۰ نفر

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

۷۰درصد خودروهای تهران از مراکز معاینه فنی پایتخت تاییدیه نمی‌گیرند/ جزییات جلسه با فراکسیون محیط‌زیست مجلس

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۲۴
کد خبر: 497599
۷۰درصد خودروهای تهران از مراکز معاینه فنی پایتخت تاییدیه نمی‌گیرند/ جزییات جلسه با فراکسیون محیط‌زیست مجلس

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: حدود 18 دستگاه مکلف در کاهش آلودگی هوا موظف به ارائه گزارش به فراکسیون محیط‌زیست مجلس شدند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ شینا انصاری در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پیگیری عوامل آلوده کننده هوای تهران به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: عصر روز گذشته  جلسه‌ای با حضور تمام دستگاه‌هایی که در قانون پاک وظیفه دارند اعم از سازمان حفاظت محیط‌زیست،شهرداری تهران،وزارت نفت، سازمان هواشناسی، وزارت صمت، وزارت نیرو، وزارت کشور و سازمان بازرسی از سوى فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد .

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران با اشاره به موارد مطرح شده در این جلسه اظهار کرد: هرچند درباره منابع متحرک آلاینده نیز صحبت شد اما تاکید بیشتر بر منابع ثابت بود. وزارت نفت اعلام کرد که سوخت گازوییل عرضه شده استاندارد یورو ٤ در جایگاه‌های کلانشهرها توزیع می شود  و در نیروگاه‌های تهران نیز مازوت مصرف نمی شود که البته صحت‌سنجی این موضوع برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

انصاری ادامه داد: ارتقای استاندارد خودروها از یورو 4 به یورو 5، توجه به موضوع موتورسیکلت‌های برقی،از رده خارج شدن خودروهای فرسوده از جمله دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهردارى تهران با اشاره به تاکید اعضاى فراکسیون محیط زیست مجلس بر اجراى قانون هواى پاک گفت: در این جلسه مقرر شد برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت گزارشات مستند و جامع درباره وضعیت پایش (خوداظهاری و آنلاین) صنایع بزرگ آلاینده و نیز توزیع سوخت یورو ۴ و ۵ در جایگاه های عرضه و‌ همچنین صنایع و نیروگاه‌ها به مجلس ارائه کنند.

او در پاسخ به پرسشی درباره وظایف شهرداری در این باره گفت: توسعه و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که در قانون تصریح شده که با حمایت دولت باید صورت گیرد، معاینه فنی خودروها، توسعه پیاده راه‌ها و حمل و نقل پاک و فضای سبز از جمله وظایف شهرداری تهران در این زمینه هستند اما باید به این نکته توجه داشت که 70درصد خودروهای تهران برگه معاینه فنی‌شان را از تهران که معاینه فنی برتر انجام می شود، نمی‌گیرند ولی در تهران تردد می کنند که این امر باید با کمک دستگاه‌های متولی حل و فصل شود.

انصاری همچنین در پاسخ به این پرسش که شاخص هوا از مرز 150 در برخی نقاط بالاتر رفته است، و چه اقدامی باید انجام شود، گفت: این موضوع در آیین نامه ماده ۳ در قانون هوای پاک مشخص شده که در مواقع پایداری جوی بر اساس اعلام سازمان هواشناسی و افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و‌سازمان حفاظت محیط زیست کارگروه شرایط اضطرار تشکیل شود؛ در واقع وقتی شاخص به بالای 150 افزایش یابد و تداوم پایداری و آلودگی هوا پیش بینی شود این کارگروه با محوریت استانداری تشکیل شده و مطابق با پیش‌بینی‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ می‌شود.

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همچنین در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود برخی از دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، از دسترس خارج می‌شود، گفت: دستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهرداری تهران دارای کیفیت و از برندهای متداول در کشورهای توسعه یافته هستند طبیعتا این دستگاه‌ها مشابه سایر دستگاه‌های ابزار دقیق نیازمند راهبری و نگهداری دوره ای هستند که به دلیل شرایط تحریم، حساسیت‌هایی نیز دارند.

او توضیح داد: بنابراین از دسترس خارج شدن اطلاعات کیفیت هوای تهران و ارتباط آن با آلودگی بالای هوا صحیح نیست چرا که شهرداری در زمینه اجرای قانون هوای پاک خود مطالبه گر بوده و دسترسی برخط به داده‌های کیفیت هوا را حق شهروندان می‌داند و در این زمینه تاکنون اطلاعاتی را مخفی نکرده است.