۰ نفر

حاشیه‌های یک نامگذاری؛

انتقاد به رفیق بازی در نامگذاری معابر/ نظری: رفیق بازی به‌کارگیری دوستانمان در شهرداری است

۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۱۴
کد خبر: 460194
انتقاد به رفیق بازی در نامگذاری معابر/ نظری: رفیق بازی به‌کارگیری دوستانمان در شهرداری است

برخی از اعضای شورای شهر تهران به نامگذاری معبری به نام یک روزنامه نگار انتقاد کردند.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ اعضای شورای شهر تهران ادامه بررسی صورتجلسه  پنجاه و سومین جلسه نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر را که از جلسه قبل مانده بود در دستور کار قرار دادند.

در اولین بند، پیشنهاد تغییر نام میدان بی نام در منطقه ۶ شهرداری بین خیابان جهان‌آرا و بزرگراه کردستان، به  نام عنایت‌الله گلستانه از روزنامه‌نگاران حادثه‌نویس بررسی شد که مورد موافقت اعضای شورای شهر قرار گرفت.

سید محمود میرلوحی در واکنش به چگونگی تغییر نام اماکن و معابر گفت: مدتی است که تاکید می‌کنیم در نامگذاری‌ها شورایاری‌ها و چهره‌های محلی را دخیل کنیم. درست است که ایشان از چهره‌های بارز و شناخته شده رسانه  هستند. اما کم نیستند حوادث نویسان رسانه‌ها و اگر می‌خواهیم با این اقدامات سرمایه اجتماعی ایجاد کنیم باید سمن‌ها و تشکل‌های مربوطه را دخیل کنیم.

او گفت: باید این ظرفیت و سرمایه را درست هزینه کنیم و این مسیر از رویه مندی در حال تبدیل شدن به تصمیمات مصداقی است.

اعضای شورای شهر به بند چهار صورتجلسه مبنی بر تغییر نام میدان بی نام به نام شهید غلامرضا آستارکی رأی مثبت دادند.

در ادامه تغییر نام  بخش شرقی – غربی، کوچه تیر محدوده ایران زمین شمالی تا خیابان تیر به نام شهید علی سالاری مورد بررسی قرار گرفت.

حق شناسی در توضیح این تغییر نام گفت: دو خیابان افقی و عمودی در اینجا به نام تیر قرار دارد که نمی شود دو مکان یک نام در یک مکان قرار گیرد. با توجه به اینکه خانواده شهید نیز در محله حضور داشتند این تغییر نام نیاز به استعلام نداشت.  بخش شرقی-غربی که به صورت ال هست به نام شهید سالاری تغییر کرده و خیابان اصلی به نام تیر باقی مانده است.

محسن هاشمی در واکنش به این تغییر نام اظهار کرد: این خیابان به صورت عمود یک انحراف پیدا می‌کند و چون مهندسی است شاید بعضی‌ها متوجه نمی شوند. آن بخشی که انحراف پیدا کرده را یک نام دیگر گذاشتند. در سیاست هم رسم است که بخش انحرافی را یک چیز دیگر می‌گذارند.

هاشمی گفت: ما از اول انقلاب همه با هم بودیم و جایی که انحراف پیدا شد اسامی مختلف پیدا کرد. انحراف در هندسه خیابان‌ها معنای بدی ندارد و یعنی مسیر عوض می‌شود اما در سیاست انحراف خوب نیست.

اعضای شورای شهر به تغییر بخش شرقی-غربی به نام کوچه شهید سالاری رای مثبت دادند.

در ادامه تغییر نام خیابان مهرداد جنوبی به نام سهیل گوهری مورد بررسی قرار گرفت.

محمدجواد حق شناس در خصوص این تغییر نام گفت: در رابطه با تغییر نام مرحوم سهیل گوهری که از همکاران ما در شورای شهری بوده اند در جوانی در اثر کرونا درگذشتند. ایشان از چهره‌های فعال رسانه‌ای و روابط عمومی بودند. همچنین در فعالیت‌های خیرخواهانه حضور بسیار ارزشمندی داشتند.

