۰ نفر

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مطرح کرد؛

تعیین سلیقه‌ای نرخ عوارض در برخی مناطق تهران

۱۳ دی ۱۳۹۹، ۲۲:۰۶
کد خبر: 494907
تعیین سلیقه‌ای نرخ عوارض در برخی مناطق تهران

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: روزانه شاهد مراجعات کثیری از شهروندان تهرانی به کمیسیون معماری و شهرسازی هستیم که می‌خواهند مطمئن شوند، فرم‌های اعلام عوارض آن‌ها آیا درست است یا خیر، چرا که این ذهنیت را دارند که ممکن است این فرم‌ها مبتنی بر مصوبات شورای شهر نباشد و البته در بررسی‌ها عدم مغایرت هم دیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، «محمد سالاری» رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره اجرائی نشدن کامل حذف امضاهای دستی در عوارض حوزه معماری و شهرسازی تهران گفت: در فرایند صدور پروانه‌های ساختمانی، اقدام بسیار مثبتی توسط معاونت معماری و شهرسازی انجام شد و محتوای مصوبات شورای شهر تهران درباره ضوابط ملاک عمل و نحوه محاسبه عوارض ساختمانی، میزان سطح اشغال و میزان تراکم و کاربری برمبنای ضوابط طرح تغصیلی در سامانه معماری و شهرسازی پیاده‌سازی شد.

او ادامه داد: عملا هیچ شهردار و هیچ منطقه‌ای در تهران فراتر از ضوابط طرح تفصیلی و ملاک عمل مصوبات شورا نمی‌توانند پروانه‌ای را صادر کنند و این اتفاق بسیار خوبی بود.

سالاری با بیان اینکه در گذشته سامانه به گونه‌ای نبود که شهردار منطقه و یا معاونت معماری و شهرسازی مناطق نتوانند، خلاف ضوابط اقدامی انجام دهند، اضافه کرد: اما به رغم تذکرهای متعددی که از دوره گذشته نیز مطرح می‌کردم، هنوز بخشی از فرم‌های اعلام عوارض، عمدتا در فرایند تثبیت‌ها و گواهی‌های ‌عدم خلاف و پایان کار و همچنان تا حدودی در فرایند صدور پروانه بخشی به صورت دستی است و سیستمی محاسبه نمی‌شود که زمینه را برای رانت و فساد ایجاد می‌کند.

رییس کمیسیون معماری و شهرساطی با تاکید بر اینکه این اقدام به منزله عدم شفافیت است، اظهار کرد: انتظار می‌رود شهرداری از ظرفیت‌های موجود در سازمان فاوا استفاده کند، چراکه به راحتی می‌تواند سامانه معماری و شهرسازی را به گونه‌ای برنامه ریزی کند تا همه انواع فرم‌های اعلام عوارض و صورت جلسات سیستمی شوند.

او ادامه داد:‌ اما این کار به صورت کامل انجام نشده است و در اکثر مناطق همچنان این اتفاق می‌افتد. اگرچه نسبت به گذشته این وضعیت بهتر شده، اما انتظار ما این بود که این فرایند به صورت کامل سیستمی انجام شود، چرا که در غیر این صورت ممکن است برخی از شهرداری‌های مناطق فراتر از مصوبات شورا با رویکرد درآمدزایی از شهروندان عوارض بالاتر و یا پایین‌تر از مصوبه شورا مطالبه کنند و این باعث ایجاد یک رانت است، چرا که  یک تصمیم سلیقه‌ای برای برخی از شهروندان اعمال و برای برخی اعمال نمی‌شود.

او با تاکید بر رعایت حقوق شهروندی گفت: شهرداری نباید یک بام و چند هوا عمل کند و در جایی عوارض را براساس مصوبه شورا سیستمی دریافت کند و یک جا رقم بالاتر اخذ کند و این یک نوع تخلف و بی‌قانونی محسوب می‌شود.

