۰ نفر

مدیرکل استاندارد استان تهران؛

فقط ۱۵درصد آسانسورهای اماکن دولتی استاندارد هستند

۲۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۴
کد خبر: 488949
فقط ۱۵درصد آسانسورهای اماکن دولتی استاندارد هستند

مدیرکل استاندارد استان تهران گفت: تعداد آسانسور های استاندارد سازی شده دستگاه ها و بیمارستان ها حدود ۱۵ درصد است ضمن اینکه ۲۰ درصد دیگر نیز در مرحله بازرسی جهت دریافت گواهی ایمنی آسانسور قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمودرضا طاهری اظهار داشت: تعداد گواهینامه های بازرسی صادره در سال برای دستگاه های دولتی و بیمارستان ها حدود ۱۵ هزار مورد است.

وی افزود: سالیانه نیز تعداد کل بازرسی ها از آسانسورهای دولتی و غیردولتی حدود ۴۵ هزار مورد است این درحالی است که حدود ۳۰۰ هزار آسانسور در استان تهران موجود است.

مدیرکل استاندارد استان تهران با بیان اینکه بازدید ادواری از آسانسورها به شرکت های مجاز بازرسی واگذار شده است گفت: ۲۰ شرکت در این زمینه فعالیت می کنند که در نهایت این اداره کل بر روند گزارش ها و صدور مجوزها نظارت می کند.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد گواهی ایمنی کل کشور در تهران صادر می شود.

طاهری با بیان اینکه آنطور که قوانین وجود دارد نسبت به بحث ایمنی آسانسورها اهمیت و دقت داده نمی شود گفت: باید بر آسانسورهای بخش دولتی، خدماتی، تجاری و برج های مسکونی سالیانه گواهی ایمنی استاندارد صادر شود در حالی که شاهد اجرای این روند نیستیم.

وی تاکید کرد: استانداردهای لازم در زمینه گواهی ایمنی آسانسورها و نحوه فعالیت شرکت های بازرسی تدوین شده است و امسال بحث بازرسی ادواری از آسانسورها اجباری شده اما از آنجایی که هزینه تعمیر و یا تعویض قطعه های آسانسور گرانقیمت است شاهد وجود مشکل در این زمینه هستیم.

مدیران دستگاه ها و مجتمع ها مسئول حوادث ناشی از نقص آسانسور هستند

مدیرکل استاندارد استان تهران به نقش و مسئولیت مدیران دستگاه ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: باید مدیر ارشد در یک دستگاه دولتی اعتبار و هزینه ها را بررسی کند و اعتباری برای تعمیر و یا تعویض قطعه های آسانسور اختصاص دهد که متاسفانه بعضی از دستگاه ها به خاطر کمبود بودجه در هزینه های ضروری از جمله آب و برق با مشکل روبرو هستند.

وی خاطر نشان کرد: مدیران دستگاه ها بدانند در صورتی که حادثه ای در آسانسورها رخ دهد مسئولیت این امر بر عهده آنان است و باید در این زمینه پاسخگو باشند.

متخلفان اخذ گواهی استاندارد ایمنی آسانسورها به مراجع قضایی معرفی می شوند

طاهری با اشاره به صدور گواهی ایمنی آسانسور در مجتمع های تجاری گفت: هیات مدیره و مدیرعامل مسئول هستند و اگر بخاطر بی توجهی حادثه ای برای کسی در آسانسور رخ دهد به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی ابراز داشت: بعضی از افراد حوادث آسانسورها را جدی نمی گیرند و گمان می کنند نهایت منجر به گیر افتادن افراد در آسانسور می شود که اینگونه نیست چندسال پیش در یکی از دانشگاه های دولتی چندین استاد در یک آسانسور به مشکل برخوردند که ساعت ها برای نجات آنها از آسانسور طول کشید و این مورد بازتاب رسانه ای بسیار داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه در چند سال گذشته آسانسورهایی که دارای نقص بودند پلمب می شد گفت: متاسفانه شاهد بودیم این پلمب ها یا برای تعمیر و یا استفاده مجدد بدون هماهنگی فک پلمب می شود که این امر برای مراجع قضایی باعث حجم پرونده و مشکلات فراوان شده بود از این رو از همه دستگاه ها درخواست کردیم تا نسبت به صدور گواهی ایمنی استاندارد آسانسور اقدام کنند.

وی افزود: همچنین موضوع استاندارد سازی آسانسورها در شورای استاندارد مورد بحث و بررسی قرار می گیرد ولی این اداره کل به تنهایی نمی تواند در این زمینه ورود کند و نیازمند همکاری دستگاه هاست.

اختصاص اعتبار برای دریافت گواهی ایمنی آسانسور در دستگاه های دولتی

مدیرکل استاندارد استان تهران با تاکید بر اینکه باید اعتباری برای استانداردسازی آسانسور در دستگاه های دولتی اختصاص یابد گفت: نهادهای حاکمیتی و نظارتی باید اعتبارهایی در این زمینه در نظر بگیرند همانگونه که طبق قانون یک درصد بودجه یک نهاد برای تحقیقات و یک درصد برای ترویج مباحث فرهنگی قرار می گیرد باید قانونگذار در این زمینه نیز سیاست گذاری کند و بودجه اختصاص یابد.

وی ادامه داد: امسال نه تنها استانداردسازی آسانسورها بلکه پله های برقی مشمول قوانین استاندارد اجباری شده است و برای دستگاه ها تکلیف قانونی ایجاد کرده است که باید برای اینگونه مواد بودجه نیز در نظر گرفته شود چراکه قوانین به تنهایی و بدون سازوکار امکان پذیر نیست.

مدیران دستگاه ها و مجتمع های تجاری و خدماتی احساس خطر کنند

طاهری از مدیران دستگاه ها و مجتمع های تجاری و خدماتی درخواست کرد: نسبت به سلامت کارکنان و عموم مردم احساس مسئولیت کنند و نسبت به استاندارد سازی و اخذ گواهی ایمنی آسانسورها اقدام کنند.

وی تاکید کرد: اداره کل استاندارد استان تنهران با قوه قهریه و به تنهایی نمی تواند دستگاهی را مجبور به رفع نواقص آسانسور کند در این زمینه نیاز به همکاری است.

مدیرکل استاندارد استان تهران خاطر نشان کرد: در این میان شاهد هستیم که بعضی از مردم مانند کسبه پاساژ علاءالدین نسبت به نقص آسانسورها ابراز نگرانی می کنند و از این اداره کل درخواست کرده اند تا آسانسورهای این پاساژ پلمب شود که این نشانگر توجه مردم و دغدغه مندی آنهاست.