۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پلاسکوی جدید؛ نماد تبعیض و بی‌قانونی +فیلم

۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۲۲
کد خبر: 498546
 پلاسکوی جدید؛ نماد تبعیض و بی‌قانونی +فیلم

هرچند پرونده پلاسکو تا چند ماه آینده بسته می‌شود اما دو اقدام، آن را به نماد بی‌قانونی تبدیل کرد. با همراهی تبعیض‌آمیز شورای عالی معماری و شهرسازی، پارگینگ مجاور پلاسکو موسوم به اکبر، متعلق به بنیاد مستضعفان، تبدیل به پارکینگ پلاسکوی جدید نشد و پارکینگ پروانه متعلق به شهرداری جایگزین شد. همچنین ساختمان پلاسکوی جدید، عوارض خلافی ساختمان که چند برابر عوارض دریافت پروانه ساخت است را پرداخت نکرد.

به گزارش اقتصادآنلاین،  ساختمان پلاسکو در دی ماه ۹۵ فرو ریخت و با شهادت 16 آتش‌نشان و نابودی حدود 600 واحد صنفی تبدیل به یکی از تراژدی‌های شهر تهران شد.  مالک ساختمان یعنی بنیاد مستضعفان به کسبه قول داد که در مدت دو سال پلاسکوی جدید را بسازد و سرقفلی‌های آن‌ها را برگرداند. اما عمل به این قول تا زمان تغییر مدیریت بنیاد به دلیل صادر نشدن پروانه ساخت بی‌نتیجه ماند.

  فتاح، رییس جدید بنیاد مستضعفان چندان به پروانه ساخت داشتن و یا نداشتن پلاسکوی جدید اعتقادی نداشت. به همین دلیل امروز مراحل ساخت پلاسکو تقریبا تمام شده و اگر سختگیری‌های شهرداری برای ایجاد ایمنی کامل نبود، به گفته فتاح؛ کسبه تا پایان سال هم مستقر می‌شدند! در نهایت هفته گذشته پروانه ساخت پلاسکو بعد از اتمام ساخت صادر شد.

  عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران عوارض ساخت پلاسکوی جدید را به نرخ سال 99، 45 میلیارد تومان اعلام کرد. در حالی که 80 درصد عوارض به نرخ سال 97 محاسبه شده و در این صورت کل عوارض 14میلیارد و 700میلیون تومان است!

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، دلیل کم بودن عوارض را حقوق مکتسبه پلاسکو می‌داند؛ زیرا ساختمان بر اثر فروریزش از بین رفته است. در عین حال او گفت: صدور پروانه برای پیش از ساخت است و حالا که پلاسکو بدون پروانه ساخته شده، باید عوارض خلافی بپردازد نه عوارض ساخت!

هرچند پرونده پلاسکو تا چند ماه آینده بسته می‌شود اما دو اقدام، آن را به نماد بی‌قانونی تبدیل کرد. با همراهی تبعیض‌آمیز شورای عالی معماری و شهرسازی، پارگینگ مجاور پلاسکو متعلق به بنیاد مستضعفان، تبدیل به پارکینگ پلاسکوی جدید نشد و پارکینگ پروانه تحت مالکیت شهرداری جایگزین شد. همچنین ساختمان پلاسکوی جدید عوارض خلافی ساختمان که چند برابر عوارض دریافت پروانه ساخت است را پرداخت نکرد. ویدیو جدید اقتصادآنلاین را می بینید؛