۰ نفر

امروز مطرح شد؛

ماجرای تخریب سینما ایران

۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶
کد خبر: 497213
ماجرای تخریب سینما ایران

مالک خصوصی سینما ایران به دنبال تخریب این سینما و قربانی شدن تاریخ و فرهنگ پایتخت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، سینمای ایران در حال منحل شدن است؛ خبری کوتاه که شهردار منطقه ۱۲ آن را مطرح کرد و خیل عظیمی از شهروندان در رابطه با این موضوع نگران شدند.

چند روزی است که خبر انحلال سینمای ایران تبدیل به دغدغه‌ای بزرگ برای هنر دوستان تبدیل شده و نگرانی‌هایی در رابطه با این موضوع برای شهروندان پایتخت به وجود آمده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که معاونت سینمایی وزارت ارشاد با انحلال سینمای ایران واقع در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران یا همان لاله زار موافقت کرد و پس از کشمکش‌های فراوان میراث فرهنگی در محکمه قضایی مغلوب  شد و حکم تخریب برای این سینما صادر شد.

اما خیابان لاله‌زار روزی میزبان تعداد زیادی از سینما‌ها بود؛ سینما‌هایی که هر کدام یادآور خاطرات زیادی هستند و فیلم‌هایی از تاریخ ایران در آنجا به نمایش گذاشته شده است، اما مدتی است که یکی از این سینماها حال خوبی ندارد و مالک خصوصی آن قصد تخریب آن را پیدا کرده است.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود در دویست و شصتمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: این روز‌ها اخبار تلاش برای حفاظت از خیابان لاله زار با خبر سینما ایران نگرانی‌هایی ایجاد کرده است و رای دیوان عدالت اداری برای تخریب سینما ایران منشأ نگرانی‌هایی بوده است و اگر چنین اتفاقی بیفتد و سینما ایران با رای دیوان عدالت اداری تخریب شود نقطه آغاز تخریب سینما‌های دیگر خواهد بود؛ با وجود آن که وزارت ارشاد باید از ابنیه‌های تاریخی مراقبت کند، اما به نظر می‌رسد که نتوانسته این کار را انجام دهد و عدم انتفاع اقتصادی و گاه هزینه‌های نگهداری، مالکان را ترغیب به فروش می‌کند.

میراث فرهنگی مغلوب دادگاه 

با پیدا شدن مالک خصوصی برای سینما ایران، او قصد کرد تا این سینمای تاریخی را تخریب کند و پس از درخواست مالک برای تخریب سینما میراث فرهنگی نسبت به این موضوع مخالفت کرد، که به دنبال این مخالفت موضوع به دادگاه رفت، اما متاسفانه میراث فرهنگی در دادگاه مغلوب شد.

پس از خبر منحل شدن سینمای ایران در خیابان لاله زار علی سعادتی شهردار منطقه ۱۲ اظهار کرد: باید  پرسید که انتظار‌ها از شهرداری تهران چیست، مادامی که معاونت سینمایی وزارت ارشاد با انحلال سینما موافقت می‌کند و میراث فرهنگی در محکمه قضایی طبق روال مغلوب می‌شود، شهرداری تهران چگونه می‌تواند در مقابل دستور قضایی مقاومت کند؟

محمد جواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به تخریب سینمای ایران گفت: متاسفانه این موضوع پیچیده‌تر از آن است که با آن روبرو هستیم و شاهد کم کاری و بی توجهی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد هستیم، همچنین بخش دیگر هم بی توجهی مربوط به  وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است.

دادستان به عنوان مدعی العموم وارد پرونده سینما ایران شود

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: اساساً بافت و فضا‌هایی که هویت تاریخی شهر را نشان می‌دهند باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند؛ قطعاً خیابان لاله‌زار، جایگاهی که صنعت سینما در آن تجلی پیدا کرده و اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد، آسیب‌های زیادی به شهر وارد خواهد شد، زیرا اگر دفاعی محکم، منطقی و مستدل وجود داشت چنین حکمی صادر نمی‌شد.

حق‌شناس با اشاره به عملکرد دستگاه‌های قضایی درباره سینما ایران گفت: اینجا منفعت مردم مطرح است و ما دادستان را به عنوان مدعی العموم می‌شناسیم، وقتی منفعت مردم پایتخت مطرح باشد دادستان باید به عنوان مدعی‌العموم وارد عمل شود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود که مدعی العموم در این حوزه کوتاهی نکند و من فکر می‌کنم مجموعه‌ای از کم کاری‌ها منجر به صدور چنین حکمی شده است و انتظار می‌رود در چنین وضعیتی هم نهاد‌های حکومتی و عمومی و هم وزارت ارشاد تلاش کنند تا به سمتی برویم که این رخداد به وقوع نپیوندد.

سینمای ایران نماد تاریخ فرهنگی و هنری کشور است و ارزش  بسیاری دارد؛ در شرایطی که نگهداری از میراث فرهنگی و تاریخی برای تمام کشور‌های جهان اهمیت دارد، اما در حال حاضر یکی از میراث‌های فرهنگی تهران رو به انحلال است و کشمکش میان دستگاه‌های مختلف تبدیل به مشکلی بزرگ شده است.

اما با وجود آن که مدتی است از انتشار خبر انحلال سینمای ایران می‌گذرد، اما هنوز رای دیوان عدالت اداری به شهرداری منطقه ۱۲ ابلاغ نشده  و شهرداری این منطقه نیز امیدوار است تا با مذاکره و بهره گیری از ظرفیت‌های قانونی با مالکان مجموعه سینمای ایران به نقطه مشترک و تفاهم برسد، حال باید منتظر ماند و دید تا نتیجه این امر چه خواهد بود.