۰ نفر

امروز مطرح شد؛

منتفی شدن اضافه شدن واگن جدید به متروی تهران در یک سال آینده

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۰۸
کد خبر: 499959
منتفی شدن اضافه شدن واگن جدید به متروی تهران در یک سال آینده

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: واگن باید متناسب با هر مترو هر شهری طراحی شود و به همین دلیل زمانبری خاص خود را دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، علی امام مدیر عامل مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: واگن باید متناسب با هر مترو هر شهری طراحی شود و به همین دلیل زمانبری خاص خود را دارد. امام درباره سرانجام آزادسازی اوراق مشارکت سال ۹۸ مترو تهران گفت: دو ماه پیش ۱۸۴ میلیارد تومان و انتهای هفته گذشته نیز سهم دولت آزادسازی و در مجموع ۶۸۴ میلیارد تومان از سهم هزارمیلیارد تومانی مترو تهران از اوراق مشارکت مترو تاکنون آزادسازی شده است. 

سه وثیقه دیگر برای پایان آزادسازی اوراق مشارکت سال ۹۸ 

او درباره آزادسازی باقی مانده سهم مترو و ارائه وثیقه جهت آزادسازی آن گفت: دو مورد از وثائقی که شهرداری ارائه داده در مراحل نهائی است و احتمالا تا نیمه بهمن تایید می‌شود و باقی مانده پول آزاد می‌شود. 

امام در پاسخ به این سوال که آیا با دو وثیقه شهرداری باقی مانده پول آزاد می‌شود گفت: بستگی دارد که بانک آن‌ها را بپذیرد چرا که وقتی وثیقه ارائه می‌شود ارزش آن کاهشی می‌شود و گاهی ۵۰ درصد کمتر از ارزش واقعی به عنوان وثیقه محسوب می‌شود. 

او ادامه داد: احتمالا ملک سومی هم نیاز است که برای تامین وثیقه ارائه شود و احتمالا با این سه ملک پرونده اوراق مشارکت بسته می‌شود. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این سوال که آیا ۱۰ ایستگاه باقی مانده طبق وعده داده شده تا پایان سال افتتاح خواهند شد گفت: ما زمان زیادی را از دست دادیم چرا که پول اوراق باید در شهریور ماه و در نهایت مهرماه به دست ما می‌رسید، اما قسمت بیشتر پول در آخرین روزهای دی ماه برای ما واریز شده است اما جلسات فشرده‌ای با پیمانکاران در این روزها برگزار کردیم و درخواست کردیم تا جایی که ممکن است کار را فشرده پیش ببرند. 

امام ادامه داد: در تلاش هستیم تا جایی که می‌شود ایستگاهی به سال بعد موکول نشود و امیدواریم تا آخر سال ده ایستگاه باقی مانده تا پایان سال افتتاح شود. 

او افزود: بیشتر افتتاح‌ها در اسفندماه است و تعداد کمتری از ایستگاه‌ها در بهمن ماه افتتاح خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران در واکنش به اظهارات رئیس شورای شهر مبنی بر اینکه افتتاح ایستگاه‌ها بدون وارد کردن واگن به خط انگار که پول خود را دور می‌ریزیم، و باید در تامین واگن برای مترو اقدام جدی‌تری کرد گفت: در سال ۹۶ و در برنامه پنج ساله، دولت تامین واگن برای کلانشهرها را به صورت جدی‌تری برعهده گرفت و براساس ماده ۴۸ مقرر شد تا پایان برنامه در سال ۱۴۰۰، دو هزار دستگاه واگن مترویی برای مترو کلانشهرها تامین شود که سهم تهران ۱۰۵۰ واگن است. 

او ادامه داد: مسئولیت تامین واگن‌ها به وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سپرده شد و مناقصه بین المللی برگزار و اواخر سال ۹۶، واگن‌سازی تهران با شرکای چینی خود برنده آن شد. 

امام با تاکید بر اینکه به جد پیگیر این مساله هستیم گفت: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کارفرما است و شهرداری تنها بهره بردار است و منابع مالی نیز از طریق فاینانس و با تعهد دولت تامین می‌شود. متاسفانه روند اداری در داخل کشور خیلی به کندی پیش رفته و هنوز به سرانجام نرسیده است، البته تحریم نیز بی‌تاثیر نبوده است. 