سالاری با اشاره به بهبود بسیار زیاد وضعیت اخذ عوارض در مناطق ۲۲ گانه شهرداری گفت: انتظار شهروندان مسدود شدن کامل روزنه‌های فساد است. اقدامات بسیار خوبی که توسط شهردار و معاونت معماری و شهرسازی در توقف شهرفروشی انجام شد، یک کارنامه قابل قبول است اما چرا باید برخی از روزنه‌های فساد همچنان باقی بماند و رویکردی که با همکاری شهرداری به آن رسیدیم، زیر سوال رود؟

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی گفت:‌این گلایه ما از معاونت معماری و شهرسازی است و اگر در آینده به سرانجام نرسد، در این زمینه طرح سوال خواهم داشت.

او در پاسخ به این سوال که شورای شهر در این زمینه از چه ابزار نظارتی استفاده کرده است، گفت: نظارت ما این بوده است که شهرداری را ملزم به ارائه لایحه‌ای کردیم که براساس آن اختیارات کمیسیون‌های معماری و شوراهای مناطق تبدیل به مصوبه شد و مبتنی بر قوانین فرادست و طرح تفصیلی اختیارات را تبدیل به قانون کردیم و مورد تایید فرمانداری نیز قرار گرفت. به صراحت اعلام شده است، شهرداری باید نسبت به سیستمی کردن همه فرایندهای تصمیم گیری در تمامی مناطق ۲۲ گانه از شوراهای معماری گرفته تا کمیسیون‌های داخلی و همچنین نحوه محاسبه و ارائه فرم‌های عوارض به شهروندان و عموم مردم اقدام کند.

سالاری گفت: این نقش نظارتی ما بوده است که به آن عمل کردیم و از طرفی وقتی دیدیم به بخش‌هایی از این مصوبه عمل شده، بارها از شهرداری تشکر کردیم، اما بخشی از آن هنوز به سرانجام نرسیده است که بارها نسبت به آن تذکر دادیم، اما جاهایی اهمال کاری صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان برازنده مدیریت شهری دوره پنجم نیست و حتما پیگیری می‌کنیم.

او می‌گوید: انتظار ما از سازمان فاوا این است ماموریت‌هایی که به این سازمان محول می‌شود را به روز انجام دهد و  رویکردهای مثبت شورا و شهرداری در توقف شهرفروشی و انضباط بخشی مالی، از طریق سازمان فاوا و با راهبری معاونت معماری و شهرسازی در سامانه‌های مربوطه پیاده‌سازی شود و شهروندان نتیجه آن را ببینند.

سالاری با اشاره به مراجعه مردم به شورای شهر تهران برای صحت سنجی نرخ عوارض تعیین شده گفت: اکنون روزانه شاهد مراجعات کثیری از شهروندان تهرانی به کمیسیون معماری و شهرسازی هستیم که می‌خواهند مطمئن شوند فرم‌های اعلام عوارض آن‌ها آیا درست است یا خیر، چرا که این ذهنیت را دارند که ممکن است این فرم‌ها مبتنی بر مصوبات شورای شهر نباشد و البته در بررسی ها عدم مغایرت هم دیده می‌شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: این احساس ناامنی در شهروندان در حوزه معماری و شهرسازی همچنان وجود دارد و این به هیچ عنوان خوب نیست. باید نرخ عوارض به همان عدد و رقمی که شورا مصوب کرده است، اخذ شود و نمی‌شود به صورت سلیقه‌ای از یک مالک عوارض بیشتر دریافت شود و از یک مالک کمتر چرا که این رویکردها باعث فساد و رانت می‌شود.

سالاری تاکید کرد: معاونت معماری و شهرسازی اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده است، اما بخشی از این کارهای معوقه، آن اقدامات ارزشمند و رویکرد مبتنی بر شفافیت و توقف شهروفروشی را زیر سوال برده است و این مساله را در راستای کمک به شهروندان پیگیری می‌کنیم و قطعا اگر این اتفاق در هفته‌های آینده رخ ندهد، از طریق اختیارات قانونی که دارم آن را پیگیری خواهم کرد.