۰ نفر

کلیات امروز شورای شهر تهران؛

وضعیت تاسف‌بار قرارداد خبرنگاران همشهری/ به شماره افتادن نفس شهروندان در پی آلودگی هوا

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۲۲
کد خبر: 497538
وضعیت تاسف‌بار قرارداد خبرنگاران همشهری/ به شماره افتادن نفس شهروندان در پی آلودگی هوا

عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه  بسیاری از خبرنگاران پرتلاش موسسه همشهری که اغلب سابقه همکاری طولانی، بعضا تا ۱۵ سال را با این مجموعه دارند، پس از سال ها تلاش و فعالیت هنوز قراردادهایشان سه ماه به سه ماه تمدید می شود.

اقتصاد آنلاین _فائزه مومنی؛  دویست و شصت و‌ چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، روز سه شنبه ۲۳ دی ماه به ریاست محسن هاشمی به برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، بهاره آروین در نطق پیش از دستور خود به معضل آلودگی هوای تهران پرداخت و گفت که مساله آلودگی هوا جز از طریق سیاستگذاری جامع نگر قابل حل نیست.

او با بیان اینکه نفس شهروندان تهرانی  در این روزهای آلوده به شماره افتاده است، تاکید کرد: شهر نیمه تعطیل است اما هوا از هر زمان دیگری آلوده‌تر است. دی‌اکسید گوگرد پس از سال‌ها به شهر بازگشته است؛ آن هم با شدتی عجیب و باورناپذیر. چرا و چگونه چنین شده است؟ هیچ‌کس پاسخگو نیست، هیچ پاسخ صریح و شفافی داده نمی‌شود. جسته و گریخته شنیده می‌شود در نیروگاه‌ها و صنایع اطراف شهرها مازوت می‌سوزانند یا گازوییل غیراستاندارد و با درجه گوگرد بالا. این‌ها تکذیب می‌شود، تایید می‌شود، نفس شهروندان روز به روز تنگ‌تر می‌شود و واقعیت در هاله‌ای تیره و کدر از تایید و تکذیب‌های مدام پنهان می‌شود.

آروین همچنین از عوض شدن جای متهم و قاضی در ماجرای آلودگی هوای تهران گفت مساله‌ای که به سبب آن مردم متهم آن شناخته شدند.مردم که باید قضاوت‌گر عملکرد دولتمردان در مدیریت شرایط باشند می‌شوند متهم ردیف اول: گاز و برق کمتر مصرف کنید تا مازوت سوزانده نشود! درحالیکه هیچ‌کس نمی‌گوید مصرف‌کنندگان اصلی و بزرگ گاز و برق در کشور صنایع هستند و فیش برق و گاز ساختمان‌های عریض و طویل دولتی چندین برابر فیش‌های خانگی شهروندان است. در تاریکی و تیرگی حاصل از عدم شفافیت، دولت از زیر بار مسئولیت‌های مسلّمش شانه خالی می‌کند و باز هم همه بار حل مسایل به دوش مردم گذاشته می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران در پایان نطق خود گفت: شهرداری تهران هر آن‌چه را با پول شهروندان همین شهر در جهت سنجش میزان آلایندگی منابع مختلف آلاینده در شهر انجام می‌دهد به‌روز و سیستماتیک منتشر کند تا اگر نفس‌های‌مان در این آلودگی خفه‌کننده به شماره افتاده است، دست‌کم چشم‌های‌مان بتواند ببیند و زبان‌های‌مان مستند و هدفمند راه‌حل را از دستگاه‌های مسئول مطالبه کند؛ نه این‌که در تاریکی و تیرگی عدم شفافیت، هرکس توپ مساله را به سمت دیگری شوت کند و شهروندان در خشم و استیصال ناشی از بی‌پاسخ ماندن پرسش‌های‌شان رها شوند.

در ادامه تعدادی از اعضا تذکراتی را مطرح کردند.

محمد سالاری از لغو شدن طرح تعریض معابر خیابان کرمان در منطقه ۱۴ خبر داد و این طرح را یک استراتژی شکست خورده دانست.

او همچنین با اشاره به تملک ۳۰ درصد املاک از سوی شهرداری و تبدیل شدن آن به فضای باز اشاره کرد.

سالاری در بخش دیگری از تذکر خود به وضعیت قرارداد خبرنگاران موسسه همشهری اشاره کرد  و آن را تاسف آور خواند.

آرش میلانی نیز در تذکر دیگری گلایه که به دلیل آلودگی هوای تهران، دربی نباید برگزار می‌شده است

اوهمچنین از مجلس برای ورود به مساله آلودکی هوای تهران نیز تشکر کرد.

مجید فراهانی نیز در تذکری کتبی بر لزوم ارائه گزارشات عملکردی و بدهی‌ها از سوی شهرداری تاکید کرد.

اولین دستور جلسه بررسی لایحه الحاقی دوم بسته محرک اقتصادی در شرایط کرونا بود.

افزایش برآورد اجرایی مناقصات شهرداری از ابتدای سال برای تسهیل و تسریع در انعقاد قراردادهای اجرای شهرداری، عوارض مجوز افزایش مهلت شروع و اتمام عملیات ساختمانی، اصلاح عوارض دکل‌ها و تخفیف ندادن به راسته‌های تجاری در بافت فرسوده از جمله موارد این لایحه بود که اعضا با آن موافقت کردند.

همچنین در این جلسه کلیات لایحه الزام شهرداری برای میزبانی دهمین اجلاس سازمان جهانی گردشگری نیز با ۱۸ رای موافق به تصویب رسید.