۰ نفر

مدیرعامل شرکت خاکریز آب در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح کرد:

وجود ۳۴۴نقطه آسیب دیده در گلوگاه‌های سیلابی پایتخت/ رفع آبگرفتگی میدان آزادی و ولیعصر

۲۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۹:۱۳
کد خبر: 474625
وجود ۳۴۴نقطه آسیب دیده در گلوگاه‌های سیلابی پایتخت/ رفع آبگرفتگی میدان آزادی و ولیعصر

مدیرعامل شرکت خاکریز آب گفت: در تهران ده گلوگاه سیلابی خطر بحرانی داریم که طی ماه های اخیر پنج گلوگاه رفع خطر شد و تلاش می‌کنیم تا آخر سال مابقی را نیز رفع خطر کنیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ پوش پارس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات شرکت خاکریز آب برای ایمنی تهران در مقابل سیل احتمالی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اختلاف ارتفاع بیش از ۹۰۰ متری کوهپایه‌های شمال تهران تا دشت ری و نیز عبور هفت رودخانه به صورت شمالی جنوبی از شهر تهران باعث شده است که از دیرباز تاکنون همیشه امکان وقع سیلاب در تهران محتمل باشد.

او با اشاره به دوسیل خسارت بار تهران در دهه ٤٠ و ٦٠ اظهار کرد: بعد از سیل دهه ٦٠ بانک جهانی، وامی را به شهرداری‌ تهران  اختصاص داد تا خود را در مقابل سیل ایمن کند.  از آنجا که بانک جهانی شرط پرداخت این وام را الزام به وجود یک شرکت حقوقی مبنی بر قانون تجارت آزاد می‌دانست، شرکت خاکریز آب ایجاد شد.

پوش پارس ادامه داد: در حال حاضر ٥٣٠ کیلومتر شبکه اصلی آب‌های سطحی جهت مدیریت سیلاب و ۱۰ هزار کیلومتر شبکه فرعی در تهران وجود دارد.

او با بیان اینکه مطابق طرح جامع مدیریت آب های سطحی باید در تهران ٦٩٧ کیلومتر شبکه اصلی آب‌های سطحی وجود داشته باشد، تاکید کرد: مطابق با برنامه پنج ساله سوم باید تا سال ۱۴۰۲ مجموعا ۴۱.۵ کیلومتر شبکه اصلی مدیریت سیلاب طی برنامه سوم توسعه ایجاد شود یعنی به بیانی دیگر، متوسط سالی ۸ کیلومتر. اما ما تلاش می‌کنیم تا پایان شورای پنجم، ١٥ کیلومتر شبکه احداث، تکمیل و مورد بهره برداری قرار دهیم.

او با بیان اینکه حوزه معاونت خدمات شهری متولی پاکسازی و لایروبی مسیل ها و کانال های شبکه است، گفت: در کنار انجام امور لایه روبی در حوزه خدمات شهری، حوزه فنی و عمرانی عملیات اجرایی نگهداشت عمرانی شبکه را در سه وظیفه؛ اول رفع گلوگاه‌های سیلابی، دوم؛ رفع نقاط آب گیر شریان‌های حیاتی و سوم؛ ترمیم و مرمت اساسی به طور مستقر در دستور کار خود قرار داده است.

 پوش پارس ادامه داد: گلوگاه‌های سیلابی به سه نوع تقسیم می‌شود خطر بحرانی، پر خطر، متوسط. در تهران ده گلوگاه سیلابی خطر بحرانی  داریم که طی ماه های اخیر پنج گلوگاه رفع خطر شد و تلاش می‌کنیم تا آخر سال مابقی را نیز رفع خطر کنیم.

مدیرعامل شرکت خاکریز آب اضافه کرد: درباره نقاط آبگیر نیز رفع آبگرفتگی میدان آزادی و میدان ولیعصر  به عنوان دو نقطه حساس آبگیر در دستور کار این شرکت قرار دارد که عملیات اجرایی مربوطه به سرعت در حال انجام است.

او گفت: در حوزه ترمیم و مرمت نیز ٣٤٤ نقطه آسیب دیده داریم که در حال رفع آن‌ها هستیم.

پوش پارس در تشریح روند تکمیل پروژه های جاری شبکه مدیریت سیلاب اضافه کرد: طی برنامه ریزی انجام شده از آبان ماه سال جاری تا مرداد سال ۱۴۰۰ هر ماه یک افتتاح در حوزه پروژه های توسعه شبکه اصلی مدیریت سیلاب انجام خواهیم داد.