۰ نفر

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

ساختمان‌های تهران شبیه قوطی‌های مقوایی‌اند/ معماری بی‌کیفیت پایتخت

۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۵۵
کد خبر: 464646
ساختمان‌های تهران شبیه قوطی‌های مقوایی‌اند/ معماری بی‌کیفیت پایتخت

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: ساختمان‌های شهر شبیه قوطی مقوایی هستند و بنا داریم با مشوق‌هایی دست معماران را باز بگذاریم تا تعداد خلق این پاکت‌های یکنواخت کسل کننده کاهش پیدا کند.

اقتصاد آنلاین-فائزه مومنی؛ مهدی صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نبود مسیری مشخص در معماری ساختمان‌های پایتخت به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: انتقادی که همیشه به شهر می‌شود این است که ساختمان‌های مسکونی به تعدادی باکس‌ها و پاکت‌های یکنواخت کسل کننده تبدیل شدند که مانند  قوطی‌های مقوایی کنار هم قرار گرفته‌اند.

او ادامه داد: پیشنهادی داریم که طی آن با راهکارهایی دست معماران را باز بگذاریم تا بتوانند خلاقیتشان را در شهر اجرایی کنند. معماران با وجود دو محدودیت ضابطه و محدودیت ناشی از ارزش افزوده پلاک‌ها که از سوی مالکان ایجاد می‌شود، دستشان بسته است.  اگر ساختمان یا باکسی را به یک نقشه‌کش بدهید و بگویید باید آن را در همین باکس طراحی کند، نهایت تفاوت کار در محل اتاق خواب و آشپزخانه است، اما وقتی کار به معمار داده می‌شود، خلاقیت نیز به میان می‌آید. 

صالحی در توضیح بسته‌های تشویقی برای معماران گفت: برای مثال اگر تراسی با هویت خاصی ایجاد کند، برای ملک محدودیت تراکمی نمی‌گذاریم. اجازه می‌دهیم از تراکمش استفاده کند، اما فضایی مطلوب از سوی معمار خلق شود، شهرداری هم عوارضی نمیگیریم تا ارزش افزوده پلاک محسوب شود. البته هنوز هیچ مشوقی برای اینکار در نظر نگرفتیم و این موضوعات فعلا در حد پیشنهاد است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران درپاسخ به این پرسش که باز گذاشتن دست معماران، باعث اغتشاش بصری هرچه بیشتر در شهر نمی‌شود، تاکید کرد: در کمیته‌های نما طرح‌ها بررسی شده و مسیر تصویب خاص دارند، اگر تشخیص دهند اغتشاش ایجاد می‌کند، اجازه اجرا داده نمی‌شود. اگر اغتشاش ایجاد نکند از ساختن قوطی مقوایی بهتر است. در شرایط کرونایی هر خانواده‌ای که فضای بازی داشت، شرایط زندگی‌اش بهتر بود.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود ساخت و ساز گسترده در تهران دیگر امکان تغییر معماری وجود دارد یا نه، گفت: در بهترین حالت در بافت فرسوده فقط ۴۰ درصد تخریب و نوسازی کردیم اما فکر می‌کنیم خیلی ساختیم. ۷۰ درصد برخی از نقاط شهر هنوز ساخته نشده است.

صالحی البته گفت که؛ این مشوق‌ها الزام آور نیست و ممکن است شهروندی تاکید بر ساختن قوطی مقوا داشته باشد و ما نمی‌گوییم نساز!