۰ نفر

در مراسم افتتاح همزمان ۳پروژه سازمان مدیریت پسماند:

توافق با وزارت کشاورزی برای بهره‌برداری از منابع طبیعی ۴منطقه/ انتخاب مشاور جامع فضای سبز

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲
کد خبر: 465202
توافق با وزارت کشاورزی برای بهره‌برداری از منابع طبیعی ۴منطقه/ انتخاب مشاور جامع فضای سبز

رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از توافق با وزارت کشاورزی برای بهره‌برداری از منابع طبیعی 4 منطقه تهران خبر داد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون،سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در مراسم افتتاح همزمان ۳ پروژه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: رویکرد مدیریت شهری در این دوره توجه به زیرساخت‌ها، مواجهه با چالش‌ها و پرهیز از کارهای روبنایی و شعارگونه بوده است.

وی ادامه داد: این اقدامات در فضای سبز و محیط زیست و خدمات شهری ویژه بود و از این بین می توان به توافق نامه بین شهرداری تهران و وزارت نیرو اشاره کرد که منابع آبی تهران را مدیریت می کند و بجای استفاده از آب خام در فضای سبز از پساب استفاده می شود.

نوری با بیان اینکه ۴۰۰ حلقه چاه در تهران وجود دارد که ۹۰ درصد آبیاری فضای سبز از طریق آنها انجام می شود گفت: با انجام این توافق نامه تا افق ۱۴۱۰ تا ۶۰ درصد فضای سبز تهران با پسآب ابیاری می شود.

به گفته نوری، در آینده توافقی با وزارت کشاورزی خواهیم داشت که براساس آن ۳۰ سال بهره برداری از منابع طبیعی توسط شهرداری انجام شود و حفاظت از اراضی سبز منطقه ۴، ۱۳ ، ۲۲ و ۲۰ توسط شهرداری انجام می شود.

او با تاکید بر اینکه طرح مدیریت جامع پسماند تا آبان ماه نهایی و اجرایی می شود افزود: بخشی از این طرح مربوط به طرح کاپ (کاهش پسماند) است و تلاش می کنیم با شیوه‌های نوین و هوشمندسازی به ارائه خدمات بپردازیم.

او با اشاره به زباله گردی و کودکان کار در سطح شهر تهران گفت: امروز شهر تهران به شدت از وجود زباله گردها و کودکان کار ناراحت است و باید تلاش کنیم تا این صحنه ها از سطح شهر حذف شود.

نوری تاکید کرد که؛ در این راستا مانیتورینگ و رصد فرایند جمع آوری زباله قدرت نظارت را بالا می برد.

او با اشاره به استفاده از امکانات با شیوه های نوین و روش هوشمند سازی خدمات، گفت: در تفکیک و جداسازی پسماند و بازیافت، خاک و نخاله ها می‌توانند به شن و ماسه تبدیل شوند. البته در این امور مشارکت و همراهی اصلی باید توسط مردم انجام شود؛ در واقع موضوع پسماند موضوعی است که اگر مردم در آن مشارکت نداشته باشند دیده نمی‌شود و باید آموزش و اطلاع رسانی انجام شود و در کنار آن مشارکت مردم جدی گرفته شود.

او با اشاره به میزان پسماندهای خشکی که تولید می‌شود و قابل بازیافت نیست ادامه داد: اگر شهرداری تهران در یک بازه یک ماهه مسیلها و جوی ها را پاکسازی نکند حجمی زیادی از مواد پلاستیکی در این جوی ها جمع می شود که نه قابل بازیافت است و نه می‌توان آن را نادیده گرفت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: کارخانجات زیادی داریم که محصولات لبنی یا نوشیدنی تولید می کنند و بطری های زیادی پخش می کنند و این تولید کنندگان باید در امر پسماند هم مشارکت کرده و هزینه کنند. شهرداری تهران نیز باید در این زمینه مطالبه گری کند.

او تاکید کرد: باید با این صنایع مذاکره شود تا بر اساس آن به محیط زیست آسیب کمتری وارد شود و این صنایع در راستای مسئولیت اجتماعی مشارکت داشته باشند.

صدراعظم نوری درپایان یادآور شد: مشاور برنامه جامع فضای سبز  انتخاب شده و در این زمینه هم قطعا اقدامات اثرگذاری انجام خواهد شد.