۰ نفر

گزارش رابط هیأت رئیسه شورایاری منطقه۵:

تغییر انبار سوخت اولویت منطقه‌۵ است/ شناسایی ۱۳۹۹ساختمان ناایمن

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۲
کد خبر: 459098
تغییر انبار سوخت اولویت منطقه‌۵ است/ شناسایی ۱۳۹۹ساختمان ناایمن

رابط شورایاران منطقه ۵ از شناسایی ۱۳۹۹ ساختمان ناایمن در منطقه ۵ خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، امیر قاسمی صبح امروز با حضور در صحن شورای شهر تهران ضمن ارائه گزارشی از فرصت ها و چالش ها منطقه ۵  با بیان اینکه این روزها رأی صادره توسط دیوان در مورد شورایاری ها جای گلایه دارد، گفت: نهاد شورایاری ها مردمی ترین نهاد در میان نهادهای کشور است و آرزو داریم رؤسای قوا و سایر نهادها مشکل پیش آمده بر سر راه انتخابات شورایاری ها را برطرف کنند تا در آینده در سراسر ایران شاهد برگزاری این انتخابات باشیم.

 وی با اشاره به فعالیت انبارهای نفت در سطح منطقه ۵ با تاکید بر اینکه در گذشته همتی برای جابجایی این انبارها وجود نداشت اما اکنون این امید به وجود آمده که در این شورا تصمیمی برای جابجایی آن ها شاهد باشیم، ادامه داد: البته اگر مسیر تردد تانکرهای حمل بنزین از این منطقه در کوتاه مدت تغییر کند امنیت خاطر شهروندان تأمین خواهد شد.

قاسمی با تاکید بر اینکه بافت فرهنگی منطقه ۵ کاملا متفاوت است. از این رو کارگروه های تخصصی به صورت ویژه در حال فعالیت در محلات منطقه هستند، گفت: متاسفانه دسترسی پذیری این زمین ها برای اهالی محله از بین رفته است و پیشنهاد می شود مدیریت این زمین ها به سرای محلات و شورایاران واگذار شود.

رابط شورایاری منطقه ۵ با تاکید بر اینکه  در این  منطقه ، ۲۹ محله داریم که در آن ۷۹ مسجد،۴۳ کتابخانه،۷ بیمارستان،۲۲۰ مدرسه،۱۹ دانشگاه،۴ موزه،۳۱ سالن ورزشی در این محله وجود دارد، افزود: در منطقه ۵  فرصت های زیادی داریم که وجود رود دره های فرحزاد و کن و محلات حصارک، مرادآباد و باغ فیض و نیز بوستان کوهسار و جوانمردان به عنوان منابع ارزشمند و بستر اولیه توسعه گردشگری در زیرشاخه های گردشگری طبیعت، گردشگری مذهبی، گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری میوه و غذا هستند.

وی با بیان اینکه در این منطقه  کارخانه های تعطیل وجود دارد که امکان تبدیل آن به بسترهای اولیه توسعه کارآفرینی  وجود دارد، گفت: این منطقه با اینکه ظرفیت های خوبی دارد اما ترافیک، عدم حمل و نقل عمومی و نبود پارکینگ به سه ابر چالش این منطقه تبدیل شده است و این در حالی است که  نداشتن سند مالکیت املاک و طرح تفصیلی مناسب در بافت قدیمی منطقه مثل محلات حصارک، کن، مرادآباد و باغ فیض از جمله مشکلات این منطقه است که لازم است طرح تفصیلی این محلات بازنگری شود.

قاسمی با انتقاد از کندی ساخت ایستگاه های متروی خطوط ۴ و۶ و۷ در این منطقه و همچنین بازپس گیری زمین های چمن مصنوعی محلات  گفت: کمبود آب جهت آبرسانی به فضاهای سبز منطقه ، نبود فضای سبز و پارک محله ای، عدم نگهداری مناسب فضای سبز شهرک آپادانا، تجمع زباله در قسمت های مختلف شهرک آپادانا،  وجود پیاده روهای نامناسب و غیر استاندارد در سطح محلات منطقه، از دیگر مشکلات این منطقه است.

وی در پایان افزود:متاسفانه در منطقه ۵،  ۱۳۹۹ ساختمان ناایمن شناسایی شده که با مکاتبه کاری نمی شود برای آن کرد و باید جلوی فعالیت آنها را گرفت.

