۰ نفر

امروز در صحن شورای شهر تهران مطرح شد:

از علاقه وافر شهرداری به برگزاری مراسم‌های افتتاحیه با وجود شیوع خطرناک کرونا تا تبدیل کلیسا به مجتمع تجاری!

۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲
کد خبر: 479894
از علاقه وافر شهرداری به برگزاری مراسم‌های افتتاحیه با وجود شیوع خطرناک کرونا تا تبدیل کلیسا به مجتمع تجاری!

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نسبت به برگزاری مراسم‌های افتتاحیه شهرداری باوجود شرایط وخیم شیوع کرونا در تهران، انتقاد کرد.

اقتصاد آنلاین-فائزه مومنی: در جلسه 247ام شورای شهر تهران که صبح امروز برگزار شد، تذکرات اعضا به شهردار تهران زیاد بود.

زهرا صدراعظم نوری،رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری درباره وضعیت موتورسیکلت‌های پایتخت و تصرف معابر به صورت غیر مجز به معاونت حمل و نقل و ترافیک تذکر داد.

او در تذکر خود گفت: یکی از معضلاتی که در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر تهران باعث زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان شده است، توقف و تردد موتورسیکلت سواران در پیاده‌روها و محل‌های غیرمجاز است که هر ساله باعث بروز حوادث ناگوار و افزایش آلودگی در مسیر تردد شهروندان می‌شود.

نوری اضافه کرد: رسیدگی به این موضوع در راستای رعایت حریم و حقوق شهروندان و عابرین پیاده است. از ابتدای دوره پنجم شورای شهر در غالب طرح‌ها و حین بررسی‌ برنامه پنج ساله سوم شهرداری یکی از چالش‌ها این مساله بوده و با توجه به تاکید فراوان بر ارتقا ایمنی شهر، متاسفانه به رغم وجود قوانین شفاف و مشخص در بسیاری از مراکز پر خطر و پرتردد و مرکزی شهر تهران شاهد تصرف پیاده راه‌ها و پارک موتورسیکلت‌ها در مسیر عابرین و حتی مصدومیت شهروندان هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه افزایش این پدیده موجب نارضایتی شهروندان شده، تاکید کرد: کم‌توجهی به آن باعث شده است که اخیرا بخشی از پیاده‌روهای بزرگ و بخشی از حاشیه خیابان‌ها که به مسیر دوچرخه اختصاص یافته، جولانگاه موتورسوارها شود و به این نگرانی بیفزاید.

نوری ادامه داد: بر اساس قانون، رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ طبق ماده 20  ـ کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت¬ها نیز جاری است. حرکت در پیاده‌روها، ایجاد عمدی صدای حمل بار، حرکت نمایشی و پارک آنها از جمله مصادیق تخلف است و مامورین راهنمایی و انتظامی موظف به برخورد قانونی هستند.

او اضافه کرد: از این رو از پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ می‌خواهم تمهیدات لازم را طبق قانون اتخاذ کند و به معاونت حمل و نقل شهرداری تهران نیز تذکر می‌دهم اقدامات لازم به منظور ایجاد موانع فیزیکی و آزادسازی معابر از راکبان موتورسوار را ایجاد و برخورد با واحدهای صنفی که باعث تشدید این مزاحمت می‌‌شوند در برنامه خود قرار داده و گزارشی از اقدامات آن معاونت را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کنند.

انتقاد به اقدام عجیب شهرداری در احداث مسیر دوچرخه در حاشیه بزرگراه شهید دوران!

در ادامه محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل  در تذکری درباره پروژه "مسیر دوچرخه" در بزرگراه شهید دوران گفت: با توجه به مکاتبات انجام شده با شهرداری مبنی بر ارائه مستندات و مطالعات مصوب پروژه احداث مسیر دوچرخه در حاشیه بزرگراه شهید دوران و قسمتی از بزرگراه شهید یاسینی در مرداد ماه و شهریور ماه سال جاری و با توجه به عدم کفایت اطلاعات ارسالی و بازدید کارشناسان از بخش های اجرا شده این پروژه در دو هفته اخیر حاکی از اجرای ناصحیح، نا ایمن، خطرآفرین و منقطع پروژه مورد نظر دارد.

او ادامه داد: به نحوی که باعث هدایت دوچرخه سوار به بخش بزرگراهی و وقوع حوادث احتمالی در بزرگراه می شود. لذا به شهردار تهران تذکر داده می شود دستور فرمایند نسبت به بررسی موضوع مذکور از جنبه مطالعات ترافیکی و نیز مستندات مربوط به تصویب تامین ایمنی مسیر در شیوه اجرای فعلی مطابق با استانداردها و ضوابط فنی موجود اقدام لازم صورت پذیرد.

