۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

علت مخالفت شهرداری تهران برای انتقال آرادکوه؛ هزینه‌بر است/ محیط‌زیست: تا مکان‌یابی، پروسه انتقال را جلو ببرید

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۳
کد خبر: 474832
علت مخالفت شهرداری تهران برای انتقال آرادکوه؛ هزینه‌بر است/ محیط‌زیست: تا مکان‌یابی، پروسه انتقال را جلو ببرید

به گفته رییس کمیته محیط‌زیست شهرداری تهران انتقال آرادکوه برای شهرداری تهران هزینه زیادی دارد.

اقتصادآنلاین - آیناز افروزمنش؛  بیش از یکسال است که انتقال مرکز تفکیک و دفن پسماند آرادکوه محل اختلاف میان شهرداری و محیط زیست تهران شده است. شهرداری تهران معتقد است جابه‌جایی هزینه‌بر است و اگر بنا بر انتقال باشد، باید دولت و به ویژه سازمان محیط‌زیسر به میدان بیایند.

 از طرفی وقتی سازمان محیط‌زیست به شهرداری تهران یادآور می‌شود که ماده 7 قانون مدیریت پسماندها بدون هیچ قید و شرطی مدیریت اجرایی پسماند به جز پسماندهای صنعتی و ویژه را در محدوده و حریم شهرها برعهده شهرداری گذاشته و براساس تعریف قانون، مدیریت اجرایی، شخصیتی حقیقی و حقوقی را شامل می‌شود که مسئول برنامه‌ریزی، ساماندهی و عملیات اجرایی، تولید، جمع‌آوری، ذخیره و بازیافت و دفع پردازش‌ها و آموزش است.

مدیل کل محیط‌زیست شهرداری تهران اما که وظیفه مکان‌یابی نقطه جدید را دارد تا بعد از آن برای ارزیابی تحویل سازمان محیط‌زیست بدهد؛ می‌گوید انتقال مجتمع دفن زباله پایتخت فقط جابجایی صورت مسئله است!

در میان اختلاف این دو سازمان و شهرداری که مدام بهانه‌هایی در قالب و شکل کارشناسی برای انتقال می‌آورد؛ بوی بد گازهای ناشی از پسماند زباله در مجتمع آرادکوه تنفس مردم شهرهای باقرشهر، کهریزک، جنوب شهرری و مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) را مختل کرده است.

مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه در کیلومتر 23 جاده قدیم تهران - قم و در جنوب کهریزک واقع شده است. این مرکز روزانه به طور متوسط 8 هزار تن انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف تولید همچون مناطق 22 گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه و غیره جهت امحا و دفع به این مرکز ارسال می‌شود.در مرکز آرادکوه هر روز ۴۰۰ متر مکعب شیرابه تولید می‌شود که آثار مخرب زیست‌محیطی دارد.

آرش‌حسینی میلانی نیز در گفت و گو با اقتصاد آنلاین صحبت‌های خودش را درباره انتقال آرادکوه با هزینه گزاف جایه‌جایی آغاز می‌کند.

او می‌گوید: 30 هزار میلیارد تومان باید تامین شود تا انتقال انجام گیرد. با این اتفاق هزینه‌های ما برای انتقال پسماند افزایش میابد چون مسیرهای پیشنهادی در یک شعاع صد کیلومتری هستند.

او ادامه می‌دهد: 5 یا 6نقطه در نظر گرفته شده که اکثرا جنوب تهران قرار دارند و یکی از آنها به سمت قم است و باید رضایت استان قم در این زمینه جلب شود. اما نکته اساسی این است که ما باید عملکرد آرادکوه را بهبود ببخشیم. مشاور طرح جامع بررسی انجام داده  که طی آن کاهش اثرات ناشی از بهبود فرایند دفن باعث می‌شود تاحدی مشکلات کاهش پیدا کند. ما هنوز این مرحله را انجام نداده‌ایم.  

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری باید به تنهایی هزینه انتقال آرادکوه را بپردازد، تاکید می‌کند: این یک بحث مشترک است که دولت باید به آن کمک کند.این مسئله در یک کارگروه مشترک پسماند در سطح استان بررسی می‌شود و بودجه انتقال آن بر عهده شهرداری نیست.

مشکل شیرابه آرادکوه حل شده است

رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران همچنین درباره آخرین اظهار نظر سازمان محیط‌زیست درباره انتقال شیرابه زباله‌های آرادکوه به آب‌های زیرزمینی نیز می‌گوید: اگر گزارش رسمی و مستقلی در این زمینه وجود دارد به شورای شهر ارسال شود تا آن را بررسی کنیم. بر اساس آخرین اطلاعاتی که من دارم مشکل دریاچه شیرابه تا حدود زیادی برطرف شده است. مشکل این بود که شیرابه در آنجا تجمع پیدا می‌کرد.

او ادامه می‌دهد:  سیستم تصفیه خانه مجتمع را اصلاح کردند؛ دریاچه حذف شده و دوباره شیرابه را در فرایند دفن پسماند استفاده می کنند. مکان‌یابی آرادکوه به شکلی صورت گرفته که لایه‌های زمین شناسی نفوذناپذیر است و احتمال این که به آب‌های زیرزمینی نفوذ کند خیلی کم است، اما در هرحال اگر گزارشی درباره نفوذ وجود دارد برای ما ارسال کنند.

اراده دولت،انتقال آرادکوه است

حسن خلیل‌آبادی،دیگر عضو شورای شهر تهران نیز معتقد است بوی نامطبوعی که از فرودگاه امام ساتع می‌شود تاثیر بدی بر روی نگاه توریست‌ها به تهران دارد.

او به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: قطعا اراده دولت بر انتقال آرادکوه است و اگر شهرداری پیگیری کند، دولت نیز همراهی خواهد کرد.

به نظر می‌رسد شهرداری تهران به دلیل افزایش هزینه‌های ناشی از انتقال مجتمع دفن پسماند آرادکوه تمایلی به انتقال ندارد و با ارائه نظراتی چون « انتقال آراد کوه پاک کردن صورت مسئله است»، زیربار این اتفاق نخواهد رفت و بنا دارند به گفته خودشان با طرح‌هایی چون کاپ و طرح جامع مدیریت پسماند، میزان زباله ورودی به آرادکوه را کم کنند تا اثرات نامطبوع حضور آن هم کم شود؛ موضوعی که سازمان محیط‌زیست آن را در کوتاه مدت غیرقابل اجرا می‌داند و معتقد است با هر میزان زباله ورودی به آرادکوه، نباید فاصله مجتمع دفن زباله با محل زندگی  شهروندان به نزدیکی آرادکوه باشد.