۰ نفر

معاون مالی واقتصادی شهرداری تهران در گفت‌وگو به اقتصادآنلاین؛

پرداخت 2هزار و100میلیارد از بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران/ دولت زیربار طلب‌های دوره‌های گذشته شهرداری نمی‌رود

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۷:۳۸
کد خبر: 494188
پرداخت 2هزار و100میلیارد از بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران/ دولت زیربار طلب‌های دوره‌های گذشته شهرداری نمی‌رود

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران گفت: شهرداری تاکنون 1100میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها «سود تسهیلات» و 1000میلیارد تومان به طلبکاران ملکی و پیمانکاران پرداخت کرده است.

اقتصاد آنلاین_فائزه مومنی: عبدالحمید امامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تاکنون چه مقدار از بدهی حدود 68هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران پرداخت شده است، به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: یکی از ضرورت‌های عملکردی شهرداری پرداخت بدهی به اشخاص حقیقی است. بانک‌ها می‌توانند تحمل کنند زیرا در نهایت به صورت نقد یا غیرنقد طلب‌شان را با بهره‌اش می‌گیرند اما بخش خصوصی طلب‌اش بدون هیچ افزایشی می‌ماند. لذا برای آن‌ها مهم است که پول‌شان زودتر پرداخت شود.

او با بیان اینکه شهرداری تاکنون 1100میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها « سود تسهیلات» و 1000میلیارد تومان به طلبکاران ملکی و  پیمانکاران پرداخت کرده است، در پاسخ به این پرسش که آیا به میزان بدهی‌های شهرداری اضافه شده است یا نه، اظهار کرد: ما به سقف بدهی‌ها اضافه نکردیم و شاید کم هم کردیم اما سود بانکی به تسهیلات بانکی‌مان اضافه شده است.  لذا همان حدود است و خیلی فرق نکرده است.

امامی با اشاره به یکی از ابرچالش‌های حوزه بدهی‌های شهرداری گفت: برخی از بدهی‌هایمان به این دلیل است که پیمانکار از بانک در ازای پولش وام گرفته و شهرداری تضمین کرده است.  این تضمین بدهی‌ها به اضافه اصل و فرع آن برعهده ماست.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که تاکنون چقدر توانستید بدهی‌های خود با دولت را در ازای طلبی که دارید تهاتر کنید، تاکید کرد: میزان طلب ما از دولت 30هزار میلیارد تومان برآورده شده است که البته این رقم می‌تواند افزایش پیدا کند. در سال 1397 حدود 3هزار میلیارد و سال 1398 حدود هزار و 100 میلیارد تومان بدهی‌ را با طلبمان از دولت تهاتر کردیم.

او ادامه داد: رقم تهاتر امسال نیز در آینده‌ای نزدیک مشخص می‌شود اما انتظار داریم که 3هزار میلیارد تومان هم امسال تهاتر کنیم.

امامی با بیان اینکه اطلاع دقیقی از میزان طلب‌هایمان از دولت نداشتیم و کار شناسایی و احصا در این دو سال صورت گرفت، تاکید کرد: به ما اجاره ورود به برخی اطلاعات را نمی‌دادند و مدام رفت و برگشت کردیم تا آن‌ها را مشخص کنیم. وزارت نیرو یا وزارت کشور ساختمان‌های عظیمی ساختند که پول پروانه‌شان را نداده و این موارد از جمله طلب‌های ما از دولت است.

معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران اضافه کرد: اما دولت می‌گوید من اگر این موارد را بپذیرم بدهی‌های دولت‌های گذشته به پای من نوشته می‌شود و در پایان دوره که می‌خواهم گزارش بدهم باید بگویم مثلا 10هزار میلیارد تومان به بدهی من اضافه شده در حالی که بدهی متعلق به این دوره من نیست. این اعداد طلب شهرداری است که باید در همان سال‌ها برای زنده کردنش اقدام می‌شد. در هر صورت یکی از مواردی است که با به جد آن را پیگیری می‌کنیم.