۰ نفر

معاون شهرسازی و معماری در پاسخ به اقتصادآنلاین مطرح کرد:

تصویب طرح توسعه مجلس در شورای امنیت کشور/ گودهای پرخطر مالکان بی‌تفاوت را با هزینه گزاف پر می‌کنیم

۲ مهر ۱۳۹۹، ۹:۵۷
کد خبر: 469106
تصویب طرح توسعه مجلس در شورای امنیت کشور/ گودهای پرخطر مالکان بی‌تفاوت را با هزینه گزاف پر می‌کنیم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: اگر مالکان نسبت به ایمن‌سازی گودهای پرخطر اقدام نکنند، با هزینه گزاف آن‌ها را پر می‌کنیم.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در نشست خبری که با حضور مدیران ادارات کل این معاونت برگزار شد گفت: طی دو سال گذشته آنچه که مبنایی بنیادین در این معاونت بوده نشان رویکرد و تغییر گفتمان مدیریت شهری دارد. تغییر رویکردی که در برنامه پنج ساله سوم قانونی شد و در اقدامات جاری بیشتر معاونت‌ها به ویژه معاونت معماری و شهرسازی قابل مشاهده است.

اوبا بیان اینکه ترجمان این تغییر رویکرد توجه به کیفیت فضاهای شهری بوده است، ادامه داد: اگر مصوبه برج باغ ملغی شد و ‌کیفیت محله‌ای خیابان‌های تهران در حال احیا است، نتیجه ‌توجه به ارتقا کیفیت فضاهای شهری بوده است.

گلپایگانی با بیان اینکه اجرای دقیق قوانین و مقررات رویکرد دیگر این معاونت بود، گفت:  اگر امروز ادعا می‌کنیم هیچ پروانه ای خلاف مقررات صادر نمی شود،‌ نتایج و ثمراتی دارد که قابل انکار نیست.

معاون شهردار تهران گفت: یکی از مشکلات تهران در سال‌های گذشته بی‌قانونی و عدم توجه به ضوابط و مقررات بوده و امروز با اطمینان می‌گویم هیچ پروانه‌ای خارج از ضوابط و مقررات طرح تفصیلی صادر نمی شود.

او با بیان اینکه رویکرد دیگر در این معاونت احترام به مردم دربرابر حق به شهر است گفت: باید جزئی‌ترین حق مردم در شهر رعایت شود و مردم حق دارند به صورت شفاف تصمیمات و مدیریت شهری را رصد کنند و طبق قوانین اگر شهرداری نتوانست زمین را با کاربری فضای سبز اخذ کند پس از پنج سال شهرداری حق دارد پروانه بدهد.

گلپایگانی گفت: موضوع دیگری که تغییر بنیادین داشت اصلاح قوانین و مقررات است،؛ در گذشته به دلیل مشکل در اجرا با دور زدن قوانین مشکلات را حل می‌کردند اما مبنای ما این است که با حفظ قوانین و مقررات این موارد اصلاح شوند و به همین دلیل در دو سال گذشته پروژه‌های بزرگی به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید.

او ادامه داد: بازنگری طرح تفصیلی کار بزرگی بود که در دست انجام است، همچنین ‌اصلاح ضوابط پهنه سکونت انجام شده و امیدواریم طی هفته‌های آینده به کمیسیون معماری و شهرسازی برسد. همچنین اصلاح خط آسمان در بسته محرک اقتصادی پروژه بزرگی است که در تامین عدالت اجتماعی و کیفیت فضاهای شهری تاثیر فراوانی خواهد گذاشت. اصلاح ضوابط پارکینگ و طرح تفصیلی منطقه ۲۲ نیز مواردی بوده است که اصلاح و فرایندهای خلاف آن متوقف شد.

معاون شهردار تهران گفت: مکانیزم‌های اجرایی در طرح تفصیلی همزمان دیده و به شورای شهر ارسال شد. تشکیل امکان بانک زمین از محل تعیین وضعیت زمین‌هایی که در خارج از محدوده بودند از جمله اقدامات دیگر ما بوده است. ۲۰ درصد زمین‌ها باید صرف زمین‌های معوض شده و برای تامین سرانه‌های خدماتی در منطقه ۲۲ استفاده شوند.

او با بیان اینکه عمر سکونت در محلات تهران زیر سه سال است، ادامه داد: این به معنی کاهش احساس تعلق به محله و شهر است که یکی از دلایل آن گرانی مسکن و بی‌کیفیتی محلات شهر است و به نوبه خود تلاش کردیم از طریق ارتقا کیفیت محلات آنرا جبران کنیم. در نتیجه پروژه‌های کوچک مقیاس در راستای تامین خدمات و کمک به زندگی بهتر مردم در دستور قرار گرفت.

