۰ نفر

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

محدودیت ارتفاعی جماران با فشار نهاد ریاست جمهوری در آستانه لغو قرار گرفت/ انحراف جدی روحانی از شعارهایش

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۳
کد خبر: 471442
محدودیت ارتفاعی جماران با فشار نهاد ریاست جمهوری در آستانه لغو قرار گرفت/ انحراف جدی روحانی از شعارهایش

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرد که؛ محدودیت ارتفاعی محله جماران با فشار نهاد ریاست جمهوری و روحانی در آستانه لغو قرار گرفته است.

اقتصاد آنلاین-فائزه مومنی؛ محمد سالاری، در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام تلاش‌های نهاد ریاست جمهوری برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران بعد از تخریب طبقه خلاف ملک این نهاد در این محله به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: متاسفانه مطلع شدیم علی رغم مخالفت صریح کارشناسان و اعضای کمیته‌های ذیل دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی و  اعضای شورای شهر و کمیسیون های تخصصی،‌ محدودیت ارتفاعی جماران به موجب فشار از سوی نهاد ریاست جمهوری و شخص رییس جمهور در آستانه لغو قرار دارد.

او ادامه داد: صورت جلسه‌ای که قرار بود به امضای معاونین وزراء، نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای عضو شورای عالی شهرسازی و معماری برسد اما کنشگری جامعه مدنی و مدیریت شهری مانع امضاء آن شد و در اصل نظرات فنی و کارشناسی مورد احترام قرار گرفتند اما متاسفانه بعد از فشارهای زیاد به امضای برخی وزرای عضو شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و ظاهرا در تاریخ 31 شهریورماه 99 توسط وزیر راه و شهرسازی به مشاور مربوطه طرح جهت بررسی ابلاغ شده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: طی این صورتجلسه، دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی موظف شده است تا مشاوری را برای بررسی طرح لغو محدودیت و ساخت و ساز تا چهار طبقه بالای همکف ( یعنی 5 طبقه) با سطح اشغال 60درصد به کار گیرد و طرح تفصیلی محله جماران که از سال 80 به تصویب رسیده را لغو کند.

سالاری گفت: این دولت با داعیه و شعار التزام به حقوق شهروندی و دخالت صد در صدی نظرات کارشناسی در اقدامات و تصمیم گیری‌ها، روی کار آمده و رییس جمهور به طور مکرر این ادعاها را در صحبت‌هایش مطرح کرده است اما در ارتباط با محله جماران تمام رویکردهای کارشناسی را کنار گذاشت و با رویکردی آمرانه،تحکمی و نگاه از بالا به پایین و در شرایطی که کنشگران مدیریت شهری و رسانه‌ها با رویکرد حفاظت و صیانت از محله جماران با هویت تاریخی، فرهنگی و انقلابی، مخالف این اقدام بودند، به شورای عالی معماری و شهرسازی دستور داد تا با ساخت چهارطبقه بالای همکف موافقت کند و عملا مشاور بررسی کننده این طرح را مجاز دانسته تا نسبت به افزایش ارتفاع تا 5 طبقه اقدام کند.

او با بیان اینکه تمام این اتفاقات بعد از تخریب طبقه خلاف ساختمان بدون پروانه نهاد ریاست جمهوری در خیابان حسنی‌کیا،نبش چوبینه از سوی شهرداری و شورای دوره پنجم اتفاق افتاد، تاکید کرد: انتظار شورای پنجم شهر تهران این بود که رییس جمهور از رویکرد مدیریت شهری در صیانت از حقوق عامه بعد از این اتفاق تقدیر کند و از اینکه مدیریت شهری نسبت به رعایت قانون و طرح تفصیلی با شخص و نهادی تعارف ندارد،  مورد تکریم قرار داده و  آن را به دیگر نقاط کشور نیز تسری دهد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه نهاد ریاست جمهوری وارد واکنش انتقادی به مدیریت شهری شد و از حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت نیز ممانعت کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اضافه کرد: در نهایت نیز با سلسله نامه‌ها، جلسات متعدد و فشار زیاد و علی رغم مخالفت کارشناسان وکمیته‌های فنی شورای عالی معماری و شهرسازی، اعضای شورای شهر و شهرداری تهران، بر تداوم رویکرد غیرکارشناسی، غیر قابل قبول و غیرقابل انتظار اصرار ورزید.

این عضو شورای چهارم و پنجم شورای شهر تهران با بیان اینکه این اقدام در کارنامه شورای عالی معماری و شهرسازی بی‌سابقه است و به عنوان انحرافی بزرگ در تاریخ تصمیم گیری های این نهاد ثبت خواهد شد، گفت: هرچند در طی ادوار این شورا برای مواردی مجبور به تحمل رویکرد آمرانه شده بود اما عمده تصمیم‌گیری‌ها بر مبنای تصمیمات کارشناسی و حرفه‌ای اتخاذ شده و جلوی تصمیمات تحکمی و غیرکارشناسی گرفته می‌شد.

