساخت هواپیما و خودرو متفاوت است، اضافه کرد: قطعات الکترونیکی ساخت قطار مدام تغییر می‌کند اما تکنولوژی ساخت آن بیش از 40 سال است که تغییری در دنیا نکرده است و اینطور نیست که کشورها مدام آن را تغییر بدهند. 15درصد باقی مانده را نیز به صرفه نیست که در داخل ساخته شود و مانند کشورهای دیگر ما هم وارد می‌کنیم.

مدیرعامل متروی تهران تاکید کرد: در ساخت قطارهای مسافربری و باری به بالای 95درصد داخلی‌سازی رسیدیم اما در ساخت مترو با توجه به اینکه های تک «تکنولوژی پیشرفته» محسوب می‌شود، هنوز به آن اندازه پیشرفت نرسیده‌ایم.

او همچنین با اشاره به تعطیلی کامل چهار کارخانه واگن‌سازی در ایران گفت: بخش ساخت واگن مترو در  واگن سازی تهران، پارس، پلور سبززند ایریکو به طور کامل تعطیل شده است و ما با توجه به شرایط تحریم چاره‌ای جز تلاش برای ساخت داخلی نداریم.

او همچنین از انعقاد قرارداد ساخت 105دستگاه واگن مترو با واگن‌سازی تهران خبر داد و اضافه کرد: در این قرارداد تا 60درصد قطارها از قطعات داخلی‌سازی شده استفاده می‌کنند و تا  25درصد نیز هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است. در عین حال ما قطعات را به تاییدهای بین‌المللی نیز خواهیم رساند و اینطور نیست که بخواهیم با جان مردم بازی کنیم، وقتی تایید شد به مرحله مسافرگیری وارد می‌شویم.