۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تامین ۶۳۰واگن مترو از طریق فاینانس با چین در پله‌های آخر/ محسن هاشمی؛یک تلاش جانانه موضوع را حل می‌کند

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبر: 471728
تامین ۶۳۰واگن مترو از طریق فاینانس با چین در پله‌های آخر/ محسن هاشمی؛یک تلاش جانانه موضوع را حل می‌کند

رییس شورای شهر تهران گفت: فکر می‌کنم موضوع تامین ۶۳۰واگن مترو از طریق فاینانس به آخر رسیده و یک تلاش جانانه می‌تواند این موضوع را حل کند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ قیمت هر واگن حدود یک میلیون یوروست که با همکاری شرکت واگن‌سازی تهران و شرکت چینی تهیه می‌شود. دولت پیش از این تعهد داده بود که 1050دستگاه واگن برای متروی تهران تأمین کند و در فاز نخست این وعده قرار شد 630واگن با همکاری شرکت واگن‌سازی تهران و همکار چینی آنها تهیه و در اختیار شرکت مترو قرار گیرد اما این قرار داد تا امروز به نتیجه نرسید.

علی امام،مدیرعامل متروی تهران در گفت و‌گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین از جلسه‌ای که عصر دیروز برای تعیین تکلیف این قرار داد با رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک و محسن هاشمی،رییس شورا خبر داد.

او اظهار کرد: شیوع کرونا ارتباط نماینده چین با ایران را قطع کرده بود و بنا است دو هفته دیگر شریک چینی وارد ایران شود.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه شریک چینی تحریم را بهانه کرده است،اضافه کرد:بنا است طی جلسات فشرده‌ای که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عنوان تعهد خود با چین و احتمالا با حضور نماینده بانک مرکزی برگزار می‌کند،موضوع را به سرانجام برساند. 

محسن هاشمی،رییس شورای شهر تهران نیز  درباره جلسه جزییات جلسه مذکور به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: جلسه خوبی برگزار و گزارشی از اتفاقاتی که تا به حال در زمینه قرارداد 630 واگن صورت گرفته ارائه شد. درباره مشکلات باقی مانده و تبدیل این قرارداد به یک اعتبار اسنادی موثر نیز صحبت شد. 

او ادامه داد: در نهایت مشخص شد اکنون بانک مرکزی،‌ بانک عامل و وزارت کشور آمادگی دارند تا اعتبار اسنادی را باز کنند اما مشکل اصلی، قرار داد تجاری است که با شرکت واگن‌سازی تهران و همکار چینی وجود دارد.

هاشمی اضافه کرد: یکی از مشکلات این بود که آنهایی که قرار بود تجهیزات واگن‌ها را تامین کنند اعلام کردند شاید نتوانند به دلیل تحریم از برندهای خوب اروپایی و غربی تجهیزات تهیه کنند. یکی دیگر از بحث‌ها این بود که چگونه بتوانیم این مشکل را دور بزنیم. بحث دیگر درباره تولیدات ساخت داخل بود و طرفی که کار را فاینانس می‌کند مدعی بود نمی‌تواند عدد ساخت داخل قطعی را فراهم کند،‌چرا که پروژه‌اش زیان ده می‌شود. 

هاشمی همچنین با بیان اینکه بسته شدن قرارداد به یورو نیز یکی دیگر از مسائل بود گفت: یک مشکل دیگر نوع مبلغ قرارداد بود که قبلا به یورو بسته شد و با توجه به تحریم باید به یوان بسته شود. برای این مسائل بحث و تصمیم‌گیری شد و از وزارت کشور درخواست شد درباره اینگونه مسائل با کمک شرکت واگن‌سازی،متروی تهران و معاومت حمل‌و‌نقل وترافیک شهرداری تهران رایزنی و سریعا نسبت به این موارد تصمیم‌گیری کنند تا بتوانند بدون قرارداد تجاری به فاینانسر برسند. فکر می‌کنم موضوع به آخر رسیده و یک تلاش جانانه می‌تواند این موضوع را حل کند. 

او در پاسخ به این سوال که ظاهرا چین بهانه‌های تحریمی آورده است، گفت:‌این بهانه‌های تحریمی نیست،‌بحث بر سر این است که نمی‌توانند به دلیل تحریم از برخی مشکلات عبور کنند و می‌خواهند این موارد در بندهای تجاری ذکر شود تا  طرف خارجی مقصر شناخته نشود.

رئیس شورای شهر تهران گفت: یک مذاکره کاملا فنی است و شرکت متروی تهران باید سریعا با کمک شرکت واگن‌سازی از این مساله عبور کند تا ال سی باز شود چرا که بخش مالی کاملا روشن است و فقط برخی اقلام تجاری مانده‌است که باید مشخص شود.