او درخصوص علت این انتخاب گفت: چرا که انجمن روزنامه نگاران در این مکان قرار دارد.

مجید فراهانی در واکنش به این پیشنهاد گفت: سهیل گوهری از همکاران خوب‌مان در شورای شهر بود. اما در کمیسیون نام‌گذاری به جای نامگذاری معابر می‌توانیم از امکانات دیگر همچون بوستان‌ها، ورزشگاه و غیره استفاده کنیم. این‌که معبری که سال‌ها است شناخته شده تغییر نام دهیم و بخواهیم به نام دوستان خود نامگذاری کنیم باعث تغییر اینگونه تصمیمات می‌شود.  

فراهانی گفت: قرار است کوچه قائم مقام فراهانی نیز به نام روح‌الله رجایی تغییر کند، اظهار کرد: این کوچه ۱۰۰ سال است که به نام قائم مقام فراهانی شناخته شده و مدتی محل اقامت ایشان نیز بوده است. جالب است که قائم مقام فراهانی کشته انگلیس است و حالا در روز ۲۸ مرداد می‌خواهیم نامش را از یک کوچه حذف کنیم.

زهرا نژادبهرام در ادامه گفت: برای من سوال است که آیا از اهالی محل در مورد تغییر نام کوچه مهرداد و قائم مقام فراهانی سوال پرسیده‌اید؟ آیا خدایی ناکرده هر خبرنگار یا روزنامه‌نگاری که جان خود را از دست دهد نام او را بر معابر می‌گذاریم؟ آیا از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران سوال پرسیدید؟

حق شناس در پاسخ به سوال نژادبهرام گفت: در پاسخ به هر سه سوال شما باید بگویم که خیر.

حجت نظری در موافقت با پیشنهاد تغییر نام کوچه مهرداد به نام سهیل گوهری گفت: این‌که می‌گویند نباید نام دوستان‌مان را بگذاریم منصفانه نیست، چرا که این فرد دست‌اش از دنیا کوتاه است و تغییر نام یک کوچه ۲۰۰ متری رفیق‌بازی نیست، چرا که رفیق بازی آن است که دوستان‌مان را در قسمت‌های مختلف شهرداری مشغول به کار کنیم.

او ادامه داد: اکنون کسری را از دست داده ایم که اتفاقا برخی از اعضای شورا به او ظلم کرده اند و تنها کسی است که در بین کارکنان شورا از دنیا رفته و همچنان می‌خواهیم ظلم را درباره او ادامه دهیم. پشت این داستان اتفاقاتی در شهرداری رقم خورده است که درباره آن مجزا صحبت خواهم کرد.  بهتر است نگاه شخصی را کنار بگذاریم.کمیسیون نامگذاری در این پیشنهاد اصلا نگاه شخصی نداشت.

زهرا صدراعظم نوری در واکنش به اظهارات حجت نظری گفت تذکر من به عضو جوان شورا، آقای نظری است که دغدغه‌های زیادی دارد. اما این‌که می‌گویند برخی از اعضاء به گوهری ظلم کرده‌اند درست نیست و در موضع قضاوت است این حرف‌ها و باید مراقب کلام‌شان باشند چرا که ۲۰:۳۰ منتظرند کلامی از دهان ما خارج شود و علیه شورا جوسازی کنند و نباید به آنها بهانه‌ای بدهیم.

نوری گفت: ما به نام‌گذاری کوچه رأی می‌دهیم اما نگویید که اعضای شورا به افراد ظلم کردند. خیلی از اعضای شورای قبلی و نمایندگان مجلس فعلی می‌گویند که کار شورا فقط نام‌گذاری معابر شده که این سخنان از برخی رفتارهای ما نیز نشأت می‌گیرد.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران به تغییر نام کوچه مهرداد جنوبی به نام سهیل گوهری رأی مثبت دادند.

همچنین در ادامه اعضای شورای شهر به تغییر نام خیابان قائم مقام فراهانی به نام روح‌الله رجایی رأی مثبت دادند.

همچنین اعضای شورا به نام‌گذاری یک بوستان نوساز در محله نظام آباد به نام گل ابریشم نیز رأی مثبت دادند.