گلپایگانی با اشاره به اینکه شهر تهران به سمت قطبی شدن در حال پیش رفتن است گفت: در نتیجه محلات ضعفا،‌فقرا،‌داراها و ندارها در حال پیشرفت هستند.  این موضوع  ناخوشایندی است که به دلیل نگاه صرف اقتصادی و سوداگری زمین و تجمع خدمات در بخش هایی از شهر و گرانی مسکن این اتفاق رخ داده است.

معاون شهردار تهران گفت: شهری برای همه،‌ شعاری که سبب شده پروژه‌هایی در این راستا مورد هدف قرار بگیرند.  این پروژه ها در تلاش هستند که شهر را برای همه از معلولان گرفته تا کم‌توانان و سالمندان مناسب‌سازی کند.

معاون شهردار تهران از تنظیم لایحه‌ای برای بی خطرسازی گودهای پرخطر خبر داد و گفت: لایحه‌ای برای گودهای پرخطر تهران تنظیم شده است، مبنی بر اینکه در یک بازه زمانی مشخص مالک و متقاضی باید گود را به سطح ایمن برساند و اگر نرسانند، با یک ضمانتنامه بانکی شهرداری خود این کار را انجام می دهد.

گلپایگانی گفت: درباره گودهای موجود هم تصمیمات جدی گرفته شد که یا شهرداری با هزینه خود آنرا با خاک پر می‌کند و یا سازه ای را برای تثبیت ایجاد می‌کند. کسانی که ساختمان خود را با گودبرداری نیمه رها کردند و باعث اضطراب همسایه‌ها شدند شهرداری با یک برنامه بسیار جدی این وضعیت را به یک سرانجام ایمن می‌رساند. از مالکین درخواست می کنم قبل از اینکه ما گود را با خاک پر کنیم خودشان این کار را انجام دهد چرا که انجام آن توسط شهرداری هزینه گزافی دارد.

معاون شهردار تهران گفت که؛ این  با همکاری دستگاه قضائی انجام می شود.

گلپایگانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر  سرانجام طرح توسعه مجلس گفت: این طرح به تصویب شورای عالی معماری رسیده و نسبت به طرح قبلی بسیار محدودتر شده است. تقریبا محدوده حفاظتی به نصف کاهش پیدا کرده است اما دقت داشته باشید که موضوع تامین امنیت مجلس در اختیار شهرداری نیست بلکه این موضوع در شورای امنیت کشور به تصویب رسیده است.

او درباره مسدود شدن خیابان مردم نیز گفت: سالها است که موقعیت خیابان مردم تغییر پیدا کرده است. افرادی که همان زمان هم در شورا بودند و در جریان تغییر این خیابان، سکوت کرده و حالا تازه از تغییر موقعیتی خیابان و حقوق مردم می‌گویند.

او  در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر آخرین وضعیت طرح توسعه دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه مصوبه شورای عالی معماری در مورد اصلاح محدوده طرح توسعه دانشگاه تهران توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری مغایر قانون تشخیص داده است، اظهارکرد: البته سه هفته قبل با مدیریت دانشگاه هنرهای زیبا که متولی این امر است جلسه داشتیم و تاکید کردیم که توسعه دانشگاه تهران تنها در زمین هایی که مالکیت قطعی آن را دارد باید انجام شود که در این زمینه طرحی تهیه کنند. از سویی دیگر بحث حریم میراثی دانشگاه تهران نیز مطرح است که وزارت میراث فرهنگی محدوده حداکثر ۱۲ متری را برای حریم میراثی دانشگاه تهران تعیین کرده است.

ساخت کاخ جشنواره و توریسم درمانی در گود برج میلاد

معاون شهرسازی شهرداری تهران در خصوص سرانجام گود برج میلاد توضیح داد: قرار بود در این گود دو هتل ساخته شود اما شهرداری تهران با شریک خود یعنی بنیاد تعاون ناجا به مشکلات حقوقی برخورد البته بنیاد تعاون ناجا کلا ساخت و سازهایش را در تهران به دلایل مختلف تعطیل کرده که یکی از این پروژه ها برج میلاد بوده است.

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید محدوده برج میلاد با ۱۲۰ هکتار به تازگی به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید و سعی کردیم در این طرح جدید رویکردمان بازرگانی مبتنی بر فرهنگ باشد، گفت: امیدواریم گود برج میلاد را در مهر ماه تحویل بگیریم و بعد از آن اقدامات لازم را جهت ساخت سازه جدید و پایدار سازی آن انجام می دهیم.

