۰ نفر

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین؛

انتقاد عضو شورای شهر از کم‌کاری شهرداری در جلب سرمایه‌گذاری/ عادت به تامین درآمد از روش‌های سنتی

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۱۳
کد خبر: 499977
انتقاد عضو شورای شهر از کم‌کاری شهرداری در جلب سرمایه‌گذاری/ عادت به تامین درآمد از روش‌های سنتی

عضو شورای شهر تهران گفت: در شهر تهران بنگاه‌های خصوصی درآمدهای هنگفتی کسب می‌کنند اما شهرداری تهران متاسفانه به همان تامین درآمدهای سنتی که از محل صدور پروانه و فروش املاک و امثالهم عادت کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طی دهه‌ها و سال‌های گذشته چون سهل الوصول ترین منابع درآمدی شهرداری از محل بارگذاری و تراکم فروشی بوده و شهرداری هیچگاه دچار تنگنای مالی نشده است، لذا علی رغم وجود مجموعه ظرفیت‌ها در شهر تهران، موضوع سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار نگرفته است.این اظهار نظر تعدادی از اعضای شورای شهر تهران طی چندسال اخیر است که حتی با وجود تصویب لوایح، نتیجه‌ای نداشته و شهرداری هنوز از راحت‌ترین راه‌ها برای درآمدزایی استفاده می‌کند.

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصادی شهری شهرداری تهران در واکنش به این انتقادات چندی پیش در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین گفت که؛ بودجه 2هزار میلیاردی سرمایه‌گذاری را خودمان به 8 هزار میلیارد تومان افزایش دادیم اما با توجه به شیوع کرونا و تحول بازار کسب و کار اوضاع در این حوزه سخت شد.

او که تمرکزش بر تهاتر املاک در بازار سرمایه‌گذاری بود گفت که؛ زمانی که 10هزار میلیارد تومان ملک به بازار عرضه شود تعادل بازار به هم می‌خورد. درعین حال باید  مسائل مربوط به املاک مشکل‌دار شهرداری را حل کرده و مالکیت‌شان را تثبیت کنیم. این موضوع زمان‌بر است اما در حال حاضر  2هزار و 500میلیارد تومان ملک در اختیار مترو قرار دادیم که به پیمان‌کاران خود ارائه کند و در حال عملیاتی شدن است.

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید که توجیهاتی که معاونت مالی در ارتباط با کارنامه خود مطرح می کنند به هیچ عنوان برای ما به عنوان شورای شهر پذیرفتنی نیست.

او ادامه می‌دهد: شهر تهران به عنوان پایتخت با حفظ رویکرد توقف شهر فروشی، حفظ و صیانت از باغات و  انسان محوری ظرفیت‌های بسیار زیادی برای درآمدزایی دارد. متاسفانه برخی از مدیران شهرداری تهران به جای این که با صاحب نظران این حوزه بحث و تبادل نظر کنند و از تجربیات شهرها یا کلان شهرهای دیگر و دنیا در این زمینه استفاده کنند بیشتر مسائل را توجیح می کنند و در حال حاضر این موضوع مهمترین مشکل مدیران است.

عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند: قبول دارم در فضای کرونایی محدودیت‌هایی برای تامین درآمد ایجاد شده و اساسا فعالیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در سراسر کشور کم شده اما به هیچ عنوان قبول ندارم که سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران یا بخش تامین اعتبار معاونت مالی و اقتصاد شهری چنین وضعیتی داشته باشد و به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

سالاری اضافه می‌کند: قبلا هم گفتم در شهر تهران بنگاه‌های خصوصی درآمدهای هنگفتی کسب می‌کنند اما شهرداری تهران متاسفانه به همان تامین درآمدهای سنتی که از محل صدور پروانه و فروش املاک و امثالهم عادت کرده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به فروش املاک برای درآمدزایی گفت:  یکسری املاک پراکنده در سطح مناطق بوده که ارزشمند هم نبودند و شهرداری هم در فروش آنها خیلی موفق نبود. اگر همین املاک را به فروش می‌رساند تا بخش عمده‌ای از پروژه‌های برنامه‌های اولویت محور به سرانجام می‌رسید باز هم جای شکرش باقی بود که این اتفاق هم نیفتاد.