۰ نفر

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

تهران برای هشدار زلزله به چند سنسور نیاز دارد؟/ دلایل عقب‌ماندگی آبفا از نصب ۹۳ مخزن طی سال‌ ۹۸و‌۹۹

۱۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲
کد خبر: 487501
تهران برای هشدار زلزله به چند سنسور نیاز دارد؟/ دلایل عقب‌ماندگی آبفا از نصب ۹۳ مخزن طی سال‌ ۹۸و‌۹۹

به گفته رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران تاکنون ۹ مخزن آب اضطراری از ۹۳مخزن تکلیف آبفا نصب شده‌اند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ رضا کرمی محمدی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت احداث مخازن آب اضطراری به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: تا پایان سال 98 آبفا ملزم به احداث 30 مخزن و تا پایان سال 99، 72 مخزن بود که به این عدد نرسید و معوقات زیادی دارد.

او با بیان اینکه 120 نقطه برای احداث این مخازن در نظر گرفته شد، اضافه کرد: اما با 72 نقطه موافقت شد که تعدادی از آن‌ها در محل‌های استقرار اضطراری است که با هماهنگی هلال احمر در اختیار آبفا قرار داده خواهد شد.

کرمی محمدی تاکید کرد: از 72 نقطه تعیین شده، 55نقطه اولویت اول و 17 نقطه اولویت دوم شناخته شدند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه تاکنون 9 مخزن آب اضطراری نصب شده است، درباره یکی از علل تاخیر در ساخت مخازن گفت: ظاهرا شرکت آب و فاضلاب با پیمانکاران مربوطه مشکل پیدا کرده اند.

او ادامه داد: دومین دلیل هم این است که هر قطعه از این مخازن در یک نقطه کشور تامین می‌شود، یکی قم،دیگری زنجان و بوشهر. به  اضافه اینکه برخی قطعات از خارج از کشور وارد می‌شود و  به دلیل تحریم‌ها و گران شدن نرخ دلار، در این حوزه هم مشکلاتی ایجاد شد.

کرمی محمدی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه سنسورهای هشدار سریع زلزله باید به چه عددی برسند که در اعلام وقوع زلزله موثر عمل کنند،گفت: در کالیفرنیا 1675ایستگاه هشدار سریع زلزله احداث شده و هنوز هم برای صحت بیشتر اطلاعات در حال نصب ایستگاه هستند.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: پس برای صحت اطلاعات تعداد ایستگاه‌ها باید زیاد باشد. ما در ابتدای راه ایجاد سامانه هستیم و اقدامی که در شهرداری تهران انجام شد، پوشش دادن گسلهای اطراف تهران با نصب سنسورها است و البته تا رسیدن به نقطه مطلوب به زمان و هزینه زیادی نیاز داریم.

او تاکید کرد: اگر تعداد سنسورها به 200 عدد برسد از نظر دقت، به شرایط خوبی خواهیم رسید اما برای رسیدن به سطح بالای صحت و دقت هشدارها به سالها کار پیوسته نیاز داریم. کشورهای پیشرو در این زمینه مثل ژاپن حدود 20 سال است که شروع کرده اند.

کرمی محمدی همچنین در پاسخ به این پرسش که بعد از دریافت هشدار از این سنسورها به شهروندان نیز اطلاع داده می‌شود یا نه، گفت: فقط ژاپن بعد از دریافت اطلاعات از این سنسورها اطلاع‌رسانی عمومی می‌کند، سایر کشورها از این تکنولوژِی برای قطع کردن انرژی در مجاری آب،گاز و برق و اقدامات متناسب در سایر تاسیسات استفاده می‌کنند. همچنین اعلام هشدار می‌تواند به داوطلبین ثبت شده ارسال شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تاکید کرد: باید تمام سازمان‌ها و شرکت‌هایی که تاسیساتی مهم و حیاتی بویژه در زمان بحران دارند به این سامانه متصل شوند. برای مثال به منظور اتصال سیستم شرکت گاز به سامانه هشدار سریع زلزله باید سیگنالی که سازمان مدیریت بحران جهت هشدار ارسال می‌کند در نقطه‌ای قرار بگیرد که شرکت گاز بتواند این سیگنال را دریافت کرده و بر اساس اطلاعاتی که سیگنال ارائه می‌کند اقدامات خود را تعریف کند؛ زیرا هر سازمان تخصصی می‌داند هنگام وقوع زلزله باید چه مجموعه اقداماتی در قسمت‌ها و بخش‌های بهره‌برداری خود انجام دهد.

او ادامه داد: تاکنون شرکت گاز تعداد 150 شیر اتوماتیک برقی که امکان قطع سریع گاز هنگام وقوع زلزله را دارند نصب کرده است.