۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

علت دستپاچگی حناچی در انسداد اطلاعات ساختمان‌های ناایمن/ معاون حناچی: شکایت از شهرداری در باب کاهش ارزش ساختمان‌های پرخطر

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۶
کد خبر: 474828
علت دستپاچگی حناچی در انسداد اطلاعات ساختمان‌های ناایمن/ معاون حناچی: شکایت از شهرداری در باب کاهش ارزش ساختمان‌های پرخطر

درحالی که یکی از اهداف انتشار اطلاعات ساختمان‌های ناایمن کاهش ارزش این ساختمان‌ها جهت ترغیب مالکان برای ایمن‌سازی است، به گفته معاون حناچی، با شکایت برخی از مالکان،شهردار تهران فورا دستور انسداد اطلاعات این ساختمان‌ها را صادر کرده است.

اقتصادآنلاین- آیناز افروزمنش؛ بهاره آروین، رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران هفته گذشته از مسدود شدن دسترسی به اطلاعات ایمنی 1000 ساختمان عمومی پایتخت که بالقوه خطرپذیری بالایی داشتند، با دستور مستقیم شهردار تهران انتقاد کرد.

او با بیان اینکه به شهردار تهران به خاطر دستور غیرقانونی ایشان نسبت به توقف اجرای ماده ۳ مصوبه «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود در شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی» تذکر می‌دهم، تاکید کرد: ماده سوم این مصوبه به صراحت بیان می‌دارد که شهرداری تهران مکلف است به نحو مقتضی ساختمان‌های دارای تاییدیه ایمنی و ساختمان‌های فاقد تأییدیه ایمنی را از طریق پرتال سازمان و سامانه شهرسازی شهروندی "تهران من"، برای ساختمان‌های مشمول این مصوبه منتشر و اطلاع‌رسانی کند و به صورت مجزا، قابلیت رصد وضعیت ایمنی در برابر حریق ساختمان‌های عمومی با اهمیت مانند بیمارستان‌ها و مدارس برای شهروندان فراهم شود.

آروین با طرح این سوال که شهردار بر مبنای کدام محمل قانونی، دستور توقف اجرای مصوبه شورا را صادر کرد؟ گفت: در شرایطی که به دلیل ضعف‌های مدیریتی و بوروکراسی‌های شهرداری تهران، اغلب مصوبات شورای شهر با تاخیرهای قابل توجه در اجرا رو به‌روست و اعضا ناگزیرند با نامه‌نگاری‌ها و برگزاری جلسات متعدد اجرای مصوبات قانونی شورا را پیگیری کنند، چطور شهردار پس از اجرای مصوبه‌ای که همه زحمات آن مستقیما از طریق نمایندگان مردم محقق شده‌ است، با یک تماس تلفنی از فلان نهاد با دستپاچگی دستور به توقف آن می‌دهند؟!

به گفته او؛ حتی اگر در خصوص انتشار این اطلاعات، برخی دغدغه‌های امنیتی هم از سوی نهادهای ذیربط طرح شده باشد، جا داشت شهردار قبل از هرگونه اقدام خودسرانه‌ای موضوع را به شورای شهر ارجاع دهند، چراکه مصوبه شورا از سوی هیئت تطبیق مستقر در فرمانداری تهران مورد تایید قرار گرفته است و وزارت کشور که به لحاظ حیطه وظایف تخصصی در دولت، مسئولیت حفظ امنیت در شهرها را برعهده دارد، هیچ نوع دغدغه امنیتی در خصوص این مصوبه طرح نکرده است.

آروین با بیان اینکه  رفتار و منش شهردار در بی‌اعتنایی به مصوبات شورای شهر جالب است، اظهار کرد: آشکار است که چنین رفتاری نه فقط غیرقانونی است؛ بلکه به نوعی زیرسوال بردن شان نمایندگان مردم و شورای شهر است پس از هیئت رئیسه شورا، خواهشمندم ضمن انتقال این تذکر به شهردار در خصوص رفتار غیرقانونی‌شان، ادامه اجرای همه مفاد مصوبه شورا مبنی بر «راه‌اندازی کامل سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود در شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی» و نیز ایجاد مجدد دسترسی عموم شهروندان به وضعیت ایمنی ساختمان‌های عمومی پرتردد را به فوریت خواستار شوند.

حذف اطلاعات ساختمان‌های ناایمن؛ فرار از مسوولیت است

حذف اطلاعات ساختمان‌های ناایمن به دستور شخص شهردار واکنش مجید نوفرستی، مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور را به همراه داشت که آن را غیرقابل توجیه خواند.

او گفت: اگر شهرداری در سامانه خود این ساختمان را ناایمن معرفی کند طبیعتاً مردم حق دارند و آگاه می شوند و به شهردار یادآوری می‌کنند که شما مسئول هستید و پس چرا با آن ها برخورد نمی‌کنید.

نوفرستی با بیان اینکه این اقدامات شهرداری هیچ توجیهی دارد، ادامه داد: پس در این شرایط بهتر است که کلا صورت مسئله را پاک کنند. آگاهی حق مردم است و امیدوارم که شهرداری هم پاسخ قانع کننده ای داشته باشد، مگر اینکه بگویند به دنبال راهکاری برای بهبود سامانه هستند، در غیر این صورت فقط توجیه است و برای فرار از مسئولیت است.

