۰ نفر

محمدزاده در گفت و گو با اقتصادآنلاین:

املاک نجومی شهرداری در حسابداری سازمان املاک و مستغلات بدهی ندارند/ اقدام حقوقی برعهده سازمان نیست

۲۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۴۲
کد خبر: 474619
املاک نجومی شهرداری در حسابداری سازمان املاک و مستغلات بدهی ندارند/ اقدام حقوقی برعهده سازمان نیست

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: املاک تحت عنوان نجومی در سیستم حسابداری سازمان هیچ بدهی ندارند و بر اساس مصوبه زمان خود تسویه هستند.

اقتصاد آنلاین  _فائزه مومنی؛ 3 سال از اولین مصوبه شورای شهر تهران درباره شناسایی املاک واگذار شده شهرداری تهران گذشت تا اینکه یکشنبه هفته گذشته یک فوریت این لایحه در صحن شورای شهر تهران در صحن شورای شهر تهران به رای گذاشته شد.

اعضای شورا اما آنچنان از عملکرد شهرداری درباب رسیدگی به پرونده املاک راضی نبودند. از جمله محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصادی که گزارش حسابرس درباره واگذاری املاک نجومی را نامعتبر خواند.

او گفت: دوستان بدانید این فاجعه است که هنوز نه معلوم است که شهرداری چند ملک دارد، نه معلوم است که از کجا گرفته‌اند، نه معلوم است به چه کسی داده‌اند و نه معلوم است سندش کجاست. با چه مجوزی این همه ریخت و پاش و حاتم بخشی رخ داده است؟ بالاخره شهرداری که قبل از سازمان ثبت، حساب و کتاب و پلاک در این شهر را باب کرده است، هنوز معلوم نیست این 68 هزار ملک چرا ثبت و ضبط نشده است. از آقای محمدزاده و همکاران‌شان تشکر می‌کنیم. امیدواریم اتفاقات خوبی قبل از پایان سال رقم بخورد.

رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورا تاکید می‌کند: نکند این کار به سال بعد موکول شود. می‌بینید اموال سازمان چه وضعی پیدا کرده است. بحران تهاتر چه کاری کرده است. کارگزاری‌ها چه کارهایی کرده‌اند. هنوز شهردار و معاون حقوقی او انگار احساس بلاتکلیفی می‌کنند. حاضر نشدند دو سطر به قوه قضاییه برای بررسی نامه بفرستند.

محمد جواد حق‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نیز گفت: در حالی که ما شاهد هستیم این امر (بحث تعیین تکلیف بازپس‌گیری املاک) مدت‌ها دغدغه‌های اعضای شورا به‌خصوص آقای میرلوحی بوده اما با گذشت سه سال از شورای پنجم تازه اکنون شاهد آمدن لایحه درخصوص تعیین تکلیف املاک هستیم. در حالی که در اینجا گلایه دقیقا به شخص خود شهردار محترم برمی‌گردد. اگر سال اول یا 6 ماهه اول بود ما می‌توانستیم از مدیریت قبلی گلایه کنیم اما امروز که 3 سال گذشته باید به چه کسی اعتراض کنیم. آیا کسی از ما این فرافکنی را می‌پذیرد؟! غیر از این است که آقای شهردار و همکاران‌شان کم کاری کردند!

اما محمد نادر محمد زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر از روند بازپس‌گیری املاک و رسیدگی‌های قضایی به املاک نجومی راضی نیستند، گفت: موضوعاتی که باید مورد پیگیری قرار می‌گرفتند متنوع بود. قسمت احصای اطلاعات املاک به معنی واقع کلمه انرژی می‌برد و  وقت‌گیر است.

او ادامه داد: در حال حاضر املاک تحت عنوان بند 6 ماده 55، املاکی که به صورت مسکونی در اختیار اشخاص بوده و چند و چون تخفیف‌های املاک نجومی تا 98درصد شفاف‌سازی شده است.

