۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد:

هم‌دستی وزارت راه و شهرسازی و شورا برای نابودی یک باغ ۶هزار متری/ وقتی ثروت مالک هتل‌های اسپیناس چشم مسئولان را بر حق شهر می‌بندد!

۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۱۱
کد خبر: 477319
هم‌دستی وزارت راه و شهرسازی و شورا برای نابودی یک باغ ۶هزار متری/ وقتی ثروت مالک هتل‌های اسپیناس چشم مسئولان را بر حق شهر می‌بندد!

دیروز اعضای شورای شهر تهران به ملکی که وزارت راه و شهرسازی به طور غیرقانونی به مالک هتل‌های اسپیناس فروخته بود، رای غیرباغ دادند!

به گزارش اقتصاد آنلاین، دو سال پیش اقتصاد آنلاین طی گزارشی اعلام کرد که ملکی به مساحت 6هزار و 700 متر مربع در عرصه جنگل‌کاری ولنجک و دارای کاربری غیرقابل تغییر به نام زمین فاقد کاربری جهت احداث هتل به مالک مجموعه هتل‌های اسپیناس در کل به مبلغ 56.7میلیارد تومان! به اسم اجاره و به شرط تملیک واگذار شده است.

طبق نامه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران این ملک متعلق به منابع طبیعی بوده و در تراز ارتفاعی 1800متر واقع شده است.

با وجود داشتن کاربری غیرقابل تغییر و در شرایطی که اداره کل راه و شهرسازی صلاحیت اعمال نظر در نوع کاربری ملک را ندارد، این اداره اجازه تغییر کاربری و ساخت هتل را از پیش صادر کرده است.

در این باغ از مجموع 419درخت، تاکنون 198درخت قطع و خشک شده است. مالک از سال 96 تلاش کرد که رای باغی که در 20تیرماه سال 97که در کمیسیون ماده7 حفظ و صیانت از باغات برای این ملک صادر شده را بشکند و تبدیل به غیرباغ کند.

تلاش‌های او در نهایت دیروز در صحن شورا به ثمر نشست و اعضای شورا در عین ناباوری رای غیر باغ به این پرونده دادند. 

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با وجود آنکه اعلام کرد کمیسیون تخصصی رای به باغ بودن ملک داده و طبق مستندات امضای او و دیگر عضو کمیسیون یعنی زهرا نژاد بهرام پایین رای درج شده، اما طی بررسی این پرونده بارها و بارها گفت که ملک باغ نیست!

این در حالی است که ملک متعلق به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بوده و فارغ از اینکه وزارت راه و شهرسازی اجازه فروش آن رابه هیچ شخصی نداشته و بخشی از ریه‌های تنفسی شهر محسوب می‌شده، حتی با این ادعا که شهرداری درختان این ملک را کاشته، باغ محسوب می‌شود و رای به غیر باغ یعنی رای به قلع و قمع درختان و باغات شهر!

همچنین ملک فوق در سال 96 با قیمتی بسیار نازل در خیابان ولنجک « میانگین متری 5 میلیون تومان» درحالی که در همان سال میانگین قیمت ملک و زمین در ولنجک 30 میلیون تومان بوده است، به مالک هتل‌های اسپیناس فروخته شده است. 

مطابق با آنچه حجت نظری، عضو شورای شهر تهران دیروز در صحن اعلام کرد، این فرد برای رایزنی با اعضا جهت گرفتن رای غیرباغ بارها به شورا مراجعه کرده است. نظری گفت که؛ نباید شهر را در جهت منافع افرادی سودجو و ثروتمند نابود کنیم. 

ناهید خداکرمی، عضو دیگر شورا نیز طی پست اینستاگرامی از رای برخی از اعضا که منجر به نابودی باغ ولنجک می‌شود، انتقاد کرد. 

او گفت: شوربختانه امروز هم مقدمات قربانی شدن سه باغ بزرگ تهران و قتل عام درختانش برای ساخت هتل و برج فراهم شد. با آنکه شورای شهر تهران با لغو مصوبه برج باغ‌ها و خرید برخی از باغات در مناطق مختلف شهر، برای حفظ فضای سبز، محیط‌زیست و میراث طبیعی تهران گام‌های ارزشمندی برداشته است اما متاسفانه باغ‌خواری و قطع درختان حتی در ارتفاع ۱۸۰۰متری و با اعمال خلاهای قانونی همچنان ادامه دارد.

خداکرمی اضافه کرد: می‌طلبد تا همه نهادهای محیط زیست، دوستداران تهران و سرمایه‌گذاران و خیرین داخل و خارج از کشور برای نجات باغ‌های تهران به کمک بشتابند تا شهرداری بتواند با تملک باغ‌های باقی مانده، پایتخت را از اسارت منفعت طلبان دیروز امروز و فردا برهاند. قبل از اینکه نفس تهران به شما بیفتد درختان و باغ‌ها را دریابید.

مشابه این اتفاق در ماجرای احداث اطلس مال افتاد که طی آن مسیر مترو مسدود شد تا فردی ذی نفوذ و ثروتمند مال خود را بر روی حق شهر و شهروندان بنا کند. در عین حال تعداد باغاتی که برای احداث کوه‌های سیمانی نابود شدند، در تهران کم نیست. 

با توجه به اینکه با رای دیروز اعضای شورا باغی 6 هزار متری در معرض تخریب قرار دارد و در عین حال شبهات بسیار زیادی در نحوه واگذاری این ملک به مالک هتل‌های اسپیناس آن هم با قیمتی بسیار نازل وجود دارد، شایسته است، رییس قوه قضاییه و بازرسی کل کشور به این پرونده ورود کنند تا شاهد از دست رفتن منابع شهر جهت سو استفاده برخی از افراد نباشیم.

اسناد هتل اسپیناس

اسناد هتل اسپیناس

اسناد هتل اسپیناس

اسناد هتل اسپیناس

اسناد هتل اسپیناس

اسناد هتل اسپیناس

اسناد هتل اسپیناس

اسناد هتل اسپیناس

اسناد هتل اسپیناس

اسناد هتل اسپیناس