۰ نفر

مدیرعامل مترو تهران:

حرکت لاک‌پشتی قرارداد ساخت ۶۳۰واگن در چین

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱
کد خبر: 458147
حرکت لاک‌پشتی قرارداد ساخت ۶۳۰واگن در چین

مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: از نظر قوانین حمایتی بالادستی کم و کسری نداریم، اما این قوانین در دولت های مختلف یا به طور کامل اجرا نشده و یا نصفه و نیمه اجرا شده است و اگر نمایندگان مردم این بخش را در مجلس پیگیر باشند، دستاورد خوبی به همراه خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، "علی امام" مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره بازدید مدیران شهری و چندتن از نمایندگان تهران از کارخانه واگن سازی تهران گفت: بعد از تشکیل مجلس یازدهم، مجمع نمایندگان تهران ابراز علاقه کرد که از آخرین وضعیت و مسائل مربوط به پیشرفت عملیات و چالش هایی که مترو با آن درگیر است آشنا شوند. بازدید اخیر اولین بازدیدی بود که انجام شد و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

او افزود: هدف این است که نمایندگان مردم در مجلس نسبت به مسائل و مشکلات ما دید جامعی پیدا کنند، تا بتوانیم با همفکری و پیگیری آنها راه حلی برای چالش ها و مشکلات موجود در مترو پیدا کنیم. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: در بازدید از کارخانه واگن سازی، از ظرفیت ها و توانمندی های این شرکت بازدید شد. همانطور که می دانید در حال حاضر با توجه به اینکه هنوز قرارداد جدیدی در بخش ساخت وجود ندارد، کارها محدود به مسائل تعمیراتی شده است، اگرچه در حال پیش برد قرار داد تولید ۱۰۵ واگن هستیم و امیدواریم نهائی شود. 

امام به قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن نیز اشاره کرد و افزود: درخصوص قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن که کارفرمای آن وزارت کشور است نیز توضیحاتی به نمایندگان تهران داده شد. قرارداد این ۶۳۰ دستگاه به کندی پیش می رود. پس از آنکه اقدامات این قرارداد در داخل کشور تمام شد، نامه ای از بانک مرکزی به کشور چین منعکس شد تا در قالب پکیج فاینانس ایران و چین پیگیری شود، اما در کشور چین با کندی پیش می رود.

او ادامه داد: درخواست کردیم درخصوص قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن  منابع مالی آن با کمک کلیه ظرفیت های قانونی موجود در گذشته و قانون بودجه کل کشور از جمله تبصره ۱۸، تبصره۱۹ و ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید رقابت پذیر مصوب سال ۹۴، قانون حمایت از سامانه های ریلی در سال ۸۵، قانون توسعه حمل و نقل عمومی سال ۸۶ و مواردی از این دست باید تامین شود. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران با بیان اینکه از نظر قوانین حمایتی بالادستی کم و کسری نداریم، گفت: اما این قوانین در دولت های مختلف یا به طور کامل اجرا نشده و یا نصفه و نیمه اجرا شده است و اگر نمایندگان مردم و به ویژه نمایندگان تهران این بخش را در مجلس پیگیر باشند، دستاورد خوبی به همراه خواهد داشت.  

امام با اشاره به اینکه پیگیری این ظرفیت های قانونی و اجرا از سوی دولت باعث اتفاقات خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی می شود، گفت: به لحاظ قانونی درخواستی نداریم، اما  بر این نظر هستیم، جنبه نظارتی که مجلس باید بر قوانین داشته باشد، انجام شود چرا که با این اتفاق در بحث تامین واگن شاهد اقدامات مناسبی در آینده نزدیک خواهیم بود. 

مدیرعامل متروی تهران گفت: نیازی به تدوین طرح و لایحه نداریم و این طرح ها از گذشته وجود دارد، مجلس باید از ابزار نظارتی خود استفاده کند و با احضار مسئولان امر به کمیسیون ها و سوال کردن از مدیران ذی ربط دست مجلس باز است که این تاکید را به دستگاه های اجرایی داشته باشند تا مساله حمل ونقل عمومی را جدی تر بگیرند. امید ما و انتظار ما از این بازدیدها چنین اتفاقی است و اگر رخ دهد می توان به گرفتن تصمیمات بهتر و سریعتر در  حوزه مترو و حمل ونقل امیدوار بود. 

او درخصوص پیشنهاد ۳ هزار میلیارد تومان اوراق برای سال ۹۹ اظهار داشت: مانند هر ساله پیشنهاد خودمان را مطرح کرده ایم و نتیجه این پیشنهاد پس از بررسی در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه مشخص خواهد شد. امیدواریم رویکرد امسال متفاوت باشد و بتوانیم زودتر تائیدیه را بگیریم و تا پایان سال اوراق سال ۹۹ زنده شود.