علیخانی گفت: با عنایت به مصوبات جلسه یکصد و هجده کمیسیون عمران و حمل  و نقل مبنی بر اجرای برنامه عملیاتی اولویت محور، تحقق پذیر و سنجش پذیر در حوزه حمل و نقل و ترافیک و لزوم جلوگیری از شروع پروژه های خارج از اولویت ضروری است دستور فرمایید تا نسبت به ارائه پاسخ قانع کننده به کمیسیون عمران و حمل ونقل و افکار عمومی درباره نحوه تصویب مطالعات توجیهی و ضوابط فنی و اجرائی و نحوه هزینه کرد بدون وجود ردیف بودجه مصوب از عملیات عمرانی مذکور که نتیجه ای جز اتلاف منابع و خسارت ندارد اقدام و از اجرای آن خودداری فرمایند.

شهرداری پروتکل‌های ناقص را هم اجرا نمی‌کند

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران به شهردار درباره اجرای پروتکل‌های کرونا تذکر داد.

او گفت:‌ دیگر کم کم به مرگ‌های روزانه 200 نفر در در تهران می‌رسیم. در حال حاضر 6 هزار نفر در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که نزدیک 3 هزار نفرشان به دستگاه متصل هستند و به همین دلیل امکان بالارفتن آمار مرگ و میر وجود دارد. بنابراین می‌طلبد که سخت گیری بیشتری در باب اجرای پروتکل‌ها اجرا شود. متاسفانه با وجود درخواست‌ها به تعطیلی دوهفته‌ای تن داده نشد، اما یک دستورالعمل ناقض و ضعیفی توسط ستاد مقابله با کرونا ابلاغ شد که آن هم اجرا نمی‌شود. بنابراین در شرایطی که کرونا ویروس در پایتخت هر روز قربانی می‌گیرد، و میزان ابتلا به حد نگران‌ کننده‌ای رسیده‌ است، رعایت پروتکل‌ها از سوی کلیه سازمان‌ها و نهادها امر مهمی است که متاسفانه علیرغم تاکید مکرر،‌ شاهدیم که آنگونه که باید دستورالعمل‌های ضعیف کنترلی هم اجرا نمی شود.

خداکرمی تصریح کرد:‌توصیه دولت دورکاری حداقل 50 درصد نیروی انسانی است که بسیاری از دستگاه‌های خود دولت آن را  نظیر وزارت راه و شهرسازی،‌ وزارت صمت، اجرا نمی‌کنند و شهروندان به آن معترض هستند. در شهرداری هم متاسفانه اوضاع به همین منوال است و یکی از مشکلاتی که امروز داریم، ازدحام در وسایل حمل و نقل عمومی است که دلیل اصلی آن عدم رعایت پروتکل‌های عمومی نظیر دورکاری و فاصله‌گذاری دستگاه‌هاست که کارمندان مجبور به حضور در محل کار هستند. نرفتن کارمندان به محل کار در شرایط فعلی فایده بیشتری برای کشور خواهد داشت. در شرایطی که برخی سازمان‌های زیر نظر شهرداری مانند بهشت زهرا و سازمان پسماند نمی‌توانند از دورکاری برخوردار شوند، شهرداری باید دورکاری در دیگر سازمان‌های خود را به صورت دقیق اجرا کند.

نکته بعدی این است که در شهرداری شاهدیم که هر روز یک برنامه افتتاحیه، بازدید و برنامه‌های مختلف حضوری طراحی می‌شود. این کار در شرایط فعلی چه ضرورتی دارد؟‌ بهتر است که از پتانسیل رسانه‌ای استفاده کنید و پروژه‌هایی که قرار است افتتاح شوند را با حداقل افراد افتتاح کنیم و به جای آن از از قدرت رسانه استفاده کنیم و خودمان به فاجعه دامن نزنیم. از طرفی شورا به تعطیلی دوهفته‌ای اصرار می‌ورزد و از طرف دیگر شهرداری مشکلاتی را برای کارمندانش ایجاد می‌کند.

بنابراین من به شهردار تهران تذکر می‌دهم که ضمن رعایت پروتکل‌ها در شهرداری،‌موارد تخطی دکرشده سایرنهادها را در ستاد مقابله با کرونا پیگیری کند.

تبدیل کلیسا به مجتمع تجاری!

