۰ نفر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛

وجود ۴۰هزار تاکسی فرسوده در تهران/ ۱۰۰درصد هزینه اتوبوس را شهر‌داری می‌دهد و دولت کمکی نمی‌کند

۱۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۷:۱۲
کد خبر: 465561
وجود ۴۰هزار تاکسی فرسوده در تهران/ ۱۰۰درصد هزینه اتوبوس را شهر‌داری می‌دهد و دولت کمکی نمی‌کند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ۴۰ هزار تاکسی تهران فرسوده است و اگر ایران خودرو همکاری کند و دولت نیم نگاهی داشته باشد امسال در برنامه نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی را در دستور داریم.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مراسم آغاز عملیات اجرائی احداث خط ۱۰ مترو تهران گفت: امیدوارم این اتفاق در زمان خود و مسیر مالی خود را دنبال کند و مردم تهران در ۶ منطقه از آن برخوردار شوند. ‌این پروژه یکی از طولانی ترین و اصلی ترین خطوط مترو تهران است و از نظر بار مالی یکی از بزرگترین ها است و با امکانات عمدتا داخلی احداث آنرا شروع می کنیم. 

هاشمی تاکید کرد که این خط یکی از پروژه هایی است که می توانو سفرهای داخلی مترو را افزایش۱۰د.

او با اشاره به افتتاح ایستگاه های سایر خطوط مترو در سال جاری گفت: تا پایان سال قول دادیم حدود ۱۲ ایستگاه افتتاح و حتی آنرا تا ۱۴ ایستگاه هم برسانیم. با تامین مالی از اوراق مشارکت و TOD و مجتمع های ایستگاهی و کمک های شهرداران مناطق امیدواریم تا پایان سال ۱۴ ایستگاه را افتتاح کنیم. 

هاشمی گفت: برخی از این ایستگاه ها بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان می توانو هزینه داشته باشد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه براورد ۷ ماه پیش در حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان هزینه برای خط۱۰ بوده است گفت: اما این رقم امروز به ۳۰ هزارمیلیارد رسیده است و نمی توانیم آینده آنرا پیش بینی کنیم که چقدر هزینه بر خواهد بود.

هاشمی درخصوص تامین منابع مالی احداث این خط گفت: حدود ۳هزار میلیارد تومان از منابع مالی پیش بینی شده در اوراق مشارکت را توانستیم تامین کنیم و در سال ۹۹، این رقم ۴ هزار میلیارد است و برای اولین بار می خواهیم برای اورهال کردن مترو از این اوراق استفاده کنیم. 

او با اشاره به فرسودگی قطارهای مترو گفت: قطارهای ما به جهت فرسودگی مشکلاتی را برای مترو ایجاد می کند و امیدواریم بتواینم برای قطارها از سازمان برنامه و بودجه کمک بگیریم. 

او همچنین با اشاره به سرانجام ۶۳۰ واگن قطار خطاب به نوبخت"رئیس سازمان برنامه و بودجه"گفت: بانک مرکزی جددیدا نماینده خود را برای قرارداو ۶۳۰ دستگاه واگن اعزام کرده و نیاز است شما و دولت به این مساله ورود کنید چرا که از محل اختیارات شهرداری ها بیشتر از این نمی توانیم برای این قسمت تلاش کنیم.

او به وضعیت اتوبوس ها و تاکسی ها نیز اشاره کرد و گفت: ۱۵۰۰ دستگاه کسری واگنی که برای مترو داریم اگر تامین شود، به جای دو میلیون سفر می توانیم ۶ تا ۷ میلیون سفر در روز داشته باشیم. در حوزه اتوبوس نیز ۴هزار دستگاه کسری داریم و سن اتوبوس های ما بالای ۱۲ سال است و متاسفانه خودمان از اتوبوس های آلوده استفاده می کنیم و باید در این زمینه نیز کمک بگیریم و مشکل آنرا از محل اوراق مشارکت حل کنیم. 

هاشمی گفت: اکنون ۱۰۰ درصد هزینه اتوبوس را ما می۱۰یم که در توان ما نیست. 

او درخوص واگن سازی تهران نیز گفت: واگن سازی تهران که در حال بسته شدن است یکی از بحث های مهم است که باید آنرا دنبال کنیم.

هاشمی درخصوص وضعیت متروی پرند نیز گفت: تفاهم با وزارت راه انجام و عددی در بودجه در نظر گرفته شد که دستور تخصیص آنرا می۱۰یم. ما باید بتوانیم قرارداد ببنیدم و هر قرارداد یک میلیون دلار هزینه دارد و اگر کمک دولت نباشد نمی توانیم در این حد هزینه کنیم‌.

او با اشاره به کاهش درآمدهای حمل و نقلی تهران با شیوع کرونا گفت: در شرایط کرونا درآمددهای ناچیز اتوبوسرانی و مترو نیز کاهش یافته است و نتوانستیم از دولت هم کمک بگیریم.

او درخصوص وضعیت تاکسی ها گفت: ۴۰ هزار تاکسی تهران فرسوده است و اگر ایران خودرو همکاری کند و دولت نیم نگاهی داشته باشد امسال دربرنامه نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی را در دستور داریم.