۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

گروکشی دفترچه بیمه کارگران اتوبوسرانی تهران/ تکذیب پرداخت حق بیمه و معوقات

۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۳۰
کد خبر: 502043
گروکشی دفترچه بیمه کارگران اتوبوسرانی تهران/ تکذیب پرداخت حق بیمه و معوقات

برخلاف ادعای مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی هیچکدام از معوقات و حق بیمه کارگران شرکت واحد پرداخت نشده است.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ چندی است که کارگران پشتیبانی، فنی و رانندگان اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی از قطع بیمه‌ درمانی، پرداخت نشدن معوقات صندوق ذخیره کارکنان و سهم آن‌ها از تعاونی مصرف کارکنان گلایه دارند اما نه از سوی شورای شهر و نه شهرداری هنوز اقدام موثری برای آن‌ها انجام نشده است.

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی چند هفته پیش در گفت‌وگویی (که البته به سرعت از خروجی خبرگزاری منتشر کننده، برداشته شد) گفته بود: شرکت واحد به بیمه بدهی دارد و گاهی حساب‌های ما را نیز مسدود کرده‌اند، اما این قضیه مشکلی برای کارگران ایجاد نکرده است و شعب تأمین اجتماعی در این خصوص همکاری خوبی داشته اند.

او اعلام کرد که؛ طی مذاکراتی که با تامین اجتماعی داشتیم دفترچه بیمه کارگران تاکنون تمدید شده است و هیچ راننده‌ای نمی‌تواند بگوید دفترچه بیمه‌اش به دلیل بدهی شرکت واحد به تامین اجتماعی تمدید نشده است.

ترفع با تاکید بر اینکه خدمات بیمه‌ای که به پرسنل شرکت واحد ارائه می‌شود هیچوقت با محدودیت و یا کاهش مواجه نشده است، گفت که؛ ما نیازمند حمایت بیشتر بمنظور تامین منابع مالی برای پرداخت بدهی‌های شرکت واحد به بیمه تامین اجتماعی هستیم، اما سطح خدمات به پرسنل کاهش پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی درباره گلایه رانندگان از افزایش ۱۰ درصدی حق جذب کارگران اعلام کرد که؛ شهرداری حق جذب را برای پرسنل کارمندی خود افزایش داده بود. برخی در بدو ورود به شهرداری، با استخدام کارمندی و برخی با استخدام کارگری جذب می‌شوند در نتیجه با توجه به نوع استخدام تسهیلات و امکاناتی در نظر گرفته می‌شود. کما اینکه برخی مزایای کارگران را کارمندان ندارند و بالعکس چرا که نوع استخدامی آن‌ها متفاوت است.

به گفته ترفع؛ اما زمانی که کارگران نیز درخواست کردند، شهرداری ۱۰ درصد حق جذب برای این دسته از پرسنل نیز تصویب کرد و اینگونه نبود که شهرداری چشمش را روی این قضیه ببندد.

او ادامه داد: شرکت واحد اتوبوسرانی در این زمینه با شهرداری رایزنی کرد، جلسات متعددی برگزار و با دعوت از مدیرکل منابع انسانی مرکز و تشریح شرایط، دوستان را متقاعد به افزایش ده درصدی حق جذب کردیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت که؛ این اقدامی بود که در حد بضاعت شرکت واحد و شهرداری انجام شد. هرکدام از ما در ابتدای ورود به خدمت نوع استخدام را پذیرفته‌ایم و باید این نکته را در نظر بگیریم که مشاغل مختلف شرایط خاص خود را دارند و تفاوت‌هایی وجود دارد.

سید رحیم میرعبدالله، رییس شورای اسلامی کار ستاد مرکزی اتوبوسرانی ضمن انتقاد از موضع‌گیری مدیرعامل اتوبوسرانی اعلام کرده که هیچکدام از معوقات و طلب‌های بیمه و غیر بیمه‌ای آن‌ها پرداخت نشده است.

او به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور کارگرانی که به صورت مستقیم با شهرداری تهران و شرکت واحد قرار دارند به اضافه پول بازنشستگی کارگرانی که بازنشستگی‌شان محرز شده است پرداخت نشده است.

میرعبدالله اضافه کرد: علاوه بر موارد بالا حق بیمه جاری کارکنان ۳ماه است که معوق مانده و شرکت سهم ۲۳درصدی خود از بیمه کارکنان را پرداخت نکرده است. همچنین سهم کارکنان و شرکت واحد برای صندوق ذخیره کارکنان پرداخته نشده است. در کنار این موارد شرکت بیش از ۴میلیارد طلب تعاونی مصرف کارکنان را نیز واریز نکرده است.

او با بیان اینکه پذیرفته نیست که سازمان تامین اجتماعی با گروکشی دفترچه بیمه کارگران بخواهد مطالباتش از شهرداری را وصول کند، گفت: برخی از کارگران شرکت واحد در بیمارستان هستند و به دلیل مشکلات مابین شرکت واحد و تامین اجتماعی نمی‌توانند هزینه درمان خود را بپردازند. بیمه تکمیلی و‌ بیمه درمان ما قطع شده است.

رییس شورای اسلامی کار ستاد مرکزی اتوبوسرانی اظهار کرد: نمی‌شود که مدیران شهری حقوق نجومی بگیرند و زندگی کارگران برایشان اهمیت نداشته باشند. ما وظایف خود را انجام می‌دهیم و توقع داریم مدیران هم تعهدات خود را انجام داده و حقوق و بیمه ما را پرداخت کنند.

میرعبدالله تاکید کرد: مسوولان اگر نمی‌توانند مشکلات را حل کنند، استعفا دهند. کارگران کار می‌کنند و‌ حقوق و بیمه می‌خواهند.