احمد مسجدجامعی نیز در تذکری درباره خیابان ولیعصر گفت: این خیابان به کلی در حال از بین رفتن است. در سال ۸۸ سندی تصویب شد و ضوابط طرح تفصیلی باید با این سندها تطبیق داده شود.

او در ادامه با اشاره به تخریب یک کلیسا و تبدیل آن به مجتمع تجاری گفت: ایران و تهران را همه به عنوان چهار راه ادیان می‌شناسیم، اما خبری داده شده که یکی از معابد دینی در حال تبدیل شدن به یک ساختمان تجاری است و باید بررسی و گزارشی داده شود تا این مساله باب نشود.

مسجد جامعی تاکید کرد: این مساله در تهران باب نبود و الان همه نقش خود در آنرا حاشا می‌کنند. تغییرات در مساجد در تهران ایجاد می‌شد، اما اصل بنا و کارکرد آن حفظ می‌شد. باید ارزش میراثی، دینی، تاریخی و اجتماعی آن بررسی شود و نباید در دوره آقای حناچی چنین اتفاقی رخ دهد.

کم‌کاری شهرداری در اجرای مصوبات شورا

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران طی تذکری خطاب به هیات رئیسه شورای شهر و شهردار تهران گفت :شهرداری موظف است که مصوبات شورای شهر را در زمان قانونی خود به واحدهای اجرایی ابلاغ و نسبت به اجرای بی کم و کاست مصوبه ها اقدام کند.در برخی موارد از جمله مصوبات شورای شهر در خصوص نامگذاری معابر و اماکن مشاهده می شود

حق شناس ادامه داد:این مصوبات توسط شهرداری به واحدهای اجرایی ابلاغ نشده است و با گذشت چندین ماه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است

او اضافه کرد:علیهذا این رویکرد برخلاف قانون و ضوابط بوده و ادامه این تخلف قابل قبول نخواهد بود .انتظار این است هیات رئیسه محترم در خصوص فهرست کردن مصوبات شورا که به مرحله ابلاغ و اجرا نرسیده اند اقدام و تمهیدات لازم را برای اجرایی شدن آن بیاندیشد.

تصویب یک فوریت لایحه تأسیس سازمان مدیریت آب های سطحی شهر

در ادامه این جلسه یک فوریت لایحه تأسیس سازمان مدیریت آب های سطحی شهر از سوی شهردار تهران با رأی اعضای شورای شهر تصویب شد.

مخالفان این لایحه معتقد بودند که با وجود رد لایحه اصلاح ساختار سازمانی ایجاد یک سازمان جدید در شهرداری فوریتی ندارد .

و موافقان بر بی متولی بودن این حوزه در شهرداری تاکید داشتند .

صفا صبوری دیلمی، معاون عمرانی شهرداری تهران درباره فوریت این لایحه گفت: شرکت خاکریز آب  ماموریت های  شهرداری را به عهده دارد و  530 کیلومتر شبکه اصلی در تهران  از سوی این شرکت ساخته شده است. نگهداری عمرانی خیلی گسترده ای نیز  در 530 کیلومتر کانال ساخته شده انجام داده است.

او با اشاره به اینکه باید تهران را با ساخت کانال ها از سیل نجات دهیم، بیان کرد: در دهه 70 وقتی کارها را شروع کردند و قصد ساخت کانال خیام را داشتند باید 250 میلیون  از بانک جهانی وام می گرفتند که این وام تنها به یک شرکت واگذار می شد. اما اکنون اداره دارایی معتقد است از این شرکت سود برده شده و باید مالیات بپردازد. از سوی دیگر نیز شهرداری نیازمند یک سازمان است که متولی کامل در حوزه آب باشد.

او ادامه داد: در بحث سیل عملکرد شورا و شهرداری طوری بوده که خطر سیل کم شده و باید سازمان تخصصی در بحث رودخانه و جمع آوری آب های سطحی داشته باشیم.  مدیر عامل آب منطقه ای تهران هم قبول کرده است به عنوان عضو هیأت مدیره سازمان باشند. می خواهیم تعامل در این سیستم با دولت و وزارت نیرو زیادتر شود.

او گفت: چون کانال ها زیر زمین هستند و دیده نمی شوند نگهداری کمتری از آنها  می شود. در حالی که به همان اندازه بزرگراه ها کانال ها نیاز به نگهداری دارند. با تشکیل این سازمان چند ساختار در شهرداری حذف می شود.

در نهایت پس از مخالفت و موافقت برخی اعضا یک فوریت این لایحه با 13 رای به تصویب رسید.

