۰ نفر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

آخرین وضعیت فرسودگی ناوگان جمع‌آوری پسماند/ واکنش به انتقادات درباره تدوین طرح جامع مدیریت پسماند

۱۰ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۵۰
کد خبر: 494130
آخرین وضعیت فرسودگی ناوگان جمع‌آوری پسماند/ واکنش به انتقادات درباره تدوین طرح جامع مدیریت پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: اینکه گفته می‌شود تدوین طرح‌های جامع مدیریت پسماند در دنیا برچیده شده است، حرف درستی است اما آن‌ها 20 سال گذشته چنین طرح‌هایی داشته و حالا نقشه راه برایشان مشخص است.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ صدرالدین علیپور در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتقاداتی که به طرح جامع مدیریت پسماند وجود دارد، چراکه اغلب طرح‌های جامع در جهان برچیده شده‌اند، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت:به عنوان کارشناس حوزه محیط زیست و مدرس این حوزه این حرف را قبول دارم اما این امر برای کشورهایی که سال ها پیش طرح جامع داشتند، در حوزه تبدیل به انرژی، مواد و کود ریل گذاری و زیرساخت ایجاد کردند، بر اساس اصول مدیریت پسماند بودجه بندی انجام داده‌اند و بر زاویه اقتصادی آن کار و کسب درآمد می‌کنند طبیعی است.

او ادامه داد: ما در ایران  طی 15 سال اخیر هیچ برنامه مدون و سیستمی از مبدأ تا مقصد نداشتیم، نمی‌توانیم خود را با کسانی که 20 سال پیش طرح جامع داشته و در حال حاضر آن را به مرحله اجرا رسانده است و با دپو کردن و توسعه دادن سیستم های اجرایی و به روز کردنشان کار می‌کند، مقایسه کنیم، از این رو برای ما که برنامه جامع نداشتیم، طرح این لایحه ضروری است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان حمل پسماند، اظهار کرد: نوسازی آن دسته از ماشین‌آلاتی که برعهده سازمان مدیریت پسماند است را انجام می‌دهیم، اما برخی از آن‌هایی که مربوط به جمع‌آوری ایستگاه‌های میانی هستند متعلق به پیمانکار بوده و در قراردادهایمان با ایجاد بند و مقررات و تعیین سال برای فرسودگی خودروها آن‌ها را کنترل و از رده خارج می‌کنیم.

علیپور اضافه کرد: اما اگر با یک بودجه مناسب بتوانیم خودروهای نو خریداری کنیم، قطعا در مبحث آلودگی هوا و دیگر آلودگی‌ها نتایج دلخواه تا حدودی حاصل می‌شود. اما این امر رقم بالایی می‌خواهد که در بودجه شهرداری تعریف نشده است؛ با این حال تمام تلاش خود را کردیم در این زمینه معضلی به وجود نیاید.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه درباره کیفیت این ماشین‌آلات با معاینه فنی تعامل خوبی داریم، تاکید کرد: دستگاه پرتابل هم به منظور مراجعه افرادی که از زمان معاینه فنی آنها گذشته است، طراحی شده و رانندگان می‌توانند با مراجعه به ایستگاه‌ها و محل‌هایی که این دستگاه‌ها مستقر هستند، معاینه فنی خودروها را انجام دهند.

او ادامه داد: تعداد این ناوگان‌ها در مقایسه با ناوگانی که در سطح شهر است کم است و شاید رقم آن به یک هزار و 800 برسد اما با این حال تعداد ناوگان را تحت کنترل داریم و بر آن نظارت می‌کنیم.همچنین در قراردادهایمان بندی وجود دارد که قید شده سال ساخت خودروها نباید از یک زمانی فراتر رفته باشد و فرسودگی هم شامل آن نشود.