وی اضافه کرد: در دولت احمدی نژاد هم یکبار ایشان شخصا در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری حضور پیدا کرد و با تغییر زیر پهنه‌های مسکونی طر ح تفصیلی،جمعیت پذیری افق طرح جامع و تفصیلی شهر تهران را حدود 2 میلیون نفر افزایش داد. در آن زمان هم، ایشان این امر را به کمیته‌های فنی و کارشناسان سپردند و با یک روکش کارشناسی این اقدام محقق شد، هرچند به عنوان یکی از انحرافات جدی همواره ثبت شده است.

سالاری با اشاره به مفاد این صورتجلسه اظهار کرد: در ابتدای این صورتجلسه ذکر شده که چنین تصمیمی برای صیانت از حقوق ساکنان قدیمی محله جماران اتخاذ شده است، این در حالی است که از کل 147 پلاک و پارسل محدوده طرح مذکور، تعداد محدودی متعلق به ساکنان اولیه و قدیمی جماران است و عمده پلاک ها و قریب به 80 درصد آن‌ها متعلق به افرادی دیگری است که تمکن مالی بالایی دارند و عمدتا هم منتسب به جریان چپ سیاسی هستند و پس از محدود شدن ارتفاع و به قیمت پایین اقدام به خریداری ملک کرده‌اند.

او ادامه داد: شورای شهر و شهرداری تهران پیشنهاد داد که جهت ایجاد رضایت ساکنان قدیمی این محله حاضر به تملک واحدهایی که مایل به فروش‌ هستند با قیمت پهنه مجاور محله جماران است و در عین حال آنهایی که مایل به تخریب و نوسازی‌اند را با هزینه صدرصدی شهرداری با تراکم مجاز دو یا سه طبقه، تخریب و نوسازی می‌کند و حتی شهرداری اعلام کرد آمادگی دارد تا بسته ریالی بابت عدم النفع ساکنین قدیمی را به نرخ روز بپردازد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تاکید کرد: گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از افراد در این محله اقدام به خریدن ملک کرده‌اند تا با لغو محدودیت ارتفاعی اقدام به ساخت و ساز کرده و سودهای هنگفت نصیب خود کنند. آیا رییس جمهور و شورای عالی شهرسازی و معماری با این اقدام پاسخی برای انتظارات گسترده لغو دیگر محدودیت‌های مناطق دیگر تهران، شهرهای دیگر کشور و عواقب خطرناک آن دارند؟

سالاری با بیان اینکه این تصمیم با قوانین فرادستی از جمله مفاد بند ماده 166 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که صرفا بر صیانت و حفاظت از محله جماران که در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده، مغایرت جدی دارد، گفت: در عین حال بنده از سکوت نمایندگان محترم تهران در مجلس در قبال این اقدام تعجب می‌کنم. چطور هیچ اظهار نظری و دغدغه‌ای از سوی آن‌ها مطرح نشد؟!

او اضافه کرد: مشاور یا مشاورانی که برای ارائه طرح لغو محدودیتی محله جماران انتخاب می‌شوند در آستانه یک آزمون تاریخی هستند. آن‌ها باید در مقابل رویکرد آمرانه و حفاظت از حقوق عامه یکی را انتخاب کنند. آن‌ها باید میان رویکرد غیر کارشناسی که تضییع کننده هویت محله جماران به عنوان میزبان امام خمینی (ره) بوده و به تعداد دوستداران امام در ایران و دنیا مخاطب دارد و صیانت از حقوق عامه و احترام به نظرات کارشناسی و فنی یکی را برگزینند و بدانند که با آزمون بزرگی مواجه‌اند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری از رییس قوه قضاییه، دادستان کشور و دادستان تهران درخواست کرد که جلوی چنین اقدامی با توجه به رویکرد بسیار امیدوارکننده رییس قوه قضا در دفاع از حقوق عامه را بگیرند و در عین حال اعلام کرد که شورای شهر تهران نیز از مسیر قانونی پیگیر این اقدام غیرکارشناسی خواهد شد.

او با بیان اینکه از روز 27 اردیبهشت 1358 تمام ایران و جهان به خانه‌های جماران چشم دوخته اند تا عظمت شخصی را شاهد باشند که مسیر جدیدی را در تاریخ ایران رقم زد و عملا جاودانگی واقعی را جماران از امام خمینی (ره) گرفته است، گفت: در سراسر دنیا نسبت به چنین محلات و جایگاه‌هایی حساسیت وجود دارد و امروزه محله جماران و هویت آن را باید در تراز تاریخ و در مقیاس دنیا نگریست، جای بسی تعجب است که به بهانه کمک به اهالی قدیم جماران همه فرآیندهای تصمیم گیری به سمت و سوی از بین بردن هویت محله پیش می‌رود.