در ادامه جلسه شورای شهر، موضوع انتخاب ۲ نفر کارشناس متخصص جهت عضویب در شورای شازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران مطرح شد. فرهادی و کولیوند به عنوان کارشناسان مدنظر شهرداری مورد تأیید اعضای شورای شهر قرار گرفتند.

در ادامه دو کارشناس مد نظر شهرداری سهیلا صادق زاده، مشاور راهبردی مرکز مطالعات و سلیمی، شهردار منطقه ۱۰ به عنوان دو نفر کارشناس متخصص جهت عضویت در شورای سازمان زیباسازی 0شهرداری تهران انتخاب شدند.

قاسم تقی زاده خامسی، معاون امور آبفای وزارت نیرو و نعمت الله خراسانی، رئیس اسبق دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز به عنوان دو کارشناس متخصص جهت عضویبت در شورای سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران انتخاب شدند.

سعید متصدی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و اصغر عطایی، مدیر کل امور خدمات شهری شهرداری تهران به عنوان دو کارشناس متخصص جهت عضویت در شورای سازمان مدیریت پسماند شهر تهران انتخاب شدند. همچنین عبدالمهدی بخشنده، معاون اسبق برنامه ریزی وزیر کشاورزی به عنوان کارشناس متخصص جهت عضویت در شورای سازمان مدیریت میادین و تره بار شهرداری تهران نیز انتخاب شد.

در ادامه صورت جلسه نامگذاری برخی معابر از سوی محمد جواد حق‌شناس قرائت شد.

خیابان بشارت در محدوده تقاطع ایت الله طالقانی تا شهید صارمی واقع در منطقه ۶شهرداری تهران بنام سهراب شهید ثالث از چهرهای نام اور سینمای ایران

بازار میوه و تره بار نوساز در محدوده نیاوران،فرهنگسرای نیاوران بنام بازار میوه و تره بار نیاوران

بازار میوه و تره بار نوساز در محدوده بزرگراه امام علی بنام بازار میوه و تره بار سرآسیاب در منطقه ۱۴ شهرداری تهران

خیابان مینا با ۶۲۵ بار تکرار در محدوده خیابان نیاوران بنام استاد پرویز تناولی در منطقه ۱ شهرداری تهران

کوچه کیش ۹ در محدوده بزرگراه ارتش بنام شهید محمد جلال ملک محمدی منطقه ۱ شهرک نفت

کوچه هاشمی در محدوده خیابان دماوند واقع در منطقه ۱۳شهرداری تهران بنام شهید احمد قاسمی

کوچه ۱/۳۰ در محدوده خیابان پیروزی بنام شهید سید سیامک گل مریمی با حفظ شماره

کوچه ۶/۳۵ در محدوده خیابان پنجم نیروی هوایی واقع در منطقه ۱۳ شهرداری تهران بنام شهید مدافع حرم ابراهیم خلیلی با حفظ شماره

کوچه غزالی در محدوده میدان اطلاعات واقع در منطقه ۱۳ شهرداری تهران بنام شهید شهرام مساوات

کوچه ۵/۳۷ در محدوده خیابان پنجم نیروی هوایی واقع در منطقه ۱۳شهرداری تهران بنام شهیدان سعادت آبادی

کوچه ۳/۳۲ در محدوده خیابان نیروی هوایی بنام شهیدان کاشفی

کوچه سروش در محدوده خیابان محوی واقع در منطقه ۱۳شهرداری تهران بنام شهید سعید صادق منش

کوچه امیدی در محدوده بزرگراه امام علی بنام شهید داوود غیاث آبادی

خیابان ۱/۳۶ در محدوده خیابان اول نیروی هوایی بنام شهید عباس عمادی با حفظ شماره

خیابان ۵/۳۵ در محدوده حد فاصل خیابان پنجم و ششم نیروی هوایی بنام شهید نصرالله رحمان زاده با حفظ شماره

این صورتجلسه بغیر از بند ۵ که به درخواست خانواده شهید حذف شد به اتفاق آرا به تصویب رسید .

