۰ نفر

معاون وزیر کشور خبر داد؛

تعیین تکلیف طرح جامع حمل و نقل پایتخت تا پایان خرداد۱۴۰۰

۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۲۰
کد خبر: 482808
تعیین تکلیف طرح جامع حمل و نقل پایتخت تا پایان خرداد۱۴۰۰

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور از تعیین تکلیف طرح جامع حمل و نقل شهر تهران تا پایان خرداد سال آینده خبر داد و گفت: طرح جامع ریلی تهران افق ۲۰ ساله دارد و ۴ خط جدید و ۲ خط اکسپرس و ۴ خط حومه ای را شامل می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، در یکصد و شصت و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور سه دستور کار میزان پیشرفت گزارش جامع حمل و نقل شهر تهران و اقدامات شهرداری تهران در خصوص کاهش آلودگی هوا ناشی از منابع  متحرک و همچنین موضوع سامانه حمل و نقل ریلی شهر همدان که به صورت تراموا پیشنهاد شده است، مورد بحث قرار گرفت.

جمالی نژاد پس از استماع نظرات و پیشنهادات اعضای شورای عالی پیرامون موضوعات مطرح شده گفت: شهرداری تهران دو گزارش بسیار خوب ارائه کردند اما باید دغدغه های موجود مانند کاهش تراکم شهر تهران، کاهش مهاجرت به شهر و... نیز به دقت در برنامه جامع شهر تهران دیده شود.در طرح جامع حمل و نقل نیز باید هم مدلهای تولید، توزیع، تفکیک و تخصیص سفرها و  راهکارها به طور کامل پرداخته و بررسی شود.

جمالی نژاد گفت: باید زمانبندی برای نهایی شدن طرح جامع حمل و نقل شهر تهران داشته باشیم. بنابراین تا پایان خرداد ماه سال آینده این طرح تکمیل و مجدداً در صحن شورای عالی مطرح شود.

 معاون وزیر کشورتصریح کرد: مسائل بسیار زیادی در کشور وجود دارد و در دو سال اخیر فشار اقتصادی بسیاری بر کشور وارد شده است، اما اراده برای انجام کارها بالا است و با همین اراده می توان بسیاری از کارها را پیش برد. به طور مثال در روزهای اخیر با وجود شرایط بیماری کرونا، جلسات فشرده برگزار و تلاشهایی زیادی خصوصا در حوزه عمرانی انجام شده است.

وی افزود: با اینکه امسال کشور درگیر بحران شیوع بیماری کرونا است، اما در تمامی جلسات بر موضوع حمل و نقل و ترافیک تاکید می شود. در جلسات وزارت کشور و قرارگاه عملیاتی کرونا هم یکی از مباحث اصلی، مربوط به حمل و نقل است. همچنین چندین جلسه با معاون اول رئیس جمهور و همچنین دستگاههای مختلف با محوریت موضوع حمل و نقل برگزار شده است.

جمالی نژاد درخصوص تامین منابع مالی در طرحهایی چون طرح جامع حمل و نقل شهر تهران یا طرح کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا در برنامه هفتم توسعه به موضوع اشاره شود و در عین حال در بودجه سال ۱۴۰۰، نیز دغدغه های شهرداری تهران درنظر گرفته شود.

معاون عمرانی وزارت کشور با تاکید براینکه همه دستگاهها و نهادها یکی هستند و باید همه کمک کنیم مشکلات کشور مرتفع شود، خاطرنشان کرد: شهرداری ها پیشانی خدمت رسانی در کشور هستند و کمک به اجرای طرح های شهرداری ها افتخار بزرگی است.

جمالی نژاد درباره طرح تراموای شهر همدان نیز گفت: سعی داریم با دیدی باز به طرحهای مطرح شده از سوی شهرداری ها نگاه کنیم، لذا برای جلوگیری از هرنوع مشکل در روند اجرای کار، از مسئولان شهرداری همدان می خواهیم که ابهامات مطرح شده از سوی کمیته فنی را به سرعت رفع و مجددا در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مطرح کنند.

همچنین محمدیان یزدی دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در این جلسه اشاره کرد: بیش از یک دهه است که به دنبال نهایی شدن طرح جامع حمل و نقل شهر تهران هستیم که به دلیل تغییر مدیریت های مختلف در مجموعه شهرداری تهران این طرح به کرات به تاخیر افتاد اما با عزم و اراده مدیریت فعلی شهرداری تهران مطالعات به مرحله خوبی رسیده است که در جلسه امروز گزارش پیشرفت آن بررسی می شود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: طرح جامع ریلی تهران در اوایل امسال در شورای عالی مصوب شد و براین اساس مقرر شد تا ۴ خط  جدید و ۲ خط اکسپرس و ۴ خط حومه ای برای افق ۲۰ ساله این شهر طراحی شود.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، وی افزود: در زمان تصویب طرح حمل و نقل ریلی موضوع طرح جامع حمل و نقل شهر تهران را هم مطرح کردیم که باید خطوط مصوب در پروژه ریلی در طرح جامع مجدداً ارزیابی و صحه گذاری شود. لذا اهمیت نهایی و مصوب شدن طرح جامع حمل و نقل شهر تهران به نحوی است که چندین مطالعه و طرح دیگر را هم تحت شعاع قرار می دهد.