۰ نفر

امروز مطرح شد؛

امکان کاهش سر فاصله حرکتی قطارها در خطوط۳ و۴

۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷
کد خبر: 501990
امکان کاهش سر فاصله حرکتی قطارها در خطوط۳ و۴

با گذشت ۲۲ سال از افتتاح اولین ایستگاه های شبکه متروی پایتخت، هنوز این سیستم حمل و نقل درون شهری از کمبود شدید پایانه و پارکینگ رنج می‌برد و اگر در دوره جدید مدیریت شهری فکری برای این قضیه مهم نمی‌شد، شاید در سال های نه چندان دور آینده، بهره‌برداری حداکثری از ناوگان قطارهای شهری به بن‌بست جدی بر می‌خورد.

به گزارش اقتصادآنلاین، با توجه به حجم عظیم تردد روزانه ۱۴۰ رام قطار موجود در خطوط هفتگانه شبکه مترو پایتخت و با عنایت به این موضوع که شبکه موجود از کمبود حداقل ۱۵۰۰ دستگاه واگن رنج‌برده و بار حمل و نقل مسافران مترو عملاً بر تعداد محدودی قطار هموار شده است، عملا بخش مهمی از امکانات سخت افزاری شبکه ریلی تهران تحلیل رفته و نیازمند تعمیرات نوبه‌ای و دوره‌ای می‌باشد.

بهترین راهکار برای ارائه سرویس‌های تعمیراتی به هنگام و روزآمد به ناوگان حمل و نقلی مترو، بهره‌گیری از پایانه‌های مستقل در هر خط است. در حال حاضر ۵ پایانه و پارکینگ فتح‌آباد (در خط یک)، صادقیه و دردشت (در خط۲)، فاز نخست پایانه شهید کلاهدوز (در خط۴) و پایانه و پارکینگ مهرشهر (در خط ۵ ) این وظیفه سنگین را بر عهده دارند و این در حالی است که در طرحهای اولیه، برای هر خط دو پایانه و پارکینگ ( در ابتدا و انتهای هر خط ) پیش‌بینی شده اما به دلایلی در سال های گذشته این امر محقق نشده است.

با این اوصاف در دوره کنونی مدیریت شهری و علیرغم مشکلات عدیده مالی، در کنار افتتاح ایستگاه های باقی مانده خطوط و رفع نواقص ایستگاه های بهره‌برداری شده، توجه به تکمیل و بهره‌برداری از پایانه‌ها و پارکینگ‌ها، یکی از اولویت‌های برنامه اجرایی شرکت مترو تهران بوده است.

علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در این زمینه می‌گوید: برخلاف تصور برخی از مدیران در گذشته که شاید ساخت و بهره‌برداری از پایانه‌ها و پارکینگ‌های مترویی را چندان ضروری تلقی نکنند اما سهل‌انگاری در این زمینه، مشکلات متعددی برای ادامه روند خدمت رسانی روزانه به مسافران در حال حاضر و سالهای آتی ایجاد خواهد کرد.

پایانه‌ها و پارکینگ‌ها نه تنها اماکنی الزامی برای سرویس‌ها و تعمیرات دوره‌ای واگن‌ها هستند بلکه باعث کاهش سرفاصله حرکتی قطارها می‌شوند. در حال حاضر به دلیل عدم تکمیل و راه‌اندازی پایانه‌های خطوط ۳، ۴، ۶ و ۷ تمام بار تعمیرات و نگهداری قطارهای این خطوط در دو پایانه فتح‌آباد و صادقیه متمرکز شده است و این پایانه‌ها بیش از ظرفیت طراحی شده خود در حال استفاده هستند. به همین دلیل طی سالهای اخیر، مجددا پرونده احداث پایانه‌های خطوط را بازگشایی کردیم تا این پیش‌نیاز اساسی برای فراهم شدن امکان تداوم سطح کنونی خدمت رسانی به مسافران مترو فراهم شود.

مدیرعامل شرکت مترو در توضیح اهم اقدامات اجرایی صورت گرفته در دوره کنونی مدیریت شهری گفت: فعلا مشغول ادامه عملیات اجرایی فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز در خط ۴ هستیم و از طرفی در همین خط، پارکینگ اکباتان به عنوان نخستین پایانه زیرزمینی مترو کشور در حال تکمیل است که امیدوارم سال آینده با بهره‌برداری از پایانه‌های مذکور، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در خط ۴ فراهم آید.

امام در پایان صحبت های خود به آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث پایانه آزادگان در خط ۳ اشاره کرد و افزود: این پایانه در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار دیده شده است که فاز نخست آن در صورت تامین به موقع منابع مالی، سال آینده قابل بهره‌برداری است.

اضافه شدن پایانه‌ها و پارکینگ‌های جدید به شبکه مترو پایتخت، نگرانی‌ها از بابت توسعه زیرساخت‌های مترو و تعمیر و نگهداری به‌هنگام قطارها را کاهش داده و ایضا سرفاصله حرکتی قطارها در خطوط را خواهد کاست. البته ناگفته پرواضح است که در کنار احداث پایانه‌ها و پارکینگ‌ها، افزایش ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت نیز ضروری است تا از فشار وارد بر قطارهای محدود کنونی کاسته شود و ضریب ایمنی بهره‌برداری از شبکه موجود، متقابلا افزایش یابد.