خیابان پانزدهم مرکزی واقع در منطقه واقع ۵شهرداری تهران شهید میر حسن امیر مظفری

بن بست فاخته با ۵ بار فراوانی در محدوده میدان شهر زیبا واقع در منطقه ۵شهرداری تهران بنام شهید مجید بهمنی

خیابان چهارم در محدوده ایوانک خیابان زرافشان شمالی واقع در منطقه واقع ۲شهرداری تهران بنام دکتر فرح سعیدی با حفظ شماره

خیابان فروردین شرقی و غربی در محدوده ایوانک بنام دکتر محمد حسین مرندیان

خیابان بنفشه با ۱۶۴مورد تکرار در محدوده ایوانک بنام دکتر عباسقلی دانشور

خیابان ششم در محدوده ایوانک بنام دکتر سید جمال سادات گوشه با حفظ شماره

بازار میوه و تره بار نوساز در محدوده خیابان شوش بنام بازار میوه و تره بار راه آهن در منطقه ۱۱شهرداری تهران

کوچه گلستان اول در محدوده ازگل بنام گلشید یکم به معنای گل خورشید

کوچه گلستان دوم در محدوده ازگل بنام گلشید دوم

کوچه گلستان در محدوده ازگل بنام گلشید

کوچه گلستان اول در حدفاصل خیابان تهرانی واقع در منطقه ۱شهرداری تهران بنام گلسا یکم

کوچه گلستان در محدوده پایین تر از میدان ازگل بنام گلسا دوم

در این صورتجلسه در ابتدا نامگذاری های پیشنهادی معابر بغیر از نامگذاری گلستان ها به تصویب رسید و سپس ردیف های ۱۱،۱۲،۱۳،۱۴،۱۵ بصورت جداگانه به رای گذاشته شد که در نهایت با ۱۴موافق به تصویب رسید .

ردیف های ۴،۶،۷از صورتجلسه نیز به رای گذاشته شد که در نهایت با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید

ردیف ۱۰ نیز با ۱۶ رای موافق به تصویب رسید

در دویست و چهل و هفتمین جلسه رسمی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون نامگذاری مطرح کرد:

کوچه پنجاه و هشتم با ۵ فراوانی در محدوده خانی آباد واقع در منطقه ۱۹ شهرداری تهران بنام شهید ناصر سوادی با حفظ شماره

میدان نوساز در خیابان شهید بهرامی واقع در منطقه ۱۸شهرداری تهران بنام شهیدان اسماعیلی

کوچه نخستین با ۴ فراوانی در محدوده میدان شهدا واقع در منطقه ۱۴ شهرداری تهران بنام شهید مهدی شهرابی

خیابان توسل در محدوده فرحزاد واقع در منطقه ۲ شهرداری تهران بنام شهید محمد ایمان زاده

خیابان سازمان آب با ۱۲ بار فراوانی در محدوده بزرگراه شهید حکیم واقع در منطقه ۵ شهرداری تهران بنام شهیدان حسن زاده

کوچه سهند یکم غربی در محدوده سیمون بولیوار در منطقه ۵ شهرداری تهران بنام شهید مجید مهدی زاده

کوچه سهند یکم شرقی در همان محدوده بنام سهند یکم

کوچه چهارم غربی با ۴۷بار فراوانی در محدوده بلوار سردار جنگل بنام شهید داریوش محمدی با حفظ شماره

کوچه هشتم شرقی با ۱۸ بار فراوانی در محدوده بلوار سردار جنگل بنام شهید عبدالرضا ملاوردی با حفظ شماره

کوچه هشتم غربی با ۲۱بار فراوانی در محدوده سیمون بولیوار بنام کوچه هشتم

کوچه سوم غربی با ۸۱بار فراوانی در محدوده سیمون بولیوار بنام شهید مسعود مولیان با حفظ شماره

کوچه سوم شرقی با ۷۹ بار فراوانی در محدوده سیمون بولیوار بنام کوچه سوم

بازار میوه و تره بار نوساز در محدوده بزرگراه امام علی واقع در منطقه ۸ شهرداری تهران بنام بازار میوه و تره سبلان

کوچه نهم با ۲۰۴ بار فراوانی در محدوده خانی آباد نو واقع در منطقه ۱۹شهرداری تهران بنام شهید محمدرضا هنرمند با حفظ شماره

کوچه ۲۲ بهمن در محدوده شهرک صادقیه واقع در منطقه ۱۸شهرداری تهران بنام شهید قربانعلی زبردست

کوچه بهار در محدوده خیابان آزادی با ۱۷۸بار فراوانی بنام شهید علی رضایی

کوچه میثاق ۶ در محدوده خیابان شریعتی بنام شهید ناصر چالش با حفظ شماره

بن بست نوساز در محدوده بزرگراه همت شرق به غرب واقع در منطقه ۵ شهرداری تهران بنام بن بست سلامتی

میدان نوساز در محدوده تقاطع پروین و شهید تیموری واقع در منطقه ۱ شهرداری تهران بنام میدان میکان

این صورتجلسه با ۱۶ رای موافق به اتفاق آرا به تصویب رسید.