معاون شهرسازی شهرداری تهران در خصوص کاربری جدید گود برج میلاد نیز اظهارکرد: رویکرد ما می تواند فرهنگی و هنری باشد و می توانیم کاخ جشنواره یا مکانی برای حراج های تهران بسازیم و یا مکانی برای معرفی صنایع دستی در مقیاس جهانی طراحی کنیم و با توجه به اینکه بیمارستان میلاد نیز در نزدیکی برج قرار دارد توجه به توریسم درمانی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

بررسی ساختمان های رها شده در شورای عالی استان ها

گلپایگانی در مورد وضعیت ساختمان های رها شده پایتخت نیز با بیان اینکه ما در مورد وضعیت ساختمان های رها شده محدودیت قانونی داریم و شهرداری متولی آن نیست، گفت: سال گذشته کار مهمی را در شورای عالی شهرسازی انجام دادیم تا بتوانیم قوانین را شفاف کنیم چراکه بر اساس قانون شهرداری تنها می تواند به دیوارکشی مخروبه ها اقدام کند و حتی در چند مورد که عوارض را به تصویب شورا رساندیم این مهم در دیوان عدالت اداری نقض شد و باید بگویم شهرداری ابزاری برای ساماندهی ساختمان های رها شده ندارد.

وی افزود: ساختمان های متروکه که قبلا فعالیت داشتند اما به دلیل تغییر کاربری یا رویکرد حالا متروکه شده اند در واقع یک سرمایه ارزشمند برای یک شهر هستند. به عنوان مثال محور فداییان اسلام ظرفیت زیادی برای ارتقای کیفیت زندگی دارد اما خیلی وقت ها به دلیل ثروت و ارزش افزوده این املاک مدیریت شهری می ترسد که برای این واحدها برنامه یا طرحی داشته باشد و به همین دلیل به سمت فریز کردن پیش می رود که نتیجه اجرای این طرح ها «متروکه پروری» می شود. باید بتوانیم از این ظرفیت و ثروت در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهری استفاده کنیم و با اجرای طرح های مختلف این ساختمان های متروکه و رها شده را به شهر برگردانیم.

معاون شهرسازی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت پادگان ۰۶ با بیان اینکه در پی توافق شهرداری و ارتش ۳۵ هکتار این پادگان در قالب پارک به شهر بر می گردد، گفت: از منظر حقوقی و قانونی این توافق در حال طی کردن روال خود است و جلساتی نیز در شورای شهر برای رفع ابهامات برگزار کردیم و ارتش در حال فراهم کردن مقدمات لازم است.

از پلاسکو چه خبر؟

وی درباره آخرین وضعیت صدور پروانه ساختمانی برای پلاسکو گفت: در بحث پروانه ساختمانی موضوعات مختلفی همچون نقشه ساختمانی، تیم سازنده، حقوق قانونی و محاسبه عوارض ملاک عمل است که در مورد پلاسکو اختلاف تامین پارکینگ با مصوبه شورای عالی تعیین تکلیف شد و در مورد نقشه ها نیز ایرادات از سوی مالک برطرف شده است و ساخت ساختمان نیز زیر نظر یک شرکت معتبر و با نظارت دقیق در حال انجام است.

گلپایگانی تاکیدکرد: ساختمان پلاسکو دارای پیچیدگی های خاصی است چرا که اسناد و مدارک زیادی از آن موجود نیست و پروانه قبلی اش نیز متعلق به دهه ۳۰ است و در حال حاضر اختلافی بین شهرداری منطقه و بنیاد مستضعفان در خصوص حقوق مکتسبه وجود دارد.

وی در تشریح این اختلاف گفت: بسیاری از کارگاه های فعال در پلاسکو تولیدی بودند و ما این واحدها را به عنوان تجاری به رسمیت نمی شناسیم مگر اینکه اجاره نامه بیاورند. مثلا در طبقه اول پلاسکو یک بانک بوده که این بانک فعالیت اداری می کرده است نه تجاری و حالا این اختلاف نظر باید در شهرداری منطقه و بنیاد مستضعفان رفع شود.

گلپایگانی چنین در بخش پایانی سخنان خود در خصوص ساخت ساختمان شماره ۲ بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: این ساختمان پروانه ساخت ندارد و در سنوات گذشته کار خود را انجام داده و ما را در یک عمل انجام شده قرار داده است و با اینکه مکاتبات زیادی با مدیریت بیمارستان و وزارت بهداشت داشتیم اما هنوز اتفاقی نیفتاده و این مشکلی است که ما با ساختمان های دولتی داریم چرا که خود را ملزم به دریافت پروانه نمی کنند.