۰ نفر

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

تشریح آخرین وضعیت آزادسازی پول اوراق مشارکت سال‌۹۸ حمل و نقل عمومی/ اوراق سال‌۹۹ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند

۳ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۹
کد خبر: 492206
تشریح آخرین وضعیت آزادسازی پول اوراق مشارکت سال‌۹۸ حمل و نقل عمومی/ اوراق سال‌۹۹ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند

بر اساس اعلام معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران، کارشناسان رسمی در حال قیمت‌گذاری بر روی سه زمین بزرگ شهرداری هستند تا آن‌ها را به عنوان 50 درصد وثیقه پول اوراق مشارکت سال 98 در اختیار بانک عامل قرار دهند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ عبدالحمید امامی در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام آزادسازی پول اوراق مشارکت سال 98 حمل و نقل عمومی«مترو و اتوبوس» و تامین وثایق مورد نظر بانک عامل با اشاره به جلساتی که در دو هفته گذشته با مدیرعامل بانک رفاه کارگران داشته است، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در حال قیمت‌گذاری بر سه زمین بزرگ خودمان از سوی کارشناسان رسمی هستیم. در مورد نحوه وثیقه‌گذاری و درصدهایی که بانک می‌پذیرد به تفاهم رسیده و تقریبا کل وثیقه مورد نیازمان را می‌فروشیم.

او ادامه داد: دولت 50 درصد از سهم خود را در این اوراق تضمین کرده و ما فقط معادل 50 درصد سهم خود و سود حاصل از آن را تامین می‌کنیم. تاکنون حدود 400میلیون تومان وثیقه به رهن گذاشته شده و کار وثیقه‌گذاری مابقی پول هم ظرف چند هفته آینده انجام خواهد شد.

امامی با بیان اینکه بانک قبول کرده معادل سهمی که وثیقه گذاری می‌کنیم به تدریج پول را پرداخت کند، اضافه کرد: تاکنون وثیقه پرداخت 200 میلیارد تومان فراهم شده و بانک قول داده که معادل همین درصد هم از سهم دولت آزاد کند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران گفت: بنابراین پیش بینی ما این است که تا 15 دی ماه قطعا همه کارهای وثیقه‌گذاری تمام شده و اوراق مشارکت سال 1398 که حدود 1500 میلیارد تومان است پرداخت و استفاده شود.

او همچنین درباره پیگیری نقد کردن اوراق مشارکت سال 99 نیز اظهار کرد: با توجه به تجربه این دو سال که پیگیری موضوع به روزهای آخرسال می‌افتاد و بعدا به دنبال وثیقه می‌رفتیم امسال مدیران بانک مرکزی جلسه‌ای با شهرداری‌های کلان شهرها و نمایندگان وزارت کشور گذاشته و همفکری کردند که از قبل پیش‌بینی کنند چه اتفاقاتی باید بیفتد که مثل سال‌های گذشته مشکل پیش نیاید.

معاون مالی و اقتصادی حناچی تاکید کرد: در مجموعه خودمان هم قرار گذاشتیم که آماده‌سازی وثایق را از همین الان آغاز کنیم. اوراق سال جاری حدود 2هزار میلیاردتومان است که  احتمالا بعد از توزیع میان کلان شهرهای دیگر به دلیل ظرفیت بالای تهران رقم دیگری نیز اختصاص داده و اوراق پایتخت به 3 هزار میلیارد تومان برسد.  

امامی با اشاره به دلایل پذیرفته نشدن وثایق از سوی بانک عامل گفت: دلیل اینکه کارهای مربوط به وثیقه‌گذاری در بانک رفاه به تاخیر افتاد پایان کار نداشتن املاکی که به وثیقه می‌گذاشتیم و یا در کل نامتناسب بودن شرایط وثیقه با خواسته بانک بود. امسال در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در این زمینه تاخیری نباشد و نکاتی که مدنظر بانک‌ها است را رفع و رجوع کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری پایتخت با بیان اینکه بی‌اخلاقی‌هایی که در روند آزادسازی پول اوراق مشارکت رخ داد مربوط به بانک نبود، گفت: در این مدت اختلافات مطرح شده بر سر پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی مربوط به دوره گذشته بود که آن را تفاهم کردیم، اگرنه با بانک مشکلی نداشتیم.

او همچنین ابراز امیدواری کرد تا هزار میلیارد تومان به اوراق مشارکت سال 99 حمل و نقل عمومی « مترو و اتوبوس» از سوی سازمان برنامه و بودجه اضافه شود.