۰ نفر

امروز در صحن شورا مطرح شد:

باغ ٤هزار متری خیابان آفریقا رای باغ گرفت/ تلاش عجیب مالک برای تخریب باغ

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۱۱
کد خبر: 482462
باغ ٤هزار متری خیابان آفریقا رای باغ گرفت/ تلاش عجیب مالک برای تخریب باغ

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر اکنون به ملکی رای غیرباغ دهیم، این تبدیل به یک رویه می‌شود تا همه بعد از هر دوره شورا به دیوان عدالت بروند و رای متفاوت بگیرند. شکستن رای شورای قبلی مبنی بر باغ بودن استدلال محکمی‌می‌خواهد. ما به چه استنادی می‌توانیم رای شورای چهارم را نقض کنیم؟

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ ۲۴۹امین جلسه صحن شورای اسلامی شهر تهران با محوریت بررسی پرونده باغات و نامگذاری معابر، بدون تذکر و نطق آغاز شد.

محمد جواد حق‌شناس صورت جلسه بررسی و تغییر نام ۱۳ خیابان را قرائت کرد که طی آن خیابان نیایش به نام ابوالقاسم سرحدی‌زاده، وزیر اسبق کار و امور اجتماعی تغییر پیدا کرد.

او همچنین از نامگذاری خیابان‌های اطراف خانه شاعران به نام برخی شعرا خبر داد که طی آن خیابان فتح با ۱۴ بار فراوانی به نام دکتر طاهره صفارزاده  و خیابان شقایق با ۱۷۹ بار فراوانی، به نام خسرو احتشامی نام‌گذاری شدند.

همچنین تغییر نام کوچه یکم به نام م - آزاد،  خیابان دوم به نام شیون فومنی، نیلوفر به نام م - موید و خیابان گلچین به نام گلچین گیلانی به تصویب رسید.

خیابان یاس به نام مظاهر مصفا، خیابان پوریا به نام ابوالحسن ورزی، خیابان پروانه به نام پرویز خانلری، خیابان فاطمی به نام پژمان بختیاری، خیابان امین به نام هادی رنجی تهرانی و گیتی به نام احمدرضا احمدی از دیگر مصوبات امروز شورای شهر تهران بودند.

محمد جواد حق‌شناس همچنین اعلام کرد خانواده مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجسته کشور با نامگذاری خیابانی به نام او موافقت کردند.

در این جلسه همچنین ۱۶پرونده ثبتی مورد بررسی قرار گرفت که مطابق با رای اعضا رای بر باغ بودن آن‌ها به تصویب رسید.

یکی از این پرونده ها مربوط به ملکی بود که در شورای قبلی باغ تشخیص داده بود و اعضا بر سر دادن رای غیر باغ به آن با یکدیگر اختلاف داشتند.

بهاره آروین در این جلسه که به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار شد، درخصوص ملک ۴ هزار متری خیابان آفریقا واقع در منطقه ۳ تهران گفت: من واقعا از رای کمیسیون شهرسازی و معماری شورا مبنی بر غیر باغ بودن این ملک تعجب می‌کنم. این ملک که در وسط خیابان آفریقا واقع شده سال ۹۵ از شورا رای باغ گرفته است. این پلاک ثبتی سه بار رای باغ گرفته است، چه از کمیسیون ماده ۷ و چه از شورا. این ملک حتی سال ۵۴ رای باغ داشته است. اکنون به چه چیزی استناد می‌کنیم که می‌خواهیم به آن رای غیرباغ دهیم؟

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: نمی‌شود بگوییم وضع فعلی ملک باید ملاک و معیار قرار گیرد؛ چرا که اگر اینگونه باشد همه درختان باغ‌هایشان را قطع می‌کنند و آنگاه همه باغ‌ها تبدیل به غیرباغ می‌شوند. 

وی افزود: اگر شورای شهر به این ملک رای غیرباغ دهد رای شورای چهارم را نقض کرده است. شورای چهارم در جلسات غیرعلنی به این ملک رای باغ داده است.

آروین با بیان اینکه ما درخصوص باغات دو نوع نظر کارشناسی داریم، گفت: یک نظر کارشناسی مربوط به کمیسیون ماده ۷ بوده و دیگری نظر کمیسیون شهرسازی شوراست. وقتی رای این دو کمیسیون هم‌سو هستند مشکلی وجود ندارد. اما اکنون رای جدید کمیسیون ماده ۷ را درخصوص ملک یادشده نداریم. به هر حال این ملک ۲۰۰ متر نیست که اهمیت زیادی به آن ندهیم. این ملک ۴ هزار متر است؛ آن هم در وسط خیابان آفریقا. 

وی تصریح کرد: اگر اکنون به این ملک رای غیرباغ دهیم، این تبدیل به یک رویه می‌شود تا همه بعد از هر دوره شورا به دیوان عدالت بروند و رای متفاوت بگیرند. شکستن رای شورای قبلی استدلال محکمی می‌خواهد. ما به چه استنادی می‌توانیم رای شورای چهارم را نقض کنیم؟

در نهایت نظر کمیسیون شهرسازی و معماری مبنی بر غیرباغ بودن ملک یادشده با ۱۰ مخالف به تصویب نرسید.