محمدزاده با بیان اینکه در موضوع املاک هر قسمتی وظیفه‌ای دارد، تاکید کرد: ما به عنوان سازمان املاک یک وظیفه داریم، شهرداری به عنوان عامل اجرایی و شورای شهر به عنوان نهاد نظارتی وظیفه دیگری دارد. اطلاعات املاک نجومی اعم از اینکه تخفیفات براساس شاخص بانک مرکزی چقدر بوده و همچنین افراد دریافت‌کننده آن، احصا شده و براساس آن در سیستم حسابداری سازمان، املاک نجومی بدهی ندارد و  بر اساس مصوبات زمان خود تسویه است.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اضافه کرد: در نتیجه من وظیفه‌ای برای اقدام حقوقی ندارم اما ویژه‌خواری‌ها و رانت‌خواری‌هایی شده که اقدام مقتضی در مقابل آن‌ها برعهده من نیست و شورا می‌تواند مصوبه‌ای به شهرداری ابلاغ کند تا اقدام لازم انجام شود.

او با بیان اینکه فایل املاک مسکونی تهیه شده و همه در حال تخلیه است، گفت: در مورد املاک مسکونی شبهه‌ای وجود ندارد. ما بر اساس مصوبه شورا و نامه بازرسی تکلیف‌مان راجع‌به مسکونی‌ها مشخص است. حدود 180 ملک مسکونی به صورت مستقیم و حدود  60 ملک در حوزه بند 6 ماده 55 در حال تخلیه هستند.

محمدزاده با بیان اینکه املاک مربوط به بند 6 ماده 55، در 3 یا 4 گروه تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: حدود 900 ملک از 1900 ملک این گروه به صورت کامل از نظارت شهرداری خارج نشده‌اند، مانند سرای‌محله‌ها که ماهیت نظارتی و حمایتی دارند.

او ادامه داد: گروه دومی از این املاک که در حدود 70 ملک است در اختیار نهادها است. اطلاعات این املاک به سازمان پس فرستاده شده و گفتند اقدامی انجام نخواهد شد و تحت نظارت شورا هستند. گروه سوم که در حدود 100 ملک است، آن‌هایی هستند که شهرداری تشخیص داده فعالیت‍شان مناسب است و در اختیار بخش خصوصی است. مسیر قانونی بهره‌برداری را طی نکرده اما فعالیت درستی در آن‌ها انجام می‌شود؛ مثل حمایت از کودکان کار، معلول و خیابان.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران اضافه کرد: حدود 770 ملک دیگر باقی می‌ماند که 180 مسکونی در داخل این لیست وجود دارد که باید تخلیه شوند.  حدود 440 ملک دیگر نیز تخلیه شده و300 ملک در مسیر تخلیه قرار دارند.

محمد زاده با بیان اینکه شهرداری و سازمان املاک تکلیف آنچه باید تخلیه می‌شده را مشخص کرده و آن‌هایی که باید لایحه می‌داده را هم هرچند با تاخیر ارائه داده است، گفت: موارد املاک نجومی می‌ماند که ما به عنوان سازمان املاک اقدامی برای آن نداریم و شورا باید تصمیم بگیرد. براساس ضابطه‌ای تخفیف داده اما این تخفیف متعارف نیست و منطق ندارد.

او گفت: از 27هزار ملک،225 مورد به عنوان املاک نجومی شناخته شدند. این افراد همان درصد تخفیفی را دارند که به دیگر اعضای تعاونی مسکن داده شده است، حتی شاید کم‌تر اما 30درصد منطقه یک با 300متر زیربنا با زمینی در منطقه 15 قابل مقایسه نیست.

رییس سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران تاکید کرد: لایحه 2هزار و 400 ملک بند 6 ماده 55 به تفکیک پلاک و اینکه در اختیار چه کسی است، به شورا ارائه شده و می‌توانند تصمیم بگیرند. هیچ چیزی در این لایحه مخفی نیست و اطلاعات همه املاکی که در حال تخلیه آن هستیم نیز در این لایحه وجود دارد.