۰ نفر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

تحقق ۸۰درصدی درآمدهای حوزه شهرسازی/ با بنیاد مستضعفان بر سر اجاره‌نامه‌های پلاسکو اختلاف داریم

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۲۳
کد خبر: 462750
تحقق ۸۰درصدی درآمدهای حوزه شهرسازی/ با بنیاد مستضعفان بر سر اجاره‌نامه‌های پلاسکو اختلاف داریم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تحقق 80درصدی درآمدهای حوزه شهرسازی و معماری خبر داد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ عبدالرضا گلپایگانی در پاسخ به پرسشی درباره میزان تحقق درآمد حوزه شهرسازی به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: از منظر آمار نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد کاهش آمار صدور پروانه داشتیم که بخش عمده آن به دلیل شیوع کرونا است و روی تشکیل پرونده‌های جدید و تمایل مردم به حضور در فضاهای دولتی و اداری اثر گذاشته است.

او ادامه داد: مساله دوم رقبای بازار سرمایه مثل بورس هستند که تا حد بسیار زیادی توانسته‌اند در جذب سرمایه‌های مردم به سمت سرمایه گذاری‌های منقول موثر باشند. در یک سال گذشته رشد شاخص‌های بورسی نسبت به مسکن خیلی بالاتر بوده است اما علی الرغم اتفاقاتی که افتاده خوشبختانه درآمد حوزه شهرسازی تا 80 درصد محقق شده است.

گلپایگانی اضافه کرد: البته در صدور پروانه و درآمدهای شهرسازی نوسانات و بالا و پایین‌هایی وجود دارد.  درآمدهای برخی مناطق بر روی 150 یا 200 درصد است و برخی مناطق بر روی 50 یا 100 درصد.برای درآمدهای شهرسازی چند منبع دخیل هستند از  صدور پروانه تا ماده 100. درآمد ماده 100 البته بسیار پایین است.

گلپایگانی با بیان اینکه  عوارض دریافتی ما به شدت محدود است، تاکید کرد: برای مثال در برخی نقاط تهران قیمت آپارتمان متری 100 میلیون تومان است اما عوارض دریافتی متری یک یا دو میلیون تومان است و این اجحاف به شهرداری و شهر است. متاسفانه برای بودجه 1398 و 1399 گامی که برای افزایش نرخ عوارض برداشته بودیم گام خیلی بلندتری بود اما در فرمانداری و استانداری مقاومت شد و به نظرم اجحاف در حق شهروندان و شهر است.  کسانی که از محل ساخت و ساز درآمدهای هنگفت کسب می کند باید در نوسازی شهر مشارکت بیشتری داشته باشند و به کمک شهرداری بیایند.

معاون شهرسازی و معماری حناچی اضافه کرد:  یکی از مواردی که در حال حاضر به کمک ما آمده تعیین تکلیف املاکی است که رأی قطعی ماده 100 داشتند اما حالا در پهنه منطبق قرار گرفته‌اند. برای مثال فردی کاربری مسکونی را به تجاری تبدیل کرده اما حالا همان پهنه مسکونی در طرح تفصیلی به پهنه تجاری تبدیل شده است و مطابقت دارد. حل این پارادوکس، ظرفیت خوبی را در اختیار ما گذاشت، اما در نهایت کرونا اثر زیادی بر روی درآمدها گذاشته است.

گلپایگانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سرانجام صدور پروانه برای ساختمان جدید پلاسکو و شایعه‌هایی درباره اینکه بنیاد مستضعفان پروانه را بدون پرداخت عوارض خواهد گرفت، گفت: نه این موضوع درست نیست، میزان عوارض و نحوه پرداخت آن تعیین شده است. بحثی درباره حقوق مکتسبه پیش از تخریب پلاسکو داشتیم؛ بنیاد باید سند اجاره‌نامه رسمی برای ما بیاورد که ثابت شود کاربری پلاسکو تجاری بوده است.

او تاکید کرد: 80درصد اجاره‌نامه‌ها ارائه شده و ما سر 20 درصد اختلاف داریم که البته در حال حل و فصل آن هستیم. باید تمام اطلاعات دقیق باشد تا بتوانیم بر اساس حقوق قانونی‌شان پروانه بدهیم. امیدوار هستیم که تا یکی دو هفته آینده پروانه صادر شود.