۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اصرار شهرداری منطقه یک برای اجرای طرحی قدیمی/ ۲۰۰درخت تاریخی خیابان ولیعصر با احداث زیرگذر تجریش از بین می‌رود

۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۴
کد خبر: 483457
اصرار شهرداری منطقه یک برای اجرای طرحی قدیمی/ ۲۰۰درخت تاریخی خیابان ولیعصر با احداث زیرگذر تجریش از بین می‌رود

در صورتی که طرح احداث زیرگذر تجریش به مرحله اجرا برسد علاوه بر هزینه 300میلیون دلاری که بر روی دست شهر می‌گذارد،باعث نابودی 200درخت تاریخی خیابان ولیعصر نیز می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شهرداری تهران بنا دارد بر مبنای طرحی قدیمی نیمی از خیابان شهرداری در محدوده میدان تجریش را تبدیل به پیاده‌راه کرده و نیمی دیگر را برای کاهش بارترافیکی یک طرفه و زیرگذر احداث کند.

شهرداری تهران معتقد است عبور روزانه 14000 نفر پیاده و  حدود 2000 خودرو در این محور، نشان دهنده میل شهروندان به پیاده راه شدن این خیابان است. طرح‌های زیادی در اینباره وجود داشته که بسیاری از این طرح­ها به دلیل شرایط محیطی آن منطقه قابلیت اجرا ندارند. اما  حالا شهرداری بنا دارد دو طرح ایجاد پیاده راه و  زیرگذر تجریش را با یکدیگر اجرا کند.  

براساس اعلام شهرداری طرح اول یعنی ایجاد پیاده راه تا نوروز 1400 با امکان جایگزینی مسیر مورد نظر در خیابان شهرداری با خیابان حمید وجود دارد.همچنین برای احداث زیرگذر تجریش نیز با مطالعاتی که انجام شده امکان تغییر دو ورودی و خروجی تونل به نقطه  بزرگراهی وجود دارد.

محسن هاشمی،رییس شورای شهر تهران اما مهم‌ترین مشکل موجود در این محدوده را بلاتکلیفی در تصمیمی‌گیری می‌داند و معتقد است کلیات طرح لازم برای پیاده‌راه کردن مسیر و انتقال وسایل نقلیه به فضای زیرسطحی به یک توافق لازم الاجرا باید تبدیل شود اما زمانبندی اجرا می‌تواند طولانی باشد، درعین حال باید سرمایه این طرح نیز تامین شود تا قابلیت اجرا پیدا کند.

شهرداری تهران نیز معتقد است زیرگذر فوق چهارده ورودی و خروجی دارد و تأکید پلیس راهور بر بازنگری در نقاط ورودی و خروجی زیرگذر است. در عین حال سرمایه لازم برای انجام این طرح 300 میلیون دلار یعنی حدود 9 هزار میلیارد تومان برآورد شده هرچند هنوز منابع تامین و تخصیص آن به طور کامل مشخص نیست.

در عین حال مسئله‌ دیگری که اهمیت دارد به‌روز رسانی مطالعات ترافیکی این پروژه است که بیش از 15 سال از آن می‌گذرد و رفتارهای ترددی در این مدت بسیار تغییر کرده است. همچنین با اجرای این پروژه 200درخت تاریخی خیابان ولیعصر از بین خواهد رفت و عملا دیگر از چنارهای ولیعصر و رویای ثبت دائمی جهانی نیز خبری نخواهد بود.  

محمد علیخانی،رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین می‌گوید: طرح یک طرفه کردن خیابان شهرداری برای کوتاه مدت ممکن است اثرگذار باشد زیرا بخشی از خیابان تبدیل به پیاده‌راه شده و مسیر دوچرخه احداث می‌شود اما به طور کلی و در بلند مدت اثرگذار نخواهد بود.

او با بیان اینکه با اجرای طرح کلی مخالف نیستیم، ادامه می‌دهد:اما مطالعات این طرح قدیمی است و باید به روز شود. به هرحال نسبت به 15 سال گذشته میزان سفرها،تعداد خودروها و بافت جمعیت منطقه  بسیار تغییر کرده و باید طرح متناسب به ویژگی‌های روز منطقه باشد.

علیخانی تاکید کرد: تا پایان آذرماه مهلت بازنگری دادیم، باید دید طرح بازنگری شده قابلیت اجرا دارد یا نه و بعد راجع به آن تصمیم می‌گیریم. در عین حال مقرر کردیم موضوع اجرای طرح افزایش ظرفیت معبر خیابان حمید و اصلاحات هندسی  تا نوروز سال 1400 در دستورکار شهرداری قرار گرفته و به موازات این طرح جلو برود.

به گفته کارشناسان طرح فوق علاوه بر قدیمی بودن برای اجرا نیاز به هزینه بسیار بالایی یعنی در حدود 9 هزار میلیارد تومان دارد. در عین حال نابودی 200درخت قدیمی خیابان ولیعصر و مشخص نبودن نوع اثرگذاری آن بر جریان ترافیک سبب شده مشاوران و کارشناسان، صحت آن را رد کنند، موضوعی که شهرداری منطقه یک با بی‌توجهی به آن درصدد تغییر و بازنگری و هدایت برای اجرا است.