۰ نفر

کرونا مهمانان گرمخانه‌ها را زیاد کرد

۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۰۷
کد خبر: 476786
کرونا مهمانان گرمخانه‌ها را زیاد کرد

در روزهای که همه درگیر کرونا هستیم و هرکدام به نوبه‌خود سعی می‌کنیم از این ویروس و آسیب‌هایش در امان باشیم، به جرأت می‌توان گفت؛ هر روز، بیشتر از قبل، به‌علت افزایش مشکلات اقتصادی، بیکاری و... افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب هم تعدادشان بیشتر می‌شود؛ در این میان به گفته کارشناسان، بیش از 70درصد بی‌خانمان‌ها از مشکل اعتیاد رنج می‌برند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آنها پناهی ندارند و گاهی زیر پل‌‌های بزرگ، بوستان‌های تاریک، زیرگذری متروکه یا حتی کانال فاضلاب، فضایی می‌شود برای در امان ماندن‌شان از سوز سرما. آنها این روزها انگار بی‌پناه‌تر از همیشه هستند؛ گویا بسیاری از شهروندان از ترس کووید-19، حمایت از آنها را به زمان دیگری موکول کرده‌اند. اما تا چند روز دیگر سرمای هوای شهر، استخوان‌خردکن می‌شود. بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که آیا گرمخانه‌های شهر ظرفیت پذیرش بی‌خانمان‌ها را دارند یا نه؟ و البته اینکه شهروندان چگونه و از چه روش‌هایی می‌توانند به این افراد کمک کنند؟

سرپرست سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در این‌باره  گفت: «سال گذشته گرمخانه‌های ما حدود 40درصد ظرفیت خالی داشتند. هم‌اکنون هوا به قدری سرد نشده که شاهد حضور بیشتر کارتن خواب‌ها در گرمخانه‌ها، به‌ویژه مناطق اطراف تهران باشیم، البته کارگران فصلی  بسیاری هم هستند که به‌دلیل نداشتن جای خواب، به محل اسکان گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند که هنوز مهمان ما نشدند، ولی میزان مراجعات افراد بی‌خانمان و کارتن خواب در روزهای کرونایی و 7ماهه ابتدایی  امسال 20درصد افزایش داشته است. »

سید مالک حسینی ادامه داد: «متأسفانه اکثر مکان‌هایی که هم‌اکنون از آنها به‌عنوان گرمخانه استفاده می‌شود، در گذشته کاربردهای دیگری داشته‌اند و برای همین زیرساخت‌های مناسبی برای گرمخانه‌ها فراهم نشده است. با این حال تلاش کرده‌ایم شرایط آنها امسال بهتر شود. »

جانمایی 3گرمخانه استاندارد

لزوم احداث گرمخانه‌های استاندارد، سبب شد تا شورای شهر تهران طرحی را برای این منظور به تصویب برساند. براساس این مصوبه 5سامان‌سرا و گرمخانه استاندارد از نظر تهویه، سازه، زیرساخت، مناسب‌سازی‌ و... باید در 5پهنه مختلف پایتخت دایر شود. حال این‌طور که مالک حسینی  گفت، جانمایی 3باب از این گرمخانه‌ها در مناطق تهران صورت گرفته و اکنون در مرحله فراخوان پیمانکار هستند. او گفت: «این 3گرمخانه 750تخت به ظرفیت ما اضافه خواهد کرد و با احتساب کف‌خواب‌ها، بیش از هزار نفر برای پذیرش بی‌خانمان‌ها، کارتن‌خواب‌ها و... به گنجایش‌ها افزوده می‌شود. 2مورد آنها با ظرفیت 300تخت برای مردان و یک مورد با ظرفیت 150تخت برای زنان است. » مالک حسینی اضافه کرد: «با هماهنگی‌هایی هم که با ستاد مواد‌مخدر انجام دادیم از هم‌اکنون در مراکز بهاران با ظرفیت 2هزار نفر امکان پذیرش خروجی‌های ماده 16(مرکز بازپروری) را داریم که برای نخستین بار در این مراکز پذیرش زنان انجام خواهد شد و به این صورت زیرساخت‌های اجتماعی برای گرمخانه‌های زنان در تهران توسعه پیدا خواهد کرد. »

سرپرست سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درخصوص وضعیت ویروس کرونا در گرمخانه‌های تهران گفت: «طبق بخشنامه داخلی سازمان، از نیمه بهمن‌ماه سال قبل، پروتکل‌های بهداشتی در گرمخانه‌ها اجرا شده است. اکنون برای مبارزه با ویروس کرونا گرمخانه‌ها در طول روز، 3 بار ضد‌عفونی و یک‌بار شست‌وشو می‌شوند. جالب است بدانید در گرمخانه‌های تهران تا امروز یک مورد شیوع ویروس کرونا برای مددجوها دیده نشده است. با اینکه اغلب آنها دارای بیماری‌های زمینه ای هم هستند. البته برخی از مددکاران به این ویروس دچار شدند. » او گفت: «ما به‌دلیل شیوع کرونا تلاش می‌کنیم مشارکت مددجویان را داشته باشیم و آموزش‌های لازم به این افراد انجام شده است و عمده مددجویان خود مراقبتی را یاد گرفته‌اند و شیوه‌نامه‌ها را رعایت می‌کنند. »

برای شهروندانی که می‌خواهند شهر بهتری داشته باشند

در روزهای سرد زمستان و دورانی که کرونا در شهر شیوع چشمگیری پیدا کرده است، اگر در کوچه و خیابان و محل زندگی، با کارتن‌خواب یا فرد بی‌خانمانی روبه‌رو شدید که به‌نظر می‌آمد اعتیاد هم دارد یا بر اثر شرایط بد اقتصادی جایی برای خوابیدن ندارد. اگر تصمیم گرفتید یک شهروند بی‌تفاوت به مسائل اجتماعی شهر خود نباشید و برای شهری که در آن زندگی می‌کنید اتفاقات بهتری را رقم بزنید تا آن را از گزند آسیب‌های اجتماعی بیشتر، محافظت کنید، می‌توانید با شماره 137تماس بگیرید. نیروهای مدیریت شهری درسامانه 137با شناسایی محل مورد نظر، در مدت کوتاهی ماشین‌های گشت خود را به محل اعزام می‌کنند و این افراد را درصورت نیاز به گرمخانه‌ها راهنمایی خواهند کرد. اگر می‌خواهید لباس یا غذای گرم به افراد بی‌خانمان یا کارتن‌خواب برسانید، 137برای توزیع کمک‌های مردمی آمادگی کامل دارد یا می‌تواند مشخصات نزدیک‌ترین گرمخانه به محل زندگی شما را در اختیاران بگذارد.