نوفرستی با بیان اینکه مسئولین مسئول هستند و کاش این موضوع را بدانند، گفت: ساختمان ها نا ایمن هستند یا مسئول روز منصوب شدن خود قبول نکند، اگر نه شهردار مسئول ساختمان های نا ایمن است. شهردار ما می توانست جلوی ریزش ساختمان های میدان مقدم را بگیرد، آقای حناچی کوتاهی کرده است، چرا که مسئول است.

به گفته او؛ اما چون قوانین ما از خیلی از مسئولین پاسخ نمی خواهد که چرا جلوی این را نگرفتند ، برخی مسئولین به بی‌خیال هستند. همانطور که در ستاد ملی کرونا نمیپرسند که چرا برخی اقدامات انجام شد و برخی نشد. امیدواریم در ادامه علاوه بر اینکه این سامانه به کار برگردد، توسعه هم پیدا کند.

خبرهایی که حاکی از خراب‌کاری در ساختمان‌های ناایمن دارد

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در واکنش به حذف اطلاعات ساختمان‌شورای شهر تهران به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه پایش ساختمان‌های ناایمن بر اساس دسته بندی‌هایی که سازمان آتش‌نشانی انجام داده تبدیل به مصوبه شده و در هیئت تطبیق فرمانداری تهران مورد تایید قرار گرفته و لازم الاجرا است.

او ادامه می‌دهد: اگر شهردار تهران به هر دلیلی بخواهد این فرایند را متوقف کند غیر قانونی است اما ظاهرا برخی از نهادها نگران سوءاستفاده برخی از افشای اطلاعات در مورد ساختمان های ناایمن عمومی هستند که دغدغه درست و قابل تاملی است و بایستی به آن توجه کرد.  

به گفته این عضو شورا؛ به هر حال برخی افراد در این کشور و شهر می‌خواهند از افشای این اطلاعات سوءاستفاده کنند و خرابکاری انجام دهند که البته این تفسیر بنده است و با من صحبتی نشده اما شنیده ها حاکی از این موضوع دارد.

او با انتقاد از لغو یکباره این مصوبه بدون هماهنگی با نهاد قانون‌گذار، می‌گوید: ضرورت داشت جلسه مشترک بگذاریم و به جای آنکه مصوبه به یکباره متوقف شود دغدغه‌های اعضا و نهادهای درگیر در این مصوبه لحاظ شده تا هم افشای اطلاعات صورت گیرد و هم دغدغه ها مرتفع شود. من به این تصمیم شهردار تهران اعتراض شدید دارم.

بررسی موضوع بین شهرداری،شورا و نهادهای امنیتی

محسن هاشمی، رییس شورای تهران نیز معتقد است تا زمانی که اطلاعات کامل ساختمان‌های ناایمن را نداریم، انتشار اطلاعات بخشی از آن‌ها موضوع فرعی است.

او به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: دغدغه مسوولان امنیتی کشور این است که وقتی اطلاعات تعداد زیادی از ساختمان‌های ناایمن منتشر می‌شود که هنوز برای آن راهکاری وجود ندارد برای مردم دغدغه فکری نباید ایجاد شود.

به گفته هاشمی؛ این موضوع در کمیسیون مربوطه،شهرداری و نهادهای امنیتی در حال بررسی است.

از شهرداری برای انتشار اطلاعات ساختمان‌های ناایمن شکایت شده است

حامد مظاهریان،معاون برنامه‌ریزی،توسعه شهری و امورشوراهای شهرداری تهران اما دلیل تصمیم شهردار را مسئله حقوقی می‌داند.

او به خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید: ملک افراد با درج در این لیست به نوعی ارزش‌گذاری می‌شد و به همین دلیل بحث حقوقی جدی مطرح شد. در کنار این موضوع، بحث‌های امنیتی نیز مطرح بود که اگر ساختمانی اعلام می‌شود که نقطه ضعفی دارد، مورد سو استفاده قرار می‌گیرد.

معاون حناچی تاکید کرد که؛دوباره این سایت راه‌اندازی خواهد شد با رفع این مسائل. هدف این بود که اطلاعات ساختمان‌های ناایمن از منظر آتش‌نشانی منتشر شود تا مالکان برای ایمن‌سازی به خودشان بیایند. تغییراتی در درج این اطلاعات با اعمال ملاحظات حقوقی اتفاق خواهد افتاد و بار دیگر سایت راه‌اندازی می‌شود.

او گفت که؛ درباب انتشار اطلاعات ساختمان‌های ناایمن از شهرداری شکایت شده است.

یکی از مهم‌ترین نتایجی که افشای اطلاعات ساختمان‌های ناایمن داشت، شناساندن آن‌ها به شهروندان و کاهش ارزش این ساختمان‌ها بود. به قطع مالکان با دیدن پایین آمدن ارزش ملک خود اقدام به ایمن‌سازی ساخت می‌کردند و این یعنی تهران، ساختمان به ساختمان ایمن‌تر می‌شد، سوال اینجاست اگر بنا نیست مالکان ساختمان‌های ناایمن احساس خطری درباره ملک خود چه در باب خطرات و چه در حوزه کاهش سرمایه کنند، پس چه هدفی برای ایمن‌سازی ساختمان ناایمن خود دارند؟