۰ نفر

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

شهرداری در ماه‌های آخر دوره مدیریت شهری دنبال خودنمایی است/ مخالفت بدنه شهرداری با توسعه شهر مبتنی بر حمل و نقل عمومی

۲۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۱
کد خبر: 490442
شهرداری در ماه‌های آخر دوره مدیریت شهری دنبال خودنمایی است/ مخالفت بدنه شهرداری با توسعه شهر مبتنی بر حمل و نقل عمومی

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: بدنه شهرداری موافق اجرا کردن الگوی توسعه شهر مبتنی بر حمل و نقل عمومی نیست و به همین دلیل اجرای آن تاکنون عملیاتی نشده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران وحمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره سرانجام اجرای الگوی توسعه شهری مبتنی بر حمل ونقل عمومی «TOD» که یکی از وعده‌های دوره پنجم مدیریت شهری بود، گفت: از ابتدای دوره پنجم مدیریت شهری با توجه به مطالبات تهرانی‌ها یعنی مساله آلودگی هوا و ترافیک به الگوی TOD رسیدیم که توسعه شهر مبتنی بر حمل و نقل عمومی است.

او ادامه داد: در نتیجه این الگو در مدیریت شهری وارد شد و کمیته TOD راه اندازی و شورای شهر نیز در برنامه پنج‌ساله سوم و بودجه سال ۹۸ بودجه‌ای برای آن در نظر گرفت. انتظار ما این بود که با توجه به بودجه‌ای که برای آن اختصاص داده شده، مدیریت شهری در این مساله با جدیت بیشتری ورود کنند.

امانی با اشاره به تغییر معاونت حمل و نقل و ترافیک و جایگزینی مناف هاشمی با پورسیدآقایی، گفت: متاسفانه معاون تخصصی این حوزه تغییر کرد و تا زمانی که مدیریت جدید را متقاعد کنیم که برنامه را اجرا و کار زیربنایی انجام دهد اجرای این طرح زمانبر و طولانی شد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن گلایه از نگاه مدیران شهری به ایده‌های زیربنایی اضافه کرد: فکر می‌کردم مدیران علمی و تخصصی عمقی و زیربنایی نگاه کنند، اما متاسفانه در کلام این ادعا را دارند و در عمل بخش هسته بسیار متمرکز و مقاوم شهرداری تن به اجرای چنین برنامه‌هایی به سختی می‌دهد.

امانی ادامه داد: امسال سال آخر دوره پنجم شورا است و کرونا نیز اقدامات شهرداری را با مشکلاتی روبرو کرده است، اما شهرداری دنبال این است که اقدامات توسط مردم دیده شود، در صورتی که شهروندان تهرانی هوشمند هستند و عملکرد ادوار مختلف را رصد کرده و این قبیل اقدامات را مورد نقد قرار می‌دهند.

او با بیان اینکه معاونت معماری و شهرسازی، نقش کلیدی در توسعه TOD دارد، گفت: باید طرح تفصیلی را این معاونت اصلاح کند که ظاهرا قبول کردند. در عمل قرار بود چند ایستگاه را به صورت پایلوت مطالعه کنند که عملیاتی نشد. پادگان ۰۶ یکی از زون‌هایی است که معتقد بودند می‌شود یک نمونه الگوی TOD در آن اجرا کرد.

امانی تاکید کرد: متاسفانه ما در کشور انسان‌های مسئول تربیت نکردیم، چرا که انسان مسئول با آمدن و رفتن یک گروه سیاسی، از اجرای مسئولیت سرباز نمی‌زند. از آنجایی که قانون گریزی و عمل نکردن به قانون در کشور نهادینه شده است، لذا هرکاری که می‌کنند می‌پرسند ضمانت اجرای این قانون چیست؟

او اضافه کرد: اما من معتقدم وقتی به قانونگذار اختیار داده شده که در چارچوب آیین نامه شورا و قوانین بالادستی مقررات‌گذاری کند، هر مصوبه شورا که هیات تطبیق هم نظر موافق خود را درباره آن اعلام کرده، حکم ضمانت اجرایی را دارد و باید اجرا شود.

او ادامه داد: اما مسئولین ما قانون را مانند کتاب مقدس حساب نمی‌کنند. در نتیجه برای برون رفت از این مساله مدام از چیستی ضمانت اجرایی حرف می‌زنند، اگر مصوبه شورا اجرا نشود چه کار باید بکنیم و بهانه‌هایی از این دست می‌آورند، در حالی که مصوبه شورا لازم الاجرا است.

او در پاسخ به این پرسش که برای اینکه با هر رفت و آمدی در بدنه مدیریت شهری این اقدام دچار مشکل نشود، چه راهکاری باید در نظر گرفت، گفت: تقریبا در هر منطقه نزدیک به ۲۲ کارشناس در معاونت‌های مختلف مناطق وجود دارد و برای همه این مناطق کارگاه‌های آموزشی برگزار شده است تا مفهوم این الگو دربدنه شهرداری نهادینه‌سازی شود.