۰ نفر

آخرین وضعیت اتصال مترو فرهنگسرا به پردیس

۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۰۵
کد خبر: 500840
آخرین وضعیت اتصال مترو فرهنگسرا به پردیس

مترو تهران ـ پردیس به طول ۲۴ کیلومتر با گذشت ۱۱ ماه از امضای تفاهم نامه آن منتظر تصویب در کمیسیون اصلی اقتصادی دولت است و طولانی شدن این فرآیند باعث شده تا زمزمه هایی درباره مشکلات زیست محیطی آن مطرح شود؛ شایعاتی که معاون استانداری تهران آن را رد کرده و گفته که منابع طبیعی با مسیر مترو موافق است. شورای شهر پردیس هم به نقل از قرارگاه خاتم اعلام کرده که پس از شروع به کار، پروژه ۳۰ ماهه تمام می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طولانی شدن روند تصویب مترو تهران ـ پردیس در دولت باعث شده تا برخی به حدس و گمانهای زیست محیطیی درباره این پروژه بپردازند. در شرایطی که متر پردیس در کمیته فرعی کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده و در مرحله طرح در کمیسیون اصلی اقتصاد دولت است، شایعاتی درباره مشکلات زیست محیطی این پروژه مطرح شده که البته مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران آن را رد کرده است.

اخیرا به نقل از منابع نامعلوم محیط زیست عنوان شده که مترو پردیس برای رودخانه جاجرود ایجاد آلودگی می کند. در حالی که ظاهرا اصل ماجرا به جابه جایی تعدادی از درختان برای اجرای پل رودخانه جاجرود و نصب دستگاه حفاری مربوط می شود. در این خصوص محمدعلی صحرایی ـ مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل استانداری تهران ـ گفته است: اداره کل منابع طبیعی استان با مسیر عبوری قطار تهران پردیس موافقت دارد و اعلام کرد که در مورد اراضی تحت مالکیت مشکلی نداشته و در مورد سایر اشخاص و اراضی واگذار شده  قبلی به غیر تا دو هفته آینده نقشه نهایی را به فرماندار شهرستان تحویل دهد.

مترو تهران ـ پردیس در واقع ادامه خط ۲ مترو تهران است که هم اکنون ایستگاه فرهنگسرای اشراق تهرانپارس در انتهای آن قرار دارد. طول خط مترو تهران ـ پردیس ۲۴ کیلومتر است که ۹ کیلومتر تونل دارد. این تونل دو قلو بوده که لازم است ۱۸ کیلومتر حفاری انجام گیرد و در مسیر، پل‌های بزرگ و با ارتفاع زیاد احداث خواهد شد.

قطار برقی پردیس به کلان‌شهر تهران از جنوب فاز ٣ شهر جدید پردیس و در مرز شهر بومهن شروع می شود. پس از طی حدود ۴ کیلومتر به ایستگاه میانی در شمال تقاطع دره بهشت فاز ٨ این شهر می رسد و با طی ٢٠ کیلومتر به ایستگاه پایانه جدید شرق در انتهای خط ٢ مترو کلان‌شهر تهران متصل  می‌شود.

مطالعات احداث مترو از حدود هشت سال قبل آغاز شد تا اینکه اسفندماه سال گذشته  تفاهم نامه احداث مترو پردیس  بین شرکت عمران شهرهای جدید و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به امضا رسید.

طبق تفاهم نامه عمران و قرارگاه خاتم قرار است ۳۰ درصد منابع مالی اجرای پروژه توسط قرارگاه خاتم و ۷۰ درصد توسط دولت از طریق منابع عمومی و منابع شرکت عمران شهرهای جدید تامین شود. اما طولانی شدن فرآیند تصویب پروژه در کمیسیون اقتصادی دولت، بازار شایعات درباره این پروژه را داغ کرده است. این در حالی است که بسیاری از مردم پردیس در انتظار آغاز پروژه مترو هستند.

بنا به گفته محمد قانبیلی ـ نماینده شورای شهر پردیس ـ طبق برنامه ریزی ها مترو پردیس ظرف ۳۶ ماه ساخته می شود اما قرارگاه خاتم الانبیا (ص) قول داده ظرف مدت ۳۰ ماه این خط را احداث کند. سید مهدی هدایت ـ مدیرعامل عمران پردیس ـ هم مدتی قبل گفته بود  به محض اینکه مصوبه دولت را بگیریم  سریعا عملیات اجرایی را آغاز خواهیم کرد.