۰ نفر

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران:

بی توجهی شهرداری به اجرای کامل بسته محرک اقتصادی

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸
کد خبر: 468019
بی توجهی شهرداری به اجرای کامل بسته محرک اقتصادی

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در اجرای همه بندهای بسته محرک اقتصادی بی توجهی کرده است در مورد انتشار خبرهایی مبنی بر ارائه بسته شماره دو محرک اقتصادی از سوی شهرداری به شورا واکنش نشان داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مجید فراهانی در مورد ثمرات بسته محرک اقتصادی که در برای رونق اقتصادی شهرداری در روزهای کرونایی در شورای شهر به تصویب رسید، گفت: موضوع تامین مالی یکی از مهمترین حوزه های مورد توجه در شهرداری تهران به ویژه در بحران های اقتصادی است که با توجه به تاثیرات گسترده شیوع کرونا بر فعالیت های اقتصادی در شهر تهران، جریان های درآمدی و هزینه ای شهرداری تهران نیز با چالش های عمیقی رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه بر همین اساس در نخستین روزهای کاری سالجاری در نشست با شهردارتهران تصمیم براین شد تا شهرداری لایحه بسته محرک اقتصادی را تهیه و برای تصویب به شورا ارائه کند، افزود: البته ما در کمیته بودجه و نظارت مالی شورا نیز به تهیه پیش نویس طرح "حمایت از اقتصاد شهری در برابر شرایط ناشی از شیوع کرونا" پرداختیم که در صحن شورا با عنوان مصوبه الحاق موادی به بسته محرک اقتصادی به تصویب رسید.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تاکید کرد: بررسی های ما در دوران پیش از ارائه لایحه بسته محرک اقتصادی که تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ماه سالجاری برگرفته از آمار سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، نشان می داد که تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران نسبت به اسفند و فروردین ۹۸ به ترتیب ۸۷ و ۶۳ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: با کاهش تقاضا و افزایش ریسک های سرمایه گذاری در بخش مسکن ما شاهد این موضوع خواهیم بود که ثبت درخواست برای صدور پروانه های ساختمانی کاهش قابل توجهی خواهد داشت که این  موضوع سبب شد تا در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران به بخش شهرسازی توجه ویژه ای شود و با پیش بینی مشوق ها و تخفیف برای پرداخت نقدی و... زمینه ای فراهم شود که تحرک در بخش ساخت و ساز تحت تاثیر رکود بخش معاملات مسکن قرار نگیرد که البته در این بخش شهرداری نسبتاً موفق عمل کرده است‌.

فراهانی ادامه داد: متاسفانه در هنگام تدوین  لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری، به دیگر ابعاد تامین مالی و بازار سرمایه توجه نشده بود، بر همین اساس ما در تدوین طرح «حمایت از اقتصاد شهری و جهش تولید در برابر آسیب های ناشی ازشیوع ویروس کرونا» بر خلاف لایحه شهرداری که بر بازار ساختمان و بازار پول بود ؛ در این طرح بر بازار سرمایه و ایجاد ظرفیت برای جهش تولید و رونق کسب و کارها پس از پایان دوره فراگیری کرونا تاکید داشتیم.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر با اشاره به ظرفیت های موجود در این طرح گفت: در این طرح ما به  ظرفیت هایی همچون عرضه سهام شرکت شهروند در بورس، عرضه سهام موسسه همشهری در بورس،    استفاده از ظرفیت شرکت سهامی عام، استفاده از ظرفیت صندوق سرمایه گذاری ETF  و استفاده از ظرفیت صندوق سرمایه گذاری نیکوکاری بر پایه قوانین بازار سرمایه و ظرفیت های بورس تاکید کردیم.

وی افرود: همچنین در این طرح به حوزه حمایت از کسب و کارها و پیمانکاران شهرداری ، فراهم کردن  امکان فعالیت کسب و کارها تا ساعت ۲ بامداد با هماهنگی مراجع ذیصلاح، پیش بینی تخفیف برای تبلیغات صنفی صنوف و مشاغل در صورت پرداخت نقدی بدهی ها و... توجه شده بود که خوشبختانه در صحن شورا با عنوان الحاق موادی به مصوبه بسته محرک اقتصادی مورد تصویب شورا قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که گویا شهرداری بسته محرک شماره دو را در حال تدوین و ارسال به شورا دارد، با بیان اینکه متاسفانه علی رغم مصوبه شورا در این بسته شاهد بی توجهی شهرداری در اجرای کامل این بسته و تحقق کامل سیاست های مورد نظر شورا هستیم، ادامه داد: بدون شک اگر شهرداری تهران این بسته را به صورت جامع و کامل و همه جانبه اجراء می کرد امروز سطح تحقق منابع بودجه در مرز هشدار قرار نمی گرفت؛ بر همین اساس لازم است شهرداری به جای اینکه به دنبال ارائه بسته محرک اقتصادی ۲ و ۳ باشد، به فکر اجرای تکالیف و فعال کردن ظرفیت های مصوب شورا در مصوبه بسته محرک اقتصادی باشد.

فراهانی با بیان اینکه انتظار من به عنوان رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی این است که شهرداری لایحه عرضه سهام شهروند در بورس را به شورا ارائه کند، گفت: شهرداری برای ارائه این لایحه مکلف بوده است ظرف مدت یک ماه اقدام کند و اکنون علی رغم تاخیر در اجرا، ما هیچ لایحه ای برای انجام این حکم مصوب شورا از سوی شهرداری دریافت نکرده ایم.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر با تاکید بر اینکه ارائه لایحه بسته محرک ۲ و ۳ بیش از آنکه اقدام عملی برای تحقق منابع باشد، انداختن توپ از میدان کار و تلاش به زمین شوراست، اظهار کرد: شورا در تبصره های بودجه، سند جامع نظام سرمایه گذاری، بسته محرک و دستورالعمل منابع غیرنقد، بهترین ظرفیت های قانونی را در اختیار شهرداری قرار داده است، اما شاهدیم عملکرد منابع غیر نقد در پایین ترین سطح تاریخی خود قرار دارد! پس مشکل مصوبه شورا و ... نیست، مشکل کار و تلاشی است که در برخی بخش های شهرداری با روزمرگی و ... مواجه اند.