اعتبار اسنادی واردات ۶۳۰ واگن از چین هنوز باز نشده است

مدیرعامل شرکت مترو تهران افزود: زمانی که این قرار داد بسته شد قرار بود الحاقیه‌ای منعقد شود و این الحاقیه ماه‌هاست که بین طرف چینی و سازمان شهرداری‌ها به نتیجه نرسیده و در نتیجه اعتبار اسنادی پروژه هنوز باز نشده است. در قراردادهای فاینانس، تا زمانی که اعتبار اسنادی باز نشود، قرارداد فعال نمی‌شود و هنوز این اتفاق رخ نداده است. 

او افزود: چیزی به ۱۴۰۰ نمانده است و حتی قرارداد هم هنوز به سرانجام نرسیده است و به نظر می‌آید متاسفانه تا پایان دولت دوازدهم هیچ اتفاق جدی در عرصه تامین واگن رخ ندهد. 

امام ادامه داد: تا سال آینده بدون هیچ شک و شبه‌ای نه تنها ۶۳۰ واگن بلکه باقی این تعداد دو هزار واگن نیز به نتیجه نمی‌رسد. 

با وجود بروکراسی  پیچیده اداری، بدون تحریم هم شرایط تامین واگن تفاوت چندانی نداشت

او گفت: درست است که تحریم بی‌تاثیر نبوده اما اصل مشکل سیستم بروکراسی سنگین و پیچیده‌ای است که داریم، حتی اگر تحریم هم نبود، با این شرایط اداری احتمالا تفاوت چندانی با وضعیت کنونی نداشتیم. 

امام ادامه داد: فارغ از بحث ۲ هزار واگن، در سال جاری دو اتفاق افتاده است، شرکت مترو تهران، بعد از جلسات متعدد با شرکت واگن‌سازی تهران تلاش کرد تا قراردادها را به نسبت قراردادهایی که در دوره قبل مدیریت شهری بسته شده بود و عددهای بالایی بود که بنظر می‌آمد منطقی نیست، تعدیل دهد و در نتیجه قراردادها ۲۵ درصد قیمت‌ها تعدیل و قراردادی برای تامین ۱۰۵ دستگاه آماده شد که امیدواریم در بهمن ماه با حضور شهردار و رئیس سازمان برنامه و بودجه این قرارداد مبادله شود. 

او با اشاره به ظرفیت‌های قانون بودجه برای تامین منابع گفت: در قانون بودجه کل کشور ظرفیت‌هایی وجود دارد و در این زمینه پیگیر تامین منابع هستیم. تبصره ۱۸ و ۱۹ بودجه و ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید حمایت‌پذیر از جمله راه‌هایی هستند که پیگیر بهره گیری از آن‌ها هستیم. بعلاوه ظرفیت اوراق مشارکت را نیز استفاده خواهیم کرد. درسال ۹۹، مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان از اوراق برای تامین واگن اختصاص داده شده است. 

امام ادامه داد: از طرفی تبصره ۱۹ بودجه برای حمایت از مشارکت عمومی-خصوصی در پروژه‌ها است و در آن پیش بینی شده است که اگر سرمایه‌گذاری ۷۰ درصد هزینه را بدهد، دولت ۳۰ درصد آن را تامین می‌کند. در این زمینه برای اولین بار در ماه‌های گذشته از کمیته ماده ۲۷ وزارت کشور مصوبه گرفتیم و اولین نوبت فراخوان شنبه هفته گذشته در روزنامه همشهری چاپ شد و اکنون در فرایند تامین سرمایه گذار هستیم که بتوانیم ۱۰۵ دستگاه نیز از این طریق تامین کنیم. 

او ادامه داد: اگر این سرمایه‌گذاری به نتیجه برسد باب جدیدی در مترو تهران ایجاد خواهد شد و امیدواریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی به قرار داد برسیم و ۱۰۵ دستگاه دیگر را نیز از این طریق به نتیجه برسانیم. 

در یک سال آینده واگن جدیدی به مترو تهران اضافه نخواهد شد

امام در پاسخ به این سوال که این ۱۰۵ دستگاه چه زمانی به ناوگان حمل ونقل پایتخت اضافه خواهد شد گفت: از زمانی که قرارداد بسته شود، واگن‌ها باید ۱۸ ماهه تامین شود و وارد شبکه مترو تهران شود. 

او در واکنش به اینکه بنابراین در یک سال آینده واگن جدیدی به مترو تهران اضافه نخواهد شد گفت: خیر اضافه نخواهد شد. واگن باید متناسب با هر مترو هر شهری طراحی شود و به همین دلیل زمانبری خاص خود را دارد.