۰ نفر

امروز در صحن شورای شهر تهران مطرح شد:

انتقاد اعضای شورا به تعطیل نکردن دو‌هفته‌ای تهران از سوی دولت/ موافقت با پیوستن شهروند و همشهری به بورس

۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۷
کد خبر: 478184
انتقاد اعضای شورا به تعطیل نکردن دو‌هفته‌ای تهران از سوی دولت/ موافقت با پیوستن شهروند و همشهری به بورس

چهارتن از اعضای شورای شهر تهران نسبت به سهل‌انگاری دولت در اعمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران انتقاد کردند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ جلسه ۲۴۶‌ام امروز صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با نطق پیش از دستور محسن هاشمی و اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی مرگ و میر در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته آغاز شد.

او گفت: هشدار در مورد وضعیت پاندمی کرونا در تهران است، میزان تلفات کرونا در تهران، در دهه نخست آبان، معادل سایر علل مرگ بوده است و مقایسه آمار مرگ در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شاهد افزایش حدود 100 درصدی می باشد.

هاشمی ادامه داد: تلفات کرونا در هشت ماهه نخست سال جاری در تهران، چندین برابر میزان متوسط شهدای جنگ تحمیلی و ماههای اوج انقلاب اسلامی بیشتر بوده است و متاسفانه برخلاف موج نخست و دوم کرونا که پس از اوج گیری دچار کاهش گردید، موج سوم که مهرماه آغاز شد در آبان تشدید شده است و اگر اقدام موثری برای مهار آن صورت نگیرد، ممکن است به یک سونامی و فاجعه انسانی در آذر منجر گردد.

هاشمی گفت: خوشبختانه در جلسه مشترک با مجمع نمایندگان تهران، به تفاهم خوبی در جهت راهکارهای مهار موج سوم کرونا دست پیدا کردیم که طی نامه مشترکی به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد خواهیم داد.

نطق پیش از دستور زهرا صدراعظم نوری با محوریت تقدیر از  تصفیفه خانه ششم تهران توسط وزارت نیرو قرائت شد.

نوری با بیان اینکه تصفیه خانه ششم تهران و سامانه‌های آبرسانی آن به عنوان بزرگترین تصفیه خانه آب کشور با ظرفیت ۱۵ متر مکعب بر ثانیه امکان بهره مندی شهروندان عزیز غرب تهران در مناطق ۵.۹، ۱۸.۲۱ و ۲۲ و شهر جدید پرند از آب شرب با کیفیت را ایجاد می‌کند، گفت: این سامانه در فاز نخست با ظرفیت ۵/۷ متر مکعب بر ثانیه به بهره برداری رسید. برای بهره برداری از فاز نخست این تصفیه خانه تا کنون حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال و برای بهره برداری از سه سامانه رینگ آبرسانی شهر تهران، شامل آبرسانی به غرب، شمال شرقی و جنوب غربی نیز بیش از ۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

او با بیان اینکه با بهره برداری از سه سامانه آبرسانی، علاوه بر اهالی غرب تهران که از آب تصفیه شده با کیفیت سد امیرکبیر در تصفیه خانه ششم برخوردار می‌شوند ادامه داد: در نتیجه شهروندان شرق تهران نیز از طریق آبرسانی از آب تصفیه شده سد لار در تصفیه خانه‌های چهارم و پنجم، از آب آشامیدنی با کیفیت برخور دار خواهند شد. همچنین امکان انتقال آب، بین سامانه‌های غربی و شرقی شهر تهران نیز میسر می‌شود. در آبرسانی به شرق تهران، انتقال ۳ هزار لیتر بر ثانیه آب تصفیه شده از محل تصفیه خانه پنجم به نواحی شمال شرق و شرق تهران و انتقال ۴ هزار لیتر بر ثانیه آب خام از محل سد لار به تصفیه خانه‌های سوم و چهارم تهران در شرایط اضطراری امکان‌پذیر شده است.

سید آرش حسینی میلانی اولین عضو شورا بود که نسبت به برپایی سایت برف‌روبی و انباشت نمک در محوطه اردوگاه منظریه انتقاد کرد.

او‌ گفت: مدیریت شهرداری باید حساسیت و اهتمام لازم را در این باره داشته باشد. متاسفانه در چند روز گذشته، شهرداری ناحیه 4 منطقه یک، اقدام به برپایی سایت برف‌روبی در قسمت غربی اردوگاه منظریه کرده است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در سال 97 نیز احداث سایت برف‌روبی و انتشار غبار نمک منجر به صدمه جدی به 40 اصله درخت اطراف آن شد ولی همچنان شاهد تکرار این اقدام هستیم.

محمود میرلوحی نیز طی تذکری گفت: با وجود اینکه هفت سال از اتمام پروژه صدر می گذرد اما گزارش مالی قراردادهای آن با وجود پیگیری های متعدد هنوز به شورای شهر ارائه نشده است.

علی اعطا نیز نسبت به حضور گزینشی رسانه‌ها در صحن علنی شورا انتقاد کرد.

او گفت: به دلیل وضعیت کرونا قاعده‌ای را در خصوص حضور خبرنگاران در صحن شورای اسلامی شهر تهران مبنى بر منع حضور در صحن در دوران کرونا تنظیم شد و طی دو روز گذشته این قاعده با مخالفت خبرنگاران مواجه شد اما بنده و همکاران روابط عمومی شورا خبرنگاران را متقاعد کردیم که تنظیم این قاعده برای سلامت آنان است.اما امروز شما دستور دادید که صرفا صدا و سیما در صحن حضور پیدا کند؛ و من دلیل این تبعیض را متوجه نمی شوم.

در این زمینه بخوانید:

حسن رسولی نیز  درباره عدم حضور تمام رسانه‌ها در صحن شورا گفت: این محدودیت برای حفظ سلامت همه بوده و کم اعتنایی مد نظر شورا نبوده است.

محمد سالاری در تذکری با انتقاد از بی توجهی دولت به ضرورت تعطیلی دو هفته ای تهران تاکید کرد.

مسجد جامعی نیز از معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درخواست کرد ضمن ایجاد بستری برای جا انداختن شیوه کرونایی زندگی کردن تا مدت نامعلوم،فرهنگسازی را خانه به خانه آغاز کنند.

حجت نظری نیز با انتقاد از تعطیل نشدن دو هفته‌ای تهران گفت اینکه رییس جمهور در هیچ افتتاحی حضور پیدا نمی‌کند این شائبه را ایجاد کرده که جان رییس جمهور از جان مردم مهم‌تر است.

دو طرح یک فوریتی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه جامع سیاستگذاری،برنامه‌ریزی و مدیریت موزه‌های تحت مالکیت،مدیریت و یا مرتبط با مدیریت شهری و تاسیس خانه تهران دو دستور جلسه ابتدایی امروز بودند که به تصویب اعضا رسیدند.

محمد سالاری نظر کمیسیون درباب اعتراض فرمانداری به مصوبه الزام شهرداری تهران به استفاده از نتایج مطالعات عارضه سنجی ترافیک قبل از صدور پروانه ساختمان‌های بزرگ مقیاس را قرائت کرد که طی آن با اعتراض هیئت تطبیق درباره ترکیب تعداد نفرات عضو کمیته تخصصی این مصوبه از سوی اعضا موافقت شد.

در نهایت طی لایحه شهرداری و موافقت اعضا شرکت شهروند و موسسه همشهری مجاز به عرضه سهام در بورس شدند.