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش دبیر شورایاران منطقه ۵ به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در ابتدا مجید فراهانی رییس کمیته بودجه با بیان این‌که منطقه ۵ تنها منطقه‌ای است که پروژه‌های کوچک مقیاس محلی را بعد از رصد مشکلات محلات‌اش پیشنهاد داد و در جلسات کنترل پروژه نیز حضور چشمگیر داشتند، اظهار کرد: امسال ۵۲ درصد افزایش بودجه داشتیم یعنی بودجه پیشنهادی شهرداری منطقه ۵ مجموعا ۴۵۴ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱۲۷ میلیارد تومان برای کارهای عمرانی و مابقی برای اعتبارات هزینه‌ای صرف شد که متاسفانه سهم فعلی اعتبارات عمرانی تنها ۲۸ درصد است که این انحراف از قانون محسوب می‌شود و این در حالی است که پروژه‌های نیمه کاره زیادی در این منطقه وجود دارد که باید تعیین تکلیف شود.

در ادامه احمد مسجدجامعی با بیان این‌که محله کن در یک دوره ۵۰ ساله از روند توسعه‌ای خود دچار انحراف شده است، گفت: همان‌طور که دبیر شورایاری اعلام کرد بیش از ۱۰۰۰ ملک ناایمن در این منطقه شناسایی شده و جالب است که بدانید از سال ۶۶ تا ۷۳ در این منطقه ساخت‌وساز بر روی ارتفاعات انجام شده که حالا این ساخت‌وسازها به یک مساله و چالش اصلی تبدیل شده است و کل محلات تاریخی این منطقه را زیر سوال برده است.

همچنین در ادامه میرلوحی با تاکید بر این‌که می‌توان برای منطقه ۵ دو رویکرد در نظر گرفت، اظهار کرد: رویکرد اول ما این است که این منطقه به عنوان محل تولید هوای پاک تهران در نظر گرفته می‌شود و رویکرد دوم این است که غفلت کنیم تا همه مشکلات دیگر مناطق در این منطقه نیز تبلور کند.

وی با بیان این‌که چرا در این منطقه باید ۱۳۹۹ ساختمان ناایمن داشته باشیم در حالی که در سال‌هایی که این ساختمان‌ها ساخته شده مقررات ساخت‌وساز کاملا بروزرسانی شده بود و از مصالح جدید باید استفاده می‌کردند، گفت: لازم است کمیسیون شهرسازی شورا به این موضوعات ورود کند.

در ادامه آرش میلانی نیز با تاکید بر این‌که حفظ روددره کن تاثیر زیادی بر حفظ سلامت مردم دارد، تصریح کرد: متاسفانه برخی شهرک‌ها همچون آپادانا به دلیل مشکلاتی که در تامین آب دارند از فضای سبزشان به خوبی مراقبت نمی‌کنند و این به ضرر شهر تهران است.

حجت نظری نیز با بیان این‌که کن سالهاست که در حال تغییر ماهوی است و ساخت‌وساز در این محله که تنها ریه باقی‌مانده تهران است با سرعت انجام می‌شود، اظهار کرد: در بزرگراه شهید ستاری علاوه بر مجتمع کوروش یک مجتمع وسیع توسط بنیاد مسکن ساخته شده که اگر به بهره‌برداری برسد قطعا ترافیک بزرگراه ستاری به گونه‌ای می‌شود که حتی اهالی اجازه تردد ندارند که باید فکری به حال آن شود.

وی با اشاره به عدم تخصیص اعتبار مناسب برای تکمیل فضاهای ورزشی این منطقه ادامه داد: سرانه ورزشی این منطقه بد نیست، اما مجموعه ورزشی شهدای کن چون اعتبار ندارد در حال خاک خوردن است و باید فکری به حال آن کرد.

حسن رسولی نیز با اشاره به بازدید اخیرش از برخی شهرک‌های منطقه ۵ گفت: پیشنهاد می‌شود حناچی در قالب یک لایحه تقسیم کار شهرداری و هیات مدیره، شهرک‌ها را تعیین تکلیف کند.

همچنین ناهید خداکرمی با تاکید بر این‌که می‌توان کن را به عنوان پردیس سلامت تهران تبدیل کرد، اظهار کرد: هویت محلات کن، امامزاده داوود و غیره باید حفظ شود و می‌توان بوم‌گردی یا بوتیک‌هتل‌ها را در این منطقه ترویج داد.

امانی نیز اضافه کرد: در منطقه ۵، ۱۴ ایستگاه مترو و ۱۸ ایستگاه بی آر تی دیده شده است که باید هرچه زودتر توسعه حمل و نقل آن به نتیجه برسد.

وی با انتقاد از نحوه‌ی ساخت‌وساز برج‌های بلندمرتبه در این منطقه آنها را ساختمان‌های ناایمن و بساز بنداز خواند و گفت: لازم است حداقل یک خیابان کامل در منطقه